Miksi jäteveden taksat nousevat? Sastamalan Veden miehet kertoivat mikä hinnoissa painaa

”Sastamala on maantieteellisesti laaja, harvaan asuttu kunta. Meillä on poikkeuksellisen iso vesi- ja viemäriverkosto ja siten myös iso korjausvelka”, tuumailivat Sastamalan Veden johtaja Kimmo Toukoniemi, käyttöpäällikkö Petri Jääskeläinen ja verkostopäällikkö Marko Naskali esitellessään tiedotustilaisuudessa viime vuoden kuluja.

Sastamalan Vesi nostaa muun muassa jäteveden taksoja ja palvelumaksuja ensi vuoden alusta. Muutoksista päätti liikelaitoksen johtokunta viime viikolla.

Jäteveden käyttömaksut nousevat 12 prosenttia. Jäte- ja huleveden perusmaksuihin tulee 15 prosentin korotus.

Euromääräisesti esimerkiksi jäteveden käyttömaksujen korotus on 44 senttiä kuutiolta. Sastamalan Vedellä on arvioitu, että keskimäärin henkilö kuluttaa vettä noin 40 kuutiota vuodessa, eli jätemaksu nousisi henkilöä kohden vuositasolla 17,6 euroa.

Sastamalan Veden toimitusjohtaja Kimmo Toukoniemen mukaan korotukset ovat välttämättömiä, jotta talous pysyy tasapainossa.

”Ilman näitä korotuksia tulevat vuodet olisivat raskaasti alijäämäisiä. Laki velvoittaa vesiyhtiöitä kattamaan kulunsa, joten taksoja on nostettava”, hän perustelee.

Vesilaitosyhdistyksen suositteleman maksurakenteen mukaan vesihuoltolaitoksen tuloista puolet tulisi muodostua käyttömaksuista ja puolet perusmaksuista. Sastamalan Vedellä perusmaksujen osuus korotuksen jälkeenkin noin 34 prosenttia.

Korotuksen taustalla useita syitä

Toukoniemen mukaan kustannusten jakautumista puhtaan veden ja jäteveden kesken tarkasteltiin, ja nostotarve kohdistui juuri jäteveteen. Syynä on kustannusten nousu.

Taustalla vaikuttavat useat seikat. Moniin muihin kuntiin verrattuna Sastamalassa on erittäin laaja jätevesiverkosto, jossa on mittava korjausvelka sekä vuotoveden määrä. Päälle tulevat puhdistamon kustannukset rahoituskuluineen.

”Luonnonilmiöt ja putkirikot. Harmia tuottavat varsinkin vanhat betoniputket ja -viemärit”, kiteyttää verkostopäällikkö Marko Naskali.

Laskuttamattoman jäteveden osuus kaikesta Huittisten puhdistamolle virtaavasta vedestä on iso, noin 62 prosenttia. Mitä sateisempaa on, sitä enemmän vettä päätyy viemäreihin muun kuin varsinaisen vedenkulutuksen seurauksena.

”Tavoitetaso tässä on noin 30 prosenttia. Kyllähän kustannukset jäteveden osalta pienenisivät, jos saisimme tilanteen paremmin hallintaan”, Naskali sanoo.

Hän toivookin kuntalaisten tarkkailevan tonteillaan valuvia sadevesiä, päätyvätkö ne kaupungin viemäriin vai imeytyvätkö maaperään.

75 kilometriä ja 17 pumppaamon kautta

Mitä vesihuoltoon liittyvän infran laajuuteen tulee, on sitä esimerkiksi Valkeakoskella yli puolet vähemmän kuin Sastamalassa. Sastamalan Veden käyttöpäällikkö Petri Jääskeläisen mukaan vesijohtoverkostoa on yhteensä noin 700 kilometriä ja viemäriverkostoa noin 500 kilometriä.

”Pisimmillään jätevesi kulkee Suodenniemeltä Huittisten puhdistamolle 75 kilometrin matkan ja 17 pumppaamon kautta”, hän kertoo.

Sastamalan Vedellä riittää siis ylläpidettävää ja korjattavaa. Uudempaa muoviputkea on eniten Mouhijärvellä ja Suodenniemellä, huonoimmassa kunnossa putket ovat Pehulassa ja Vammalan pohjoispuolella. Näiltä alueilta etsitään aktiivisesti mahdollisia vuotokohtia.

Sastamalassa ollaan siirtymässä etäluettaviin vesimittareihin. Niitä on jo asennettu entisen Äetsän alueelle, jossa uusista mittareista toivotaan apua myös vuotojen havaitsemisessa.

Etäluettavat mittarit ja Omavesi-ohjelma helpottavat seurantaa

Asukas voi myös itse seurata etänä vedenkulutusta ja näin havaita mahdolliset poikkeamat nopeasti. Vesimittari hälyttää herkästi ”ylimääräisestä” virtaamasta.

”Omavesi-ohjelmaan kirjautumiseen löytyvät tiedot mittarin asennuksen jälkeen tulevalta laskulta. Kirjautumiseen tarvitaan maksajan ja vesimittarin numero”, Marko Naskali selvittää.

Sastamalan Veden miehet toivovat asiakkaiden päivittävän puhelinnumeronsa asiakastietoihin häiriötilanteiden varalta. Kaikki asiakkaat eivät ole saaneet ajantasaista tietoa, koska puhelinnumeroa ei ole tallennettu järjestelmään.

”Jos asiakkaan puhelinnumero ja osoite on julkinen, häiriötekstiviesti lähtee meiltä automaattisesti. Jos numero on salainen tai työnumero, se pitää itse rekisteröidä Sastamalan Veden nettisivuilla”, Naskali täsmentää.

Jätä kommentti