Lauri Joona elää jännittäviä aikoja. Sastamalalainen rallikuljettaja ja SM3-luokan Suomen mestari saa ehkä jo ensi viikolla tietää tuleeko hänestä Flying Finn Future Star -kilpailun voittaja. Menestys AKK:n ja sen yhteistyökumppaneiden järjestämässä kisassa vauhdittaisi nuoren lahjakkuuden tietä kohti kansainvälistä läpimurtoa ja maailman huippua.
”Kisan voitto tarjoaisi mahdollisuuden ajaa junioreiden rallin MM-sarja (JWRC) läpi ensi kaudella”, Joona kertoo.
Flying Finn -voittaja valitaan pisteiden valossa SM3-luokassa parhaiten pärjänneiden kuskien joukosta. Aiemmin heidät on kutsuttu erilliseen valintatilaisuuteen, jossa on testattu muun muassa fyysistä ja henkistä kyvykkyyttä sekä englannin kielen taitoja. Koronan vuoksi tilaisuutta ei tänä syksynä järjestetä.
Jos valinnan painotus poikkeustilanteessa nojaa suoraan kilpailumenestykseen, uskoo Joona olevansa vahvoilla. Päättyneeltä kaudelta plakkarissa on kolme osakilpailuvoittoa ja yksi kakkostila. SM-pisteitä ropisi alkukaudesta siihen tahtiin, että Suomen mestaruus varmistui syyskuun alussa ennen kauden päätösosakilpailua.
MM-ralleista Lauri Joona on saanut maistiaisia kahdesti. Vuonna 2019 lapsuuden haave kävi toteen miehen päästessä osallistumaan Jyväskylän MM-osakilpailuun.
”Olen nähnyt kaikki Neste Rallit vuodesta 2003 alkaen. Jyväskylässä kotiyleisön edessä ajaminen on aina ollut se tavoite ja kun se toteutui, olihan se ihan uskomatonta”, mies tuumii.
Kruununa kokemukselle Joona kellotti kisassa 2-vetoisten kolmanneksi parhaan ajan.
Viime talvena sastamalalainen kävi testaamassa vauhtiaan junioreiden MM-sarjan avausosakilpailussa Ruotsissa. Lumettomasta talvesta kärsinyt ralli typistyi noin puoleen aiotusta ja Joonan hyvin alkaneen kisan päätti harmittava rengasrikko. Mies on kuitenkin kokemukseen tyytyväinen.
”Päästiin näyttämään, että vauhti riittää.”
Joulukuussa 24 vuotta täyttävä Joona on ollut autourheilumies pienestä pitäen. Hän kulki isänsä mukana ralleissa jo taaperona.
”Ehkä tässä intohimossa on vähän verenperintöä mukana, sillä pappani on ollut useissa ralleissa järjestelytoimikunnassa ja isäni ajanut jonkin verran kilpaa 90-luvun taitteessa.”
Oman kilpauransa Joona aloitti jokamiesluokasta teini-ikäisenä. Ensimmäiseen nuorten luokan ralliin hän osallistui vuonna 2013 ja teki historiaa.
”Kartanlukija ajoi siirtymät ja minä erikoiskokeet. Nykyään tämä tyyli on ihan normaali käytäntö, mutta minä tein sen kartturini kanssa ensimmäistä kertaa”, mies naurahtaa.
Vuodesta 2018 sastamalalainen on kääntänyt rattia rallin SM3-luokassa. Viime kausi päättyi hopeaan, joka tänä vuonna kirkastui kullaksi. Joona kertoo uskoneensa menestykseen kauden alusta saakka.
”Pelimerkit olivat kohdallaan. Autoa hiottiin tiiviisti koko loppuvuosi, päivää ennen joulua oltiin vielä testaamassa. Auto saatiin tosi mieleiseksi ajettavaksi ja tuli sellainen olo, ettei pärjääminen ainakaan sen säädöistä jää kiinni.”
Auton lisäksi myös kuljettajan on oltava hyvässä kunnossa. Joona on kehittänyt omaa kuntoaan kuluneen vuoden aikana maastopyörän selässä sekä lenkkeillen ja salitreenillä, joiden myötä kestävyys on kasvanut.
”Kyllä menestyksen avaimia voi varmaan näistä asioista hakea”, mies miettii.
Suomen mestaruuden lisäksi Joona vei nimiinsä Ford Fiesta -autojen oman merkkisarjan, Ford Motorcraft Fiesta Sport Trophyn (FST). FST-sarjassa pisteitä jaettiin niin sijoituksesta kuin ajetuista erikoiskokeiden pohja-ajoista.
Rallin SM-kausi 2021 käynnistyy tällä tietoa tammikuun puolivälissä Arctic Lapland Rallylla eli Tunturirallilla, ellei koronaviruksen toinen aalto sekoita suunnitelmia. Sitä ennen Lauri Joona keskittyy nuottitreeniin, auton huoltamiseen, kunnon ylläpitämiseen sekä neuvotteluun yhteistyökumppaneiden kanssa.
Kilpa-autoilu on tyyris harrastus, esimerkiksi yhteen JWRC-kisaan saa palamaan muutaman kymmenen tuhatta euroa. Joona onkin äärimmäisen kiitollinen kaikille tähän asti hänen matkaansa tukeneille.
”Minulla on paljon paikallisia sponsoreita. On ollut hienoa jakaa menestys heidän kanssaan.”
Tukijoille Suomen mestarin oli tarkoitus järjestää kiitosjuhla, mutta kiihtyneen koronapandemian vuoksi Joona kaavailee sen toteutuvan poikkeuksellisesti videomuodossa.
Miehellä on kova luotto Flying Finn -kisassa pärjäämiseen, mutta realistina hän on miettinyt valmiiksi senkin vaihtoehdon, ettei voita kilpailua.
”Siinä tapauksessa ajan varmaankin vielä yhden kauden SM-sarjaa”, Joona toteaa.
Lauri Joona myöntää suoraan, että tavoittelee rallista itselleen ammattia. Varasuunnitelma B:nä hän opiskelee parhaillaan logistiikkaa Satakunnan ammattikorkeakoulussa Raumalla. Koronapandemian vuoksi opetusta on annettu koko syksyn ajan etänä, mikä on mahdollistanut samanaikaisen työnteon kuljetusliike Ensetissä. Työtehtäviään Joona kuvailee yleismiehen hommiksi.
Vaikka ralliauton keskinopeus on valtion teillä noin 120 kilometriä tunnissa, vakuuttaa Joona kääntelevänsä työauton rattia hillitysti.
”Nopeusrajoitusten mukaan mennään, tietenkin”, hän naurahtaa.
Autourheilupiireissä Lauri Joonaa on kuvailtu ’kylmähermoiseksi Sastamalan viilipytyksi’. Mies tietää määritelmän olevan peruja jokkiskisojen selostajalta, ja allekirjoittaa kuvauksen ainakin osittain.
”Olen viileä tyyppi kilpa-autoilussa, mutta en niinkään siviilissä. Tykkään jutella ja heittää läppää, ja tykkään siitä että luokassa kilpakumppaneiden kesken voidaan pitää hyvä huumori yllä.”
Kylmät hermot puskevat esiin, kun Joona istuu ralliautoon. Ennen kilpailua häntä jännittää, paljonkin, mutta se on osa valmistautumista.
”Kaikki epävarmuus häviää lähtöviivalla, kun valot syttyvät.”