
Oletko huomannut, että kasvisruoka- tai keittopäivinä koulussa on viimeisillä tunneilla jo hirveä nälkä? Lähes kukaan 11-15-vuotias ei jaksa olla koulussa kolmeen saakka heikolla kouluruoalla. Jokaisen keskittyminen heikkenee, kun verensokeri laskee. Tämä tarkoittaa oppilaille ja opettajille vaikeaa työskentely-ympäristöä.
Mielestäni Sastamalan kouluruoassa on liian vähän tärkeitä ravintoaineita kuten proteiinia, hitaita hiilihydraatteja ja kuituja. Esimerkiksi ruokalistalla olevissa porkkananapeissa on 4 g proteiinia, 2 g kuituja, ja yhdessä annoksessa on 160 kaloria. Tämä on todella heikko pääruoka kasvavalle nuorelle, joka tarvitsee noin 45-50 g proteiinia ja 2000-2800 kaloria päivässä.
Porkkananappien kanssa tarjotaan perunoita (90 kcal), sekä kermaviilikastiketta (102 kcal). Nopea hiilihydraattikastike kerryttää kolmasosan lounaan kaloreista. Tämä takaa sen, että energiataso nousee hetkellisesti, mutta laskee nopeasti, minkä seurauksena oppitunnin työrauha ja oppilaan keskittymiskyky heikkenevät. Kouluruoka on noin viidesosa koululaisen syömästä ruuasta päivän aikana. Yllä mainittu esimerkkiateria ei täytä nuoren kalori- ja proteiinisuosituksen viidesosaa.
Ongelma ei ole myöskään pelkästään kasvisruoissa, vaan myös vesipohjaisissa keitoissa, joissa on samankaltaisia puutteita kuin yllä mainitussa ateriassa. Ymmärrän, että kasvisruoat ja keitot voivat olla se “terveellisempi vaihtoehto”, mutta mielestäni niiden ravintoarvot eivät ole riittävät.
Ratkaisuna ongelmaan en pidä kasvisruokien ja keittojen täyttä poistamista ruokalistoilta. Parempana ratkaisuna pitäisin näiden ruokien ravintoarvojen parantamista kouluruokaan kohdistuvan budjetin rajoissa. Tämä voisi näkyä konkreettisesti ateriassa esimerkiksi täysjyväleipänä keiton kanssa, kvinoana porkkanappien kanssa ja palkokasveina kasvisbolognesessa. Pienet vaihdokset ja lisäykset kouluruoassa voisivat lisätä kuitujen, proteiinien ja hitaiden hiilihydraattien määrää. Tämä takaisi paremman jaksamisen, keskittymiskyvyn ja työrauhan koulupäivään.
Jouluruoan päättävän tahon pitäisi ottaa palaute tosissaan, ja tehdä tarvittavia muutoksia. Toivon, että tulevaisuudessa kouluruoka olisi tarkemmin suunniteltua nuorten tarpeille.
Ellen Aaltonen 8.lk
Teksti on kirjoitettu osana Mouhijärven yhteiskoulun monialaista oppimiskokonaisuutta.








