Polttoaineen hinta kurittaa yrittäjiä ja yksityisautoilijoita – Millaisia keinoja tilanteen helpottamiseksi?

Arto Satonen Vammalan asemalla. Kuva: Alueviestin arkisto / Minna Isotalo.

Polttoainehintojen viimeaikainen nopea nousu tuntuu sekä yksityis- että ammattiautoilijoiden kukkaroissa. Tiettävästi maan hallitus valmistelee niin sanottua ”ammattidieseliä”, eli suunnitelmissa on esimerkiksi rekka-, kuorma- ja linja-autoilijoiden käyttämän polttoaineen kevyempi verotus. Vaikka asia etenisi täytäntöön asti, pikaista helpotusta se ei kuljetusalalle tuo, sillä prosessi vie aikansa.

Esillä on ollut myös jakeluvelvoitteen määräaikainen poistaminen. Jakeluvelvoitteella tarkoitetaan uusiutuvien polttoaineiden osuutta, joka polttoaineyhtiöiden pitää sekoittaa dieselin sekaan. Suomessa tämä osuus nousi vuodenvaihteessa 18 prosentista 19,5 prosenttiin. Biopolttoaineen osuus seoksessa nostaa tuntuvasti dieselin hintaa.

Viime päivinä moni kansanedustaja on ollut sitä mieltä, että jakeluvelvoitteen määräaikainen keskeytys on paikallaan. Kysyimme kahden kansanedustajan näkemyksiä asiaan.

”Ammattidiesel on ilman muuta välttämätön juttu. Tavaroiden liikkuminen Suomen sisällä on huoltovarmuuskysymys ja vientiä ajatellen kyse on maan kilpailukyvystä”, oppostiopuolue kokoomuksen Arto Satonen sanoo.

Satosen mukaan nykyisestä jakeluvelvoitteesta pitäisi luopua heti. Hän viittaa Kuljetusalan liiton arvioon, jonka mukaan teko laskisi dieselin litrahintaa useita kymmeniä senttejä.

”Dieseliin sekoitettava biodieselin raaka-aine tulee lähes kokonaan ulkomailta, lähinnä Aasiasta. Jos sekoitusvelvoitteesta luovutaan, samalla myös tuonti vähenee merkittävästi, eli se on kansantaloudellisesti hyvin järkevä liike”, Satonen summaa.

Ilmastotavoitteita Satonen ei kuitenkaan halua mitätöidä tai vähätellä. Eli sekoitevelvoitteista ei ole syytä kokonaan luopua. Kyseessä olisi poikkeuksellinen apu poikkeukselliseen tilanteeseen.

”Keskeytys voisi olla määräaikainen, esimerkiksi vuoden loppuun. Tällä ei olisi vaikutusta ilmastotavoitteisiin. Toimenpide ei myöskään vaikuta valtion verotuloihin, eli se on siinäkin mielessä järkevä”, Satonen tuumaa.

Polttoaineveron laskeminen voisi pahimmillaan vaikuttaa palveluihin?

Elinkeinoelämää ajatellen on Suomessa vireillä helpotusta. Mutta miten on tavallisen yksityisautoilijan laita?

Suurten kaupunkien ulkopuolella moni joutuu käymään autolla töissä, kuskaamaan lapsiaan päivähoitoon ja harrastuksiin. Tankilla käyminen kirpaisee.

”Hallituksen tekemä työmatkavähennyksen korotus ja kilometrikorvauksen korotus ovat oikein hyviä asioita”, Satonen sanoo.

Oppositiosta on perussuomalaisten suulla muistuteltu myös siitä, että autoa joutuvat käyttämään maaseudulla eläkeläiset. Heille työmatkakorvauksen nostamisesta ei ole apua.

Kun valtiontaloutta miettii, niin tulopuolta ei sovi unohtaa. Moni kansalainen onkin miettinyt, että polttoaineisiin liittyvää verotusta ei lasketa, koska tätä tulovirtaa ei haluta liiaksi tyrehdyttää. Mitä ajatuksia Satosella on tästä?

”Verotekniset asiat ovat vähän hankalia, mutta uskon, että ratkaistavissa hyvinkin. Yleinen polttoainevero on valtiolle merkittävää tuloa, jonka pois leikkaaminen vaikuttaisi pahimmillaan palveluihin”, hän tuumaa.

Satosen mukaa nykytilanteessa ongelmana on arvonlisäveron osuus polttoaineverotuksessa. Vaikka vero pysyy samana – oli bensan hinta mikä hyvänsä – niin alv nousee, kun hinta nousee.

”Eli valtio kerää lisätuloja bensan hinnan nousulla. Tämä mekanismi pitäisi nyt katkaista niin, että valtion osuus olisi aina sama”, Arto Satonen sanoo.

IlmariNurminen. Kuvaaja: Jukka-Pekka Flander.

Pyrkimys helpottaviin ratkaisuihin

Hallituspuolue SDP:n kansanedustaja Ilmari Nurminen toteaa, että polttoaineiden hinnannousu vaikuttaa koko yhteiskuntaan ja on odotettavissa, että myös ruuan hinta nousee. Maailman tilanne ja siitä johtuvat korotuspaineet kohdistuvat monella tavalla myös yrittäjiin.

”Keskustelin juuri sastamalalaisen kuljetusalan yrittäjän kanssa, joka kertoi pattitilanteestaan, koska ei voi viedä kesken sopimuskauden kohoavia kustannuksia hintoihin”, Nurminen sanoo.

Hallitus päätti viime viikolla 300 miljoonan euron tukipaketista maatalouden kustannuskriisin helpottamiseksi.

”Tällä viikolla käsittelemme liikenne- ja energia-asioita. Yhtä nopeita toimenpiteitä on odotettavissa”, Nurminen sanoo.

Ilmari Nurminen, pitäisikö polttoaineveroihin tehdä muutoksia?

”Polttoaineiden verotuksen laskeminen olisi mielestäni perusteltua tässä kriisitilanteessa”, Nurminen vastaa.

Nurmisen mukaan asiaa käsitellään tällä viikolla ministeriryhmässä, joka kokoontuu tiistaina valtiovarainministeri Saarikon johdolla. Pyrkimyksenä on löytää keinoja, joilla saadaan tilanteeseen nopeita ratkaisuja.

”Tarvitsemme omavaraisuutta energiasta”

Nurminen muistuttaa, että isossa mittakaavassa Venäjän hyökkäys on tuonut esiin riippuvuuden fossiilisesta energiasta koko Euroopassa.

”Tarvitsemme energiaomavaraisuutta. Meidän on päästävä nopeasti eroon fossiilisesta energiasta ja löydettävä kestävimpiä keinoja.”

Ruotsi on päätymässä tukemaan autoilijoita suoralla rahalla sekä väliaikaisella polttoaineveron alennuksella. Miksi tätä ei voi tehdä Suomessa?

”Henkilökohtaisesti pidän tätä Suomessakin perusteltuna tavoitteena”, Nurminen sanoo.

”Isossa kuvassa tavoitteemme on päästä irti fossiilisesta polttoaineesta kohti kestäviä energiamuotoja ja Suomen omavaraisuutta. Muutos on kuitenkin tehtävä sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla, eli pidetään kaikki mukana oman taloudellisen tilanteen mukaan”, Nurminen sanoo.