
Sastamalassa valmistaudutaan Äetsän koulun ja Sylvään koulun yhdistymiseen. Tämä on lähtökohta koulunuorisotyön Yhesä-hankkeelle, jossa pyritään helpottamaan kahden eri kouluyhteisön uutta yhteistä taivalta.
Tamperelaiselle Mirja Torssoselle Sastamalan kouluverkkoasiat tai menneisyyden kiistat eivät vielä ole tuttuja. Koulunuorisotyöstä ja juuri yhteisöllisyyden vahvistamisesta hänellä sen sijaan on paljonkin kokemusta.
”Kun toinen kouluista lakkautetaan, on selvää, että se herättää monenlaisia tunteita ja kysymyksiä. Koulunuorisotyöllä on tulevaisuuden kannalta tässä vaikuttava rooli”, hän sanoo.
Oppilaille tehdyn ja huoltajille tehtävän kyselyn pohjalta edetään. Aluksi kartoitetaan mahdollisia huolenaiheita sekä tiedontarpeita.
Torssosen mukaan Äetsästä Sylväälle siirtyville oppilaille ja heidän huoltajilleen on tärkeää päästä hyvissä ajoin tutustumaan kouluun ja sen käytäntöihin. Sylvää täytyy tehdä tutuksi.
”Tärkeää on tietysti myös se, että kahden eri koulun oppilaat pääsevät tutustumaan toisiinsa”, hän lisää.
Torssonen näkee, että myös molempien koulujen vanhempainyhdistyksillä on roolinsa yhteisöllisyyden vahvistamisessa.
Koululla nuoret tavoitetaan
Yhesä-hanke kestää helmikuun 2027 loppuun, eli Mirja Torssosen työsarka jatkuu vielä yli vuoden sen jälkeen, kun koulujen yhdistyminen on elokuussa 2026 tapahtunut. Hänen tehtävänään on lisäksi kehittää koulunuorisotyönmalleja Sastamalaan.
”Ihmiset luovat koulun ja yhteisön toimintakulttuurin. Koulujen henkilöstöä on jo ollut koolla yhdistymistyöryhmässä. On hyvä, että asioita mietitään monesta näkökulmasta.”
Torssosen mukaan koulunuorisotyön merkitys on maassamme viime vuosina kasvanut. Nuorten vapaa-ajanvietto on pirstoutunut, eivätkä kaikki nuoret käy esimerkiksi nuorisotaloilla tai nuorisopalveluiden järjestämissä tapahtumissa. Koulu on se paikka, jossa on potentiaalisesti mahdollista tavoittaa melkein kaikki nuoret.
”Kouluilla tehtävä nuorisotyö lisää oppilaan osallisuutta. Kun nuorisotyö on osa kouluarkea, on nuoren kynnys tulla juttelemaan ja osallistua yhteiseen tekemiseen mahdollisimman matala”, hän sanoo.
Torssosen mielestä nuorten elämässä ei voi olla liikaa välittäviä aikuisia, ja jollekin nuorelle nuorisotyöntekijä voi olla se ainoa, jolle jutteleminen tuntuu helpolta.
”Varhaisessa vaiheessa saatu tuki voi olla se kaikkein tehokkain ja ehkäistä muuta tuen tarvetta ja isompia ongelmia.”
Palataan vielä Äetsän koulun loppumiseen. Torssonen sanoo kiinnittäneensä huomiota kiikkalaisten Koulu on kylän sydän -painatuksella tehtyihin t-paitoihin.
”Se on se ajatus, josta on täällä haluttu pitää kiinni. Mutta vaikka yläkoulua ei ensi syksynä enää ole, kylä ja yhteisö jää. Kuulen mielelläni ajatuksia yhteisön merkityksestä ja tulevaisuudesta vaikka asukasillassa”, Mirja Torssonen sanoo.
