
Syysauringon pehmeä valo hehkuu kullankeltaisilla pelloilla. Sadonkorjuu on käynnissä myös Hukkasten kotitilalla. Moderni tehdasrakennus, suuri kalanjalostuslaitos seisoo samassa maalaismaisemassa, ja sen ympärillä viljellään edelleen tilan peltohehtaareja.
Yhden pellon takana näkyy kauniisti kunnostettu päärakennus. Se on Hukkasten perheen koti, jossa Veijo ja Ulpu Hukkanen edelleen asuvat – ja josta lähti liikkeelle uskomaton kala-alan yrityksen kasvutarina. Tänään tuo yritys on Pohjoismaiden suurin kalansavustusalan toimija. Menestys on ollut kunnioitusta herättävää, mutta juuret ammentavat edelleen voimansa samasta arvopohjasta, jolle koko yritys on rakennettu.
”Tämä on alusta saakka ollut, ja on yhä edelleen ennen kaikkea perheyritys”, kalatalousneuvos ja perheen isä, Veijo Hukkanen painottaa.
Mikään ei ole tullut helposti ja vastoinkäymisiäkin on ollut. Kaiken keskellä on kannatellut perhe, joka on ollut tärkein ja vahvin arvo – ja myös voimavara.
”Jos otat metsästä yhden tikun, katkaiset sen helposti. Mutta otapa viisi tikkua ja yritä samaa uudestaan. Tällainen on perheyritys. Kun sitä hoitaa, se on murtumaton”, vertaa Veijo Hukkanen.

Hän sai vaimonsa kanssa kaikkiaan yhdeksän lasta. Nordic Fishin hallituksessa on mukana heistä seitsemän, toimitusjohtajana isänsä jalanjäljissä astelee nyt Toni Hukkanen. Nordic Fishin alle kuuluvat muun muassa kalankasvatuskonserni Nordic Trout sekä kalanjalostuskonserni Kalaneuvos, joiden toimitusjohtaja on Hans-Mikael Helenius.
”Nykyään perheeseemme kuuluu itse asiassa kaikkiaan jo kolmisenkymmentä henkilöä, omien lasten lisäksi lapsenlapsiakin on jo 14 ja 15. on tulossa”, hymyilee kalatalousneuvos.
”Kun perhejuhlia vietetään, siinä saa aika paljon kalaa varata grillaamiseen. Onneksi sitä ei tarvitse kaukaa hakea.”
Isällä ja pojalla on johtajina yrityksen suhteen hyvin samankaltainen näkemys – vaikka toki uusi sukupolvi tuo mukanaan aina myös uutta innovaatiota.
”Suurissa asioissa olemme yleensä samoilla linjoilla, ja tärkeintä onkin, että isossa kuvassa näemme asiat samoin. Pikkuasioissa on sitten varaa kinastella”, naurahtaa Toni Hukkanen.
”Yhä mahdumme samaan huoneeseen, kuten huomaat.”
Heistä näkee, että yhteistyö sujuu – ja he jakavat samat tavoitteet ja arvot.

Miten tämän suuryrityksen tarina oikein sai alkunsa?
”Vuonna 1974 lähdettiin liikkeelle tekemällä kotitilan hevostalliin pieni savustamo. Nyt meillä on samoilla tiluksilla Pohjoismaiden suurin kalansavustamo”, kertoo kala-alan potentiaalin ymmärtänyt Veijo Hukkanen.
Aluksi hän kasvatti sikoja, mutta ne vaihtuivat kalaan – jolle Hukkanen näki markkinaraon.
Vaatimattomasta alusta kasvoi vuosien mittaan suuryritys, joka kymmenen vuoden sisällä on investoinut 70 miljoonalla eurolla.
Viimeisin investointi oli yli 30 miljoonaa euroa maksanut tehdaslaajennus. Yritys on ottanut rohkeita askeleita, investoinut tulevaisuuteen – eli koneisiin, laitteisiin ja avomerilaitoksiin – ja tehty suuria yrityskauppoja. Tie menestyksen huipulle ei kuitenkaan ole ollut helppo, ja vastoinkäymisiäkin on ollut.

Likoon on laitettu kaikki, työtä ei ole pelätty, ja hihat on kääritty sinnikkäästi aina uudelleen.
”Neljäkymmentä vuotta meni, ennen kuin päästiin tuloksen tekoon. Viimeiset kymmenen vuotta on tulosta tullut – mutta töitä on tehty kyllä niin peijakkaasti”, kalatalousneuvos paljastaa. Vaikeista vaiheista on selvitty, vaikka luovuttaminenkin on käynyt pahimmissa paikoissa mielessä.
”Kantapään alta on kaksi kertaa nostettu tämä firma uudestaan jaloilleen. Kaikkea on nähty, mutta eteenpäin on menty”, Veijo Hukkanen kertoo.
”Korona-aika ja Ukrainan sota ovat vaikuttaneet meihin, kuten myös moniin muihin yrityksiin. Toisaalta se on pistänyt meihin myös liikettä, kuten esimerkiksi etsimään uusia vientiväyliä.
Toimiala on muutenkin haastava, kala-alalla kysyntä ja tarjonta määrittelee hintaa ja siksi kuluttajahinnat vaihtelevat niin paljon – kysyntä kun suhteuttaa tarjontaa. Viime vuodet ovat markkinoilla olleet melkoista myllerrystä”, selvittää Toni Hukkanen.
”Ei parane jäädä valittamaan, eiväthän nämä maailman tilanteet siitä muutu. Ne pitää kuitenkin huomioida. Kaikki se, mitä tuolla maailmalla tapahtuu vaikuttaa tänne Tyrväällekin.”

Vuositasolla konserni tekee liikevaihtoa yli 130 miljoonaa euroa ja työllistää kaikkiaan 300 työntekijää – sesonkiaikana, kuten joulun aikaan – määrä lisääntyy siitä vielä puolella sadalla. Yrityksessä panostetaan työntekijöiden hyvinvointiin, mikä näkyy henkilökunnan sitoutumisena, ja tuntuu myös tuloksessa.
”Pitkäaikaisimmat työntekijät ovat olleet meillä jo kymmeniä vuosia”, Hukkaset kertovat.
Työllistävä vaikutus kilisee myös valtion kassaan huomattavina eurovirtoina.
”Veroeuroja ja veroluonteisia maksuja maksoimme viime vuonna 18 miljoonaa euroa”, toimitusjohtaja paljastaa.
Kirjolohen kasvattajana yritys kiilaa kärkeen sekä Suomessa että Ruotsissa, ja kalakiloja kulkee sen kautta vuosittain yli 15 miljoonaa. Sen lisäksi Nordic Fish on myös EU:n suurin ruokamädin tuottaja, sitä tuotetaan yrityksen kautta huikeat 160 000-170 000 kiloa vuodessa.
Vaikuttavia lukuja ja vahvaa kasvua. Tämä maamme merkittävin kalanjalostaja valmistaa tuotteita Sastamalassa, Turussa ja Kaskisissa.
”Olemme ainoa suomalainen kalankasvattaja, joka perkaa joka päivä tuoreesta. Kaikki kirjolohituotteet tehdään alusta lähtien tuoreesta raaka-aineesta. Tähtäämme siihen, että saamme entistä parempia tuotteita kuluttajille”, Toni Hukkanen sanoo.

Kalan kysyntä on ollut kasvussa, mikä on tuonut lisävolyymia markkinoille.
”Olen itse esimerkki kalan terveellisyydestä. Olen nyt 76-vuotias ja edelleen hyvässä kunnossa, ei ole verenpaineongelmia tai muitakaan terveyshuolia. Vaimon kanssa laskettiin, että syömme suunnilleen parikymmentä kiloa graavikalaa vuodessa, ja siihen vielä kaikki muut kalaruuat päälle”, Veijo Hukkanen mainitsee.
Kalaneuvoksen oma tuotekehitysporukka tekee jatkuvasti töitä uusien tuotteiden suunnittelemiseksi.
Ainutlaatuinen innovaatio, kirjolohipekoni nousi otsikoihin keväällä – sillä Kalaneuvoksen tuotekehityksestä vastaava Kai Rasi pokkasi palkinnon aivan uudenlaisesta, rapeasta kalaherkusta. Yrityksen ideoima kirjolohipekoni esiteltiin maaliskuussa Helsingin Messukeskuksessa järjestetyillä ravintola-alan FFCR-messuilla.
Tuote voitti tuplasti Innovation Awards-kilpailun, sillä se nappasi kilpailussa sekä tulevaisuuden ruokatuote – että yleisön suosikki-palkinnot.
Lisäksi se palkittiin myös Barcelonassa, jossa se voitti kansainvälisen Seafood Excellence Global-kilpailun Horeca-kategorian. Voittoa voi kutsua historialliseksi, sillä kyseessä on ensimmäinen kerta, kun suomalainen elintarviketuote palkitaan tässä maailmanlaajuisesti arvostetussa kilpailussa. Voitto on merkittävä tunnustus koko suomalaiselle kala-alalle.
”Yrityksen pitää aina mennä eteenpäin, muuten se menee taaksepäin. Ja paikoillaan ei pidä pysyä”, Hukkaset ajattelevat. Yrityksen kasvutarinaa kuunnellessa ei voi olla muuta kuin samaa mieltä.








