Toimitaanko kaupungin työmailla kustannustehokkaasti? – ”Kaivuri seisoo, jos lapiomies on hommissa”

Pasi Lähteemäki, Marko Naskali ja Kimmo Toukoniemi esittelivät Tyrvääkadun työkohdetta. Valmista pitäisi tulla loppuvuoden aikana.

Toimitukseen yhteyttä ottanut lukijamme ihmettelee kaupungin rakennustyömailla esiintyvää verkkaista työntekoa.

”Sastamalankadulla seisoo Sastamalan Veden työmaa paikallaan, konemiehet istuu työmaakopissa ja koneet on sammuksissa. Työtä tehdään vain hetkittäin. Eikö kaupungin työnjohdolla ole tulosvastuuta töistä”, toimitukseen kirjoittanut lukija ihmettelee.

”Varilassa on meneillään katusaneeraus, ja sama meno jatkuu siellä: autoja ja koneita seisoo toimettomana”, lehteen kirjoittanut lukija jatkaa ja toteaa, että naisvaltaisilla aloilla tehdään töitä uupumukseen asti, mutta rakennustyömailla lorvitaan.

Toimitukseen palautetta laittaneet miettivät, millaisina kaupungin viranhaltija näkee kyseiset työmaat. ”Onko kohteissa työskentelevillä tunti- vai urakkapalkka? Voisiko kaupungin vastaavat työt hoitua urakkapalkkauksella? Tai miksei koko urakkaa ulkoisteta?”

Alueviesti tapasi asian tiimoilta kaupungin teknisen johtajan Kimmo Toukoniemen, yhdyskuntatekniikan päällikkö Pasi Lähteenmäen ja Sastamalan Veden verkostopäällikkö Marko Naskalin. Kolmikko toteaa, että lukijamme mainitsemissa työmaakohteissa kaupungin nykymalli on edullisin, ja sen tueksi on myös esittää tutkittua tietoa.

”Se oli ensimmäisiä isoja asioita, joita halusin selvittää, kun aikanaan aloitin työni kaupungilla”, Toukoniemi toteaa.

Niinpä ulkopuolisen tahon toimesta tehtiin selvitys, jossa vertailtiin toimintamallia, jossa työnjohto ja asennustyö on kaupungin omaa toimintaa ja muun muassa koneurakointia ja maansiirtotyötä ostetaan yrityksiltä sekä mallia, jossa koko urakka ostetaan kokonaan yksityiseltä.

”Tämä meidän mallimme on lähtökohtaisesti hieman halvempi. Lisäksi voitamme laadussa siitä syystä, että meidän on mahdollista paremmin hallita esimerkiksi asennettavien venttiilien ja muiden tarvikkeiden laatua”, Toukoniemi sanoo.

Viranhaltijat korostavat mallin joustavuutta.

”Runkoverkon rakentaminen ja katusaneeraukset ovat aina haastavia. Koskaan ei voi olla etukäteen varma, mitä maan alta löytyy. Muutoksiin on helpompi reagoida, kun työmaa on niin sanotusti oma”, Pasi Lähteenmäki huomauttaa.

Toukoniemen mukaan ikävien yllätysten myötä lisäkustannukset olisivat usein merkittäviä. Kokonaan ulkoistetussa mallissa muutokset vaikuttaisivat heti hintaan.

”Kyse on myös kustannusten hallinnasta. Meillä on laskettu metrihinta niin vesi- ja viemäriverkoston uusimiselle kuin katusaneerauksellekin. Niiden osalta on pysytty hyvin budjetissa.”

Koneurakoitsija Marko Mäkitalo ja hänellä työskentelevä Ville Keskinen sekä Sastamalan Veden asentaja Markku Ojansivu Sastamalankadun työmaalla viime torstaina. ”Neljä viikkoa takana ja ensi viikolla tullee valmista. Se mitä maan alla on, vaikuttaa olennaisesti työtahtiin. Täällä on paljon putkia ja kaapelia, jota pitää varoa. Nopeimmillaan on joskus saatu uutta putkea paikoilleen 100 metriä päivässä”, he juttelivat.

Mitä kaupungin työmaalla tapahtuu?

Marko Naskali arvelee, että monille kuntalaisilla saattaa olla epäselvää, millainen kaupungin toimintamalli on. Kaikkea ei tehdä itse, vaan työmaat työllistävät myös yrityksiä. Yhdyskuntatekniikalla ja Sastamalan Vedellä on omat asentajansa, lisäksi työnjohto on kaupungin.

”Esimerkiksi koneurakat kilpailutetaan, ja hommia on mennyt hyvin paikallisille toimijoille.”

Naskalin mukaan urakoitsijat on kilpailutettu tuntihinnalla. Kaupungilla on tieto siitä, kuinka kauan vastaavissa kohteissa yleensä kuluu aikaa, joten budjetti on siltäkin osin pitänyt kutinsa.

”Viivästyksiä voi toki tulla, jos vaikka joudumme louhimaan kiveä pois runkoverkon tieltä. Tällaisissa tapauksissa työ hoituu kaupungin omalla kiviporalla.”

Siihen, miksi työnteko näyttää ulkopuolisen silmiin joskus verkkaiselta, voi olla useampia syitä, Lähteenmäki, Naskali ja Toukoniemi tuumaavat. Lakisääteiset tauot tietysti pidetään. Toisinaan työnjohto voi keskeyttää työt informoidakseen tai ohjeistaakseen työntekijöitä.

”Asuinalueilla töitä joudutaan tekemään vaiheittain, mikä on melko hidasta. Emme voi kaivaa kerralla koko katua auki, koska ihmisten on päästävä koteihinsa.”

Oma lukunsa ovat yllättävät viivytykset, esimerkiksi Sastamalankadun työmaalla oli tietoliikennekaapelin sijainti ilmoitettu kaupungille väärin. Linja meni poikki. Toisinaan voi käydä niinkin, että maan alta paljastuu oletettua enemmän korjattavaa. Esimerkiksi Vammalantien jatkeen rakentamisen yhteydessä löytyi vesijohtovuoto.

”Lisäksi työturvallisuusmääräykset ohjaavat toimintaa kohteissa. Kaivuri seisoo, jos lapiomies on hommissa.”