
Huittislaiseen koruliike HelmiHelenaan on päässyt parin viikon ajan sisälle vain ovikelloa soittamalla.
Yrittäjä Helena Manninen kertoo, että lukittu ulko-ovi on otettu vastaan positiivisesti.
”Enemmän asiakkaat ovat kyselleet, miten olen tähän asti uskaltanut olla täällä ovet auki. Siihen, että oven takana pitää nyt odottaa, että ehdin avaamaan, on suhtauduttu todella ymmärtäväisesti”, Manninen kertoo.
Manninen päätyi ovikellokaupoille, kun syyskuisena lauantaina myymälässä vierailleen pariskunnan matkaan lähti maksamatta monen tuhannen euron arvosta kultakoruja, ja muutama päivä myöhemmin varkaita vieraili myös koruliikkeessä Sastamalassa.
”Heti sen omassa liikkeessäni tapahtuneen varkauden jälkeen moni sanoi, että ovikello voisi olla hyvä idea. Minun piti miettiä asiaa muutama päivä, mutta sitten kun Nyyssöselläkin kävi varkaita, tein päätöksen ovien lukossa pitämisestä saman tien.”
Taitavasti harjoitellut harjoitusliikkeet
Varkaat nappasivat HelmiHelenasta matkaansa kultalaudan, jonka tuotteiden myyntiarvo olisi Mannisen mukaan ollut noin 12 000 euroa.
Liikkeessä asioinut ulkomaalaispariskunta vaikutti ulospäin fiksulta ja kaikin puolin asialliselta. Manninen ei itse ollut paikalla varkauden sattuessa, mutta jokin pariskunnassa oli herättänyt heitä palvelleen myyjän epäilykset.
”Myyjä piti pariskuntaa silmällä parhaansa mukaan, mutta harhautusliikkeet oli harjoiteltu äärimmäisen taitavasti”, Manninen kertoo.
Mannista tuurannut myyjä oli silmäillyt hyllyt läpi heti pariskunnan poistuttua, eikä ollut havainnut mitään puuttuvan.
Kun Manninen itse muutaman tunnin kuluttua saapui liikkeeseen, hänen silmänsä osui heti hyllylle, jossa kultalaudan olisi pitänyt hiukan huomaamattomasti olla.
”Soitin asiasta poliisille ja rikospaikkatutkijat tulivat vielä samana iltana tekemään teknisen tutkinnan ja ottamaan näytteitä sekä sormen- ja jalanjälkiä. Hetken aikaa liikkeessä näytti samalta kuin jossain ulkomaalaisissa rikossarjoissa. Varkaus näkyy valvontakamerassa hyvin, joten pariskunnasta saatiin hyvät kuvat”, Manninen kertoo.
Pariskunta jäi kiinni heti seuraavana maanantaina, HelmiHelenasta viedyt korut olivat kuitenkin ehtineet jo jatkaa matkaansa.
”Pariskunta tunnusti teon, lauta oli kuulemma lähtenyt heidän matkaansa vahingossa ja he olivat hylänneet sen huomattuaan tapahtuneen”, Manninen tuhahtaa.
Koko tappio yrittäjän piikkiin
Toinen ikävä yllätys Mannista kohtasi, kun hän teki varkaudesta ilmoituksen vakuutusyhtiölle. Koska kyseessä ei ollut murto tai ryöstö, vakuutus ei korvaa yrittäjälle mitään.
”Tämä tuntuu täysin kohtuuttomalta. Tähän asti olen aina ajatellut, että jos joku tulisi ryöstämään liikettä, niin minun olisi järkevintä lähteä takaovesta karkuun. Vakuutusyhtiön linjaus kannustaa enemmän siihen suuntaan, että kannattaa jäädä odottamaan, että saa vaikka nyrkistä, niin silloin taloudellisetkin vahingot korvataan”, Manninen ihmettelee.
Nyt koko 12 000 euron varkaus menee yrityksen omaan piikkiin.
”Ymmärrän ja hyväksyn täysin, että tällaisissa tilanteissa olisi korkea omavastuu tai että vakuutusmaksut vähän nousisivatkin, kunhan jotenkin tultaisiin yrittäjää vastaan. Sitä en ymmärrä, että vaikka tilanne näkyy selvästi kameroista ja tekijät ovat tunnustaneet teon, mitään korvausta ei saa.”
Manninen huomauttaa, että tilanteessa, jossa kivijalkakaupat ovat muutenkin ahtaalla, näin iso varkaus voi olla kohtalokas jopa koko yritystoiminnan kannalta.
”Kyllä se aika hullulta tuntuu, että kalliita vakuutusmaksuja pitää maksaa, mutta sitten kun vahinko osuu omalle kohdalle, mitään ei kuitenkaan saa takaisin. Vähän on sellainen tunne kuin olisi tullut huijatuksi tämän tilanteen aikana toiseen kertaan.”

Manninen on panostanut liikkeensä turvallisuuteen jo ennen varkautta. Ikkunoissa on kalterit ja kaikki vitriinit ovat olleet suurimman osan ajasta lukossa.
Yrittäjän kannalta varkauden kohdalla kävi siinä mielessä myös huono tuuri, että kultalaudan sisältänyt vitriini sattui olemaan auki. Varkaiden ammattitaidosta kertoo sekin, että he olivat huomanneet mahdollisuutensa välittömästi.
”Nyt olen todella tarkka siitä, että jokainen lasi on lukossa ja avaimet visusti tiskin takana. Tämä on tietenkin asiakaspalvelutilannetta ajatellen hiukan harmillista, sillä avaimia pitää aina käydä kaivamassa esille, mutta vaihtoehtoja ei ole.”
Lisäksi Manninen on vähentänyt liikkeessä olevien tuotteiden määrää.
”Monesta arvokkaammasta tuotteesta on esillä enää vain esittelykappale ja varsinaisen tuotteen saa päivässä, parissa tilaamalla.”
Ovikellon ansiosta liikkeeseen ei tarvitse päästää sisälle ketään epäilyttävän oloista asiakasta. Toisaalta lukitusta ovesta poistuminenkaan ei käy yhtä sutjakasti.
”Aika pian ovikellon tulon myötä kävi niin, että oven takana oli selvästi jossain aineissa ollut pariskunta. Harjaantuneella silmälläni pystyin varsin nopeasti päättelemään, että he tuskin ovat liikkeellä millään oikealla asialla. Oli helpotus, kun minun ei tarvinnut avata ovea heille. Tämäkin tapaus osoitti, että ratkaisu ovikellosta oli oikea.”
Tilanne vei yöunet pitkäksi ajaksi
Varkauden seuraukset eivät ole olleet ainoastaan taloudellisia. Manninen kertoo, että tilanne vei häneltä yöunet pitkäksi ajaksi.
”Se yllätti, miten koville tilanne henkisesti otti. Vaikka töihin tuleminen tapahtuneen jälkeen ei suoranaisesti pelottanut, niin jotenkin inhottavaa liikkeeseen oli palata. Onneksi sain ensimmäisen viikon ajan vertaistukea yhdeltä ystävältäni, joka on myös joutunut varkauden kohteeksi.”
Manninen on toiminut alalla 45 vuoden ajan, oma yritys, HelmiHelena hänellä on ollut yli 10 vuoden ajan. Muutaman viikon takainen varkaus oli ensimmäinen tässä mittakaavassa Mannisen kohdalle osunut.
”Aiemminkin jotain pientä on voinut lähteä jonkun matkaan, mutta puhutaan sellaisista tuotteista ja määristä, että en ole välttämättä itsekään edes huomannut niiden katoamista. Mitään tällaista en ole kokenut aiemmin ja siinä mielessä olemme saaneet olla Huittisissa lintukodossa, että en ole osannut edes odottaa mitään tällaista. Maailmallahan tällaiset ovikellot ovat varkauden ehkäisemiseksi jo ihan arkipäivää.”