Mikäli kaupunginvaltuusto asian siunaa, laittavat Sastamalan kaupunki ja Väylävirasto alulle hankkeen, jonka tavoitteena on Vammalan rautatieaseman kehittäminen.
Tarkoituksena on mahdollistaa turvallinen kulku asemalaitureille hissien ja portaiden kautta ja kevyen liikenteen alikulun suunnittelu sekä muut tarvittavat kunnallistekniset toimenpiteet rautatieaseman ympäristössä.
Suunnittelukustannusten arvioitu kokonaismäärä on noin 600 000 euroa, josta kaupungin rahoitusosuus on 37 prosenttia (220 000 euroa) ja Väyläviraston rahoitusosuus on 63 prosenttia (376 000 euroa).
Kaupunginjohtaja Jarkko Malmbergin mukaan nyt käsiteltävänä olevassa sopimuksessa sovitaan kehittämishankkeen suunnittelusta ja kaavavalmistelusta.
Suunnitteluvaiheen päättymisen jälkeen hankkeen toteuttamisesta laaditaan Väyläviraston kanssa erillinen toteuttamissopimus, jonka hyväksymiseen tarvittavista määrärahoista kaupunginvaltuusto päättää myöhemmin erikseen.
Julkisuudessa on väläytelty kyseessä olevan lähemmäs kymmenen miljoonan euron hanke.
”Vaikka kokonaiskustannus olisikin tuota luokkaa, Sastamalan osuus ei sitä ole. Kyseessä on yhteishanke”, Malmberg toteaa.
Kaupunginjohtajan mukaan hankkeen kustannuksilla tai toteuttamisaikataululla on vielä liian aikaista spekuloida.
”Ensin päätetään kehittämissuunnitelmien tekemisestä ja kaavavalmistelusta. Tähän tarkoitukseen pitäisi ensi vuodelle budjetoida tuo 220 000 euroa. Hankkeen toteuttaminen on kokonaan toinen asia, ja siitä päätetään myöhemmin erikseen.”
Malmberg sanoo, että suunnitelmien tekeminen ei vielä velvoita kaupunkia mihinkään.
Nykyinenkin asemakaava mahdollistaa suunnitellut muutokset aseman ympäristössä. Lisäksi kaupunki on käynnistänyt aseman itäpuolella asemakaavamuutoksen, jossa tehdään pieniä tarkennuksia rata-alueen rajaukseen ja kevyenliikenteen järjestelyihin. Kaava tulee hyväksymiskäsittelyyn vielä kuluvan vuoden aikana.
Pori-Tampere-radan merkitys kasvanut
Valtion tieverkosta ja rautateiden kehittämisestä ja kunnossapidosta vastaava Väylävirasto kohdistaa Tampereen ja Porin välisen rataosuuden parantamiseen tällä hetkellä merkittäviä, yhteensä noin 80 miljoonan euron satsauksia, kuten tasoristeyksien poistoja ja parantamista sekä digiratahankkeen pilotointia.
Kaupunginjohtaja Malmbergin mukaan syyt Pori-Tampere-raideliikenteen kehittämisen taustalla ovat moninaiset. Kunnostustarpeiden lisäksi Suomen hiilineutraaliustavoitteilla lienee oma vaikutuksensa. Lisäksi Ukrainan sodasta seurannut Suomen Venäjä-suhteiden muutos on vaikuttanut siihen, millaisia reittejä pitkin tavarat maamme sisällä liikkuvat.
”Näyttää siltä, että Suomen läntisten satamien merkitys kaupankäynnin kannalta korostuu entisestään tulevaisuudessa. Siksikin Pori-Tampere-rata on tärkeä.”
Tulevaisuudessa Sastamalan läpi ja Vammalan aseman kautta voisi siis kulkea huomattavasti nykyistä enemmän tavaraliikennettä.
Turvallisuus parantuu, tavoitteena myös junavuorojen lisäys
Aseman kehittäminen tekee Sastamalan toki houkuttelevammaksi myös Tampereen seudun lähijunaliikennettä ajatellen.
”Isossa kuvassa tämä Väyläviraston ja kaupungin kehittämishanke linkittyy siten myös tavoitteeseemme henkilöliikenteen junavuorojen lisäämisestä, mutta on hyvä muistaa, että nyt päätettävänä olevassa suunnitelmassa on kyse Sastamalan rautatieaseman liikenneturvallisuuden ja toimivuuden parantamisesta”, kaupunginjohtaja painottaa.
Kaupungin aiemmin Ramboll Oy:llä teettämän selvityksen mukaan lähijunaliikenteellä olisi positiivisia vaikutuksia sekä Sastamalan että Pirkanmaan kilpailukykyyn työssäkäyntialueiden laajentumisen ja liikkumisen tehostumisen kautta.
Sastamalan näkökulmasta katsottuna lähijunaliikenne kytkisi paikkakunnan kiinteäksi osaksi Tampereen työssäkäyntialuetta.
Malmbergin mukaan lähijunaliikenteen laajentumisen toteutuminen avaisi merkittävän mahdollisuuden uusien asukkaiden saamiseksi. Vammalan ja Karkun asemanseuduilla on hyvät mahdollisuudet lisätä asuntorakentamista.
Voidaan taas hyvällä syyllä olla investoimatta Vammalan ulkopuolelle kun ei raha riitä
Voitais vaikka lopettaa kaikki koulut ja hoitopaikat keskustan ulkopuolelta kai päiväkotiinkin voi jo bussilla kulkee Vammalaan ja tuomi logistiikka hoitaa varmaan halvalla ja hyvin kuljetukset
Mutta veroja voitas vähän keskustan ulkopuolella jopa nostaa
Ottamatta kantaa aluepolitiikkaan, niin kannattaa muistaa, että katkeruus nakertaa salakavalasti ihmistä sisältäpäin.
Ai se olikin katkeruutta
Mietinkin miksi sitä kutsutaan kun muualta kupataan rahat ja yhteen paikkaan vain investoidaan