Sähköbusseja Sastamalasta Turkuun

Sastamalassa valmistettu sähköbussi hiipii hiljaa Turun kaupunkiliikenteessä, linjalla 1. Bussissa matkustajat pitää kartalla robotti-kuuluttaja. Lähestyvistä pysäkeistä kertoo myös näyttötaulu. Maksuton wifi ja USB-latausmahdollisuus kuluu palveluun. Kuva: Teija Uitto.
Sastamalassa valmistettu sähköbussi Turun kaupunkiliikenteessä, linjalla 1. Bussissa matkustajat pitää kartalla robotti-kuuluttaja. Lähestyvistä pysäkeistä kertoo myös näyttötaulu. Maksuton wifi ja USB-latausmahdollisuus kuluu palveluun. Kuva: Teija Uitto.

Fortacon Sas­ta­malan yksikössä valmis­te­ttu Linkkerin sähköbussi on kurvaillut Turun kaduilla maanantaista lähtien.

Linkkerin myyntijohtaja Tom Granvikin mukaan kyseinen bussi on kolmas Sastamalassa valmistettu, mutta ensimmäinen, jossa on käännetty virroitusjärjestelmä.

“Bussi on ensimmäinen laatuaan Suomessa, ehkä koko maailmassa. Sähkövirran siirtämiseen liittyvä järjestelmä on auton sijaan integroitu lautaustolppaan.”

Ostajan näkökulmasta innovaatio lienee kiinnostava, sillä uusi tekniikka laskee bussikohtaisen investoinnin hintaa ja alentaa huoltokustannuksia.

Kuluvana vuonna Fortacon Sastamalan yksikössä valmistuu yhteensä 15 sähköbussia. Ajoneuvojen rakentaminen työllistää tällä haavaa Sastamalassa lähemmäs 40 ihmistä.

Julkisuudessa on aiemmin väläytelty jopa 200 bussin vuotuista tuotan­tomäärää.

“Sellaiset skenaariot meillä on lähivuosille. Ja busseja on tarkoitus valmistaa juuri Sastamalassa”, vahvistaa yksikön johtaja Arto Aro.

Aro muistuttaa, että kaikki riippuu kuitenkin siitä, miten Linkker saa kauppaa tehtyä.

“Uusia kauppoja ei ole juuri nyt lyöty lukkoon, mutta tarjouskanta on hyvä. Keski-Euroopassa bussiliikenne sähköistyy vauhdilla. Lupaavalta vaikuttaa”, toteaa myyntijohtaja Granvik.

Aiheesta enemmän 5.10. Alueviestissä

Kommentointi ei ole käytössä.