Perjantaiaamu Sastamalan Vammalassa. Kaupungin keskustassa Onkiniemenkadulla kaksi pitkään toiminutta yrittäjää kohtaa.
”Seppo on taas tullut töihin jo ennen yhdeksää, taitaa toisinaan olla liikkeessään jo seitsemän maissa”, tuumaa Matti Kalliokoski naapuristaan Keskuskuvan Seppo Lehtisestä.
Muun muassa Marimekon tekstiilejä ja laatuhuonekaluja myyvän Kalliokosken ovet aukeavat kymmeneltä, mutta Seppo tietää Matin joustavan kaupanteon suhteen.
”Kyllä minä teen kauppaa vaikka sunnuntaina – se vähän riippuu siitä millaisia ostoksia asiakas aikoo tehdä”, Matti Kalliokoski naurahtaa.
Kalliokoskella vietetään 75-vuotisjuhlavuotta. Yritystä Matti jatkoi aikanaan vanhempiensa jalanjäljissä. Hän sanoo olevansa periaatteessa eläkeiässä, mutta vielä ei ole ollut ajankohtaista miettiä tulevaisuutta. ”Tämä on elämäntapa, harrastus ja työ.”
Keskuskuva on sekin toiminut Onkiniemenkadulla jo puoli vuosisataa. Seppo Lehtinen täyttää ensi vuonna pyöreät 80 vuotta ja myöntää ajatelleensa elämää ilman päivätyötä.
”Aloitin vuonna 1970 valokuvausliikkeellä ja välillä pääpaino oli lehti- ja radiotyössä. Lehti- ja radiotoiminnasta luovuttuani palasin täysipainoisesti Keskuskuvan pyörittämiseen ja kehittämiseen”, hän tuumailee.
Yhdestä asiasta Seppo on varma. Hän ajaa mieluummin yrityksensä alas kuin myy sellaiselle, joka ei pärjää. Pelkkä intohimo yrittämiseen ei Sepon mukaan riitä, tarvitaan tietoa, taitoa sekä halua uuden oppimiseen.
”Kun aloitin, paikkakunnalla toimi viisi valokuvausliikettä. Nyt olen ainoa jäljellä. Suurin syy Keskuskuvan menestymiseen on ollut se, että olen aina seurannut tiiviisti alan kehitystä ja satsannut uuteen tekniikkaan”, hän sanoo.
”Sitoutuneet työntekijät yrittäjän onni”
Asiakkaiden luottamus on ansaittava ja heidät on palveltava hyvin, huomauttaa Matti Kalliokoski.
”Jokainen yritys ja yrittäjä on omanlaisensa, mutta oli ala mikä hyvänsä, yksi asia kannattaa muistaa. Palvele asiakas niin hyvin, että hän haluaa tulla toisenkin kerran.”
Kahden perinteikkään kivijalkaliikkeen olemassaoloon ja kaupanteon hoitumiseen liittyvät olennaisesti työntekijät. Heille Matti ja Seppo antavat kiitosta.
”Osaavat ja sitoutuneet työntekijät ovat yrittäjän onni.”
”Hyvät työntekijät ovat yli puolet yrittäjän hyvinvoinnista ja mielenterveydestä”, sanoo Seppo.
”Ei jarrutuksia – kiitos”
Vaikka markettikulttuurista kuulee toisinaan puhuttavan kivijalkaliikkeiden turmana, ei asia ole ihan niin yksioikoinen, sanovat Matti Kalliokoski ja Seppo Lehtinen.
”Citymarket ja Prisma ovat myös vetovoimatekijöitä ja houkuttavat ihmisiä pienemmistä naapurikunnista.”
Juju on siinä, että jos ydinkeskustan liepeille tulee uusia palveluita, pitäisi keskustankin kehittyä.
”Toivottavasti pitkään suunniteltu toriremontti nyt etenee nopeasti toteutukseen, eikä mitään jarrutuksia tule”, Matti sanoo.
Torin uudistamisen lisäksi miehet kaipaavat lisää positiivisia signaaleja keskustan kehittämisestä.
”Hienoa, jos rannan tuntumaan kaavaillut kerrostalot toteutuvat.”
Vielä on kivijalkaliikkeitä jäljellä
Erikoisliikkeiden valtteja ovat tietysti myös myyntiartikkelit.
”Myydään etupäässä sellaista, jota ei marketeista saa. Jos kivijalkaliikkeet katoavat, supistuu Sastamalan palvelutarjonta merkittävästi.”
Puistokadun tyhjät liiketilat puhuttavat paikallisia, mutta Matti Kalliokosken ja Seppo Lehtisen mukaan ulkopaikkakuntalaiset kiinnittävät enemmän huomiota siihen, mitä kaupungin keskustassa vielä on.
”Moni ulkopaikkakuntalainen ihmettelee sitä, että täällä on näinkin paljon hyviä erikoisliikkeitä jäljellä.”
”Ehkä ihmiset Suomessa vielä ymmärtävät kivijalkaliikkeiden arvon, kun huomataan, miten ankeaksi kaupungit muuttuvat ilman niitä.”
31.8. Alueviestissä on yrittäjyysteema. Tämä artikkeli on yksi teeman jutuista.