
Sastamalassa valtuuston kokouksessa kuultiin valtuustoaloite kaupungin keskustan liikenneturvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden parantamiseksi. Keinoksi tarjotaan liikennevalojen lisäämistä.
”Kaupunkimme keskustan liikenne on usein hyvin puuroista ja isosta liikennemäärästä johtuen syntyy myös paljon vaaranpaikkoja jalankulkijoille”, sanoi Hannu Laaja, joka jätti perussuomalaisten valtuustoryhmän allekirjoittaman aloitteen.
Pääväylä Puistokatu on koko matkaltaan etuajo-oikeutettu ja risteäviltä kaduilta on varsinkin päiväaikaan hankala päästä liikennevirran mukaan. Muuttamalla tiettyjä risteyksiä liikennevaloilla ohjatuiksi parannettaisiin sekä liikenteen sujuvuutta että jalankulkijoiden turvallisuutta. Liikenneympyrät eivät ole jokaisessa risteyksessä toimiva ja käytännöllinen ratkaisu.
Liikennevalojen tulisi aloitteen mukaan olla ainakin Puistokadulla Aittalahdenkadun, Lapinmäenkadun ja Ojansuunkadun risteyksissä sekä Tampereentien, Varilankadun ja Ojansuunkadun risteyksessä, jota myös Sylvään koulun risteykseksi sanotaan.
Nykyisin kaupungin ainoat liikennevalot ovat Itsenäisyydentiellä aluesairaalan ja S-marketin risteyksessä.
Aloitteessa myös nostetaan esiin, että hiljaiseen aikaan liikennevalojen ei tarvitsisi olla käytössä.
Vai että on Vammalan keskustassa isot liikennemäärät? Sitä toivoisin toki kovasti, jotta kaupunkimme kaupalliset palvelut säilyisivät ja kehittyisivät. Liikennemäärät keskustassa ovat kuitenkin varsin vaatimattomat ja pääsääntöisesti Puistokadullekin pääsee sivukaduilta nopeammin, kuin valojen vaihtumisen odotteluaika olisi… Liikennevalot Vammalan keskustassa saisi aikaan täysin päinvastaisen lopputuloksen, kuin aloitteessa on esitetty. Vammalan ainoiden liikennevalojen asentaminen oli jo aikanaan virhe, joka pitäisi korjata liikenneympyrällä. Liikenneympyrään ajettaessa hyvin harvoin on pysähdyttävä ja ympyrät ovat todella joustavia ja toimivia, kunhan ympyrään ajettaessa ei odotella turhia, vaan ajetaan rohkeasti sisään. Tuomiston ympyrän toiminnallisuus on suorastaan loistava. Enempää ympyröitäkään ei tosin keskustaan tarvita. Aloitetta lukiessani en ollut uskoa silmiäni. Aloitteellisuus sinänsä on hienoa, mutta vierailu jossakin vähän isommassa kaupungissa saattaisi avata silmät todellisuudelle…
Laajan ehdotus on hyvin perusteltu ja toteuttamisen arvoinen!
Vammalan keskustassa ei liikennemäärät ole suuria kuin vanhankirjallisuuden päivien aikaan, tuskin valoja siihen tarvitaan?
Älkää nyt hyvänen aika ainakaan valoja lisätkö, ei se tee Vammalasta yhtään suurempaa kaupunkia….
Persut ne jaksaa yllättää, ei sitten minkäänlaisia perusteita. Päivittäi asioidessani
kyllä olen sitä mieltä, ettei tarvetta liikenne – valoille ole, tämän ” kylän ” ruuhkat
on niin vaatimattomia, että näin hyvä. Kas kun ei persut ratikkaa tänne halaja.
Ei Vammalan keskustassa valoja tarvita. Korjatkaa ne kadut kuntoon.
Ei tarvita liikennevaloja
Laitettais nyt nämä ainoat valot ensin kuntoon, niihin kunnon vihreä nuolivalo kääntyvälle.
Ääni tälle
Vajaaälyiset… Laki määrää ettei liikennevalot voi olla pois toiminnasta, kuin ainoastaan silloin kun ovat rikki.
Mikä tilanne se on, kun valot vilkkuvat keltaista. = liikenteen kannalta ovat poissa
liikenteenohjauksesta.
tai hiljaisen liikenteen aikana – oli ainakin aiemmin tapana selittää näistä
Tämän junttilan reppanat ei osaa ajaa näissäkään valoissa. Sivusta ajetaan suojatien yli, joka on punaisia päin ajamista. ja siksi anturit ei tunnista autoa ja vihreä jää syttymättä sivusta tulijoille.
Vammalalaiset ovat toivottoman tyhmiä.
Keskustassa tyhmyys tiivistyy, vai mitä Pentti? Myös liikenteessä.
Laaja ja muut perssuomalaiset vois tehdä vaikka parin päivän puoluematkan johonkin isoon kaupunkiin ja miettiä sen jälkeen mitä sammakoita on taas on päästetty suusta ja laitettu vielä paperillekin. Tamperekin riittää ens varmasti asian havaitsemiseen jos puolueen rahat ei riitä pk-seudulle asti.
ei tarvita mitään valoja lisää. ois ees kadut kunnossa eikä kuopii täynnä. niiku nyt
ketä oli tappaja
Ehdottomasti liikennevalot näihin risteyksiin ja S-marketin risteykseen nuolivalot,tuo turvallisuutta jalankulkijoille kun täällä harvemmin suojatien yli päästetään,kaikilla varmaan kiire kirkkoon. Isompiin kaupunkeihin voi mennä ottamaan mallia,siellä on rauhallisemmissakin risteyksissä valo-ohjaus ja esim. Helsingin ja Vantaan välimaastossa on liikennevalot keskellä peltoa,jossain kauempana näkyi omakotitaloja ja liikenne siinä oli aika olematonta jo verrattuna Puistokatuunkin. Miksi täällä niitä valoja aina niin vastustetaan,paljon pienemmissäkin kylissä on useampiakin valoristeyksiä. Niin ja ne Puistokadun montut kyllä sais myös tasoittaa!
Liikenne on Vammalan keskustassa melko sujuvaa. Hiukan pelkään joskus, kun on näitä turisteja kesäisin ja he ajelevat rohkeammin esim. liikenneympyröissä. Tarkkana vaan liikenteessä niin liikenne on turvallista.
Niin kun muualla on opittu ajamaan ympyröihin toisin kun Vammalassa. Muualla osataan myös pysähtyä jos joku astuu suojatielle. Kyllä ulkopaikkakuntalaiset osaa paljon paremmin kuin kantaväki
Liikenteessä ei aina ole kyse siitä, että osaako kaikki ajaa. Vaan siitä, että pääseekö jostain risteyksestä mukaan liikenteessä. Siksi monesti olisi hyväksi jos liikennevirtaan tulisi pieni katkos. Ja aina on mukana muitakin kuin pelkästään paikallisia.
Pitäisikö itkeä vai nauraa ?
Onko sastamalan vammalassa liikenne lisääntynyt oikein niin paljon ettei enään sekaan mahdu ? Onko puistokadulla jatkuva autovirta ?
Jos sinne “ruuhkaan” ei tahdo sopia niin , joskus kannattaa katsoa peiliin. Voi olla että vika näkyy siellä. Aina ei kannata jääräpäisesti yrittää kääntyä vasemmalle. Jos ymmärsit mitä tarkoitin
En kyllä ymmärtänyt mitä tarkoitit ja olen siitä tyytyväinen. Mutta ymmärsitkö itse mitä kirjoitit?
Naurattaa niin että naama repee !!
Olet todellinen pelle !!
Meinaat että valot on niin ihmeellinen asia ettei niitä sovi käyttää muuten kuin silloin kun liikennevirta on katkeamaton? Kyllä Vammalassakin on risteyksiä joista on hankala päästä yli tai kääntyä vasemmalle päiväsaikaan. Miksei voisi olla valo-ohjaus niin se omakin vuoro tulisi kohtuullisessa ajassa ja ilman vaaratilanteita. Ei ne kaikki Tampereenkaan valoristeykset niin mahdottoman vilkkaita ole, silti valot on katsottu tarpeelliseksi. Pärjäähän täällä ilmankin, ei se siitä kiinni ole mutta eikö aina parantaa voi.
Tässä ei nyt nämä perus valittajat taaskaan tajua mistään mitään. Ei ne valot olisi noita typeriä valittaja autoilijoita varten jota ovat ilmeisesti itse täydellisyyksiä liikenteessä.
Valojen suurin hyöty tulee juuri jalankulkijoiden turvallisuuteen, mutta nämä valittajat eivät varmaan itse koskaan joudu ylittää katua kävelle, vaan ajavat taitavasti kauppojen ym. ovien eteen parkkiin…
Taas tästäkin alkaa tämä valitus virsi kuten kaikesta…
Ei ole ihme jos tämä kaupunki ei koskaan kehity
Hyvä jalankulkija. Suojatiet on tehty kadun ylittämistä varten, niitä on vammalankin tiehen väritetty suhteellisen taajaan, niitä vaan pitää uskaltaa käyttää. Vai odotatko sitä, että tulen autostani taluttamaan sinut tien yli. Aina olen pysähtynyt, kun joku on suojatien päässä, ongelma on vain se, että siltikään kun ainoana autona olen paikalla ja pysähdyksissä, ei uskalleta mennä. En minäkään siinä kokopäivää odota, vaan todellakin kaasutan eteenpäin ja katson takapeilistä, et menikö jalankulkija jälkeeni, kun ei seuraavaa autoa vielä näy.
Onneksi meitä perusvalittajia piisaa, on sinullakin kommentoitavaa.
no voi voi, kukahan nyt itse alkoi valittamaan, vali vali…..
Kannattais sunkin katsoa peiliin
siis kirjoittaja klo 21
Nyt kun te kaikki Vammalalaiset syöksytte sinne superviikonloppua viettämään niin olkaapa varovaisia liikenteessä. Heh.
Joo. oon samaa mieltä. älkääkä poistuko sieltä ennenkuin opitte ajamaan edes liikenneympyröissä .
Eipä ole tainnut Laajan Hannu paljoa käydä Vammalan rajojen ulkopuolella, jos hänen mielestään täällä on liikkenneruuhkaa ja varsinkin päiväsaikaan…. heh heh, vitsi miehiä tuntuu olevan. Koska ja missä ruuhkaa ja liikennettä??? Ilmoita ihmeessä, niin minäkin tulen katsomaan. Ajan useamman kerran viikossa koko keskustan läpi eri kellonaikoihin, eikä ole puuroutumista näkynyt. Ainoa ongelma mikä on, on liikennevalot, jotka on rakennettu ihan perseelleen. Kun tulee keskustaan päin, niin S-marketille kääntyjät tosiaan puurouttavat tien, kun siitä ainoastakin valoristeyksestä unohtui rakentaa se yksi kääntyvien kaista. Se, että nyt pitää ajaa risteysalueen yli odottaakseen sitä vihreää kääntyvien nuolta, on ihan syvältä. Tuomiston ympyrä on hyvä esimerkki siitä, miten liikenne sujuu jouheasti, kun on tarpeeksi iso ympyrä, mahtuu isotkin autot menemään ja näkyvyyttä on riittävästi. Ja mitä tulee vammalan jalankulkijoihin, joille liikenne on vaaraksi. Täällä täritään suojatien vieressä, autot pysähtyy, mutta kun ei uskalleta lähteä. Jos laitettais tassua reippaasti toisen viereen ja ylitettäis katu, niin kaikki pääsis yli turvallisesti. Nyt tilanne on se, että molemmat tärii, kävelijä ja pysähtynyt autoilija, kun kumpikaan ei uskalla mennä.
Se mitä täällä tarvitaan on katumestari, joka osaa korjauttaa kadut niin, ettei niitä tarvi joka kesä repiä auki. Nytkin taas kaivonkannet on sellaisia, et on pakko kiertää jos ei halua autoansa rikkovan. Luulis jo oppineen rakentamaan kunnon kadun, kun joka kesä harjoittelee. Toinen mitä tarvitaan on kunnon valot Marttilankadulle. Yhtäkään hidastetöyssyä ei tarvita ainakaan, ne ne vasta on ongelmia, esim. Wexve-areenan tykönä ne kaksi. Mitä ihmettä niissä kohdissa ylipäänsä tarvitaan hidasteita, kun ei vammalan urheilu kansa todellakaan niitä käytä, se on niin nähty kun on Valepan pelit. Tie on molemmin puolin täynnä autoja, vaikka sadanmetrin päässä olisi ammattikoulun isot parkkipaikat tyhjänä. Ja mitä tulee niihin töyssyihin, siinä parinsadan metrin päässä alikulun kohdalla ei ole töyssyä, no siinähän kulkevat kaikki Muistolan ekaluokkalaiset, viis niistä kunhan areenan kohdalla on julmetun iso ja jyrkkäreunainen töyssy. Yks töyssy on ollut niiden suunnittelija.
No sainpahan sanottua mitä ajattelin.
Tässä asiaa
Liikennevalo-aloitteessa on erinomainen maininta – liikennevalot eivät olisi käytössä hiljaisina aikoina – eli siis ei koskaan- Täysin turha investointi. Rahat Kankkulan kaivossa.
Harvoin Vammalassa ajelevana en ole koskaan nähnyt siellä jonoja, ruuhkasta puhumattakaan, Tampereellakin harvoin. Olisikohan tämä Laaja kumppaneineen vähän “ulkokehällä” näistä liikennehommista vai onko kyseessä vain tämmönen populistinen heitto , ei siinäkään ole logiikkaa kun valot maksavat satoja tuhansia veromarkkoja.
isot liikennemäärät..! =) =) =)
Ei ihme, että ps menetti kaks edustajaa. Liikenneympyrässä (rään) ajokoulutus olisi tarpeen, se lisäisi sujuvuutta, ei pidä jäädä vartoomaan jostain muualta ympyrään tulijoita, vasta ympyrässä ajavalla on etuajo-oikeus. Vilkun käyttö ympyrästä poistuessa olisi suotavaa, lisäisi myös liikenteen sujuvuutta, mutta kun aatellaan vaan itseä, eli tiedetään muutenkin minne ollaan menossa.
Vilkun käyttö ympyrästä poistuttaessa ei ole suotavaa vaan pakollista. Useampi uskaltaisi ajaa sujuvammin ympyrään, kun näkisi ajoissa, ettei toinen tule päälle.
No eihän se nyt mitään rakettitiedettä ole liikenneympyrässä ajaminen Vammalassakaan, näistä jutuista saa sen kuvan että olisi jokin ongelma. Hyvin näyttää sujuvan, liikenneympyrän ajatushan on että se mahdollistaa joustavan tulon ja menon. Jos siinä nyt joku seniori varovaisuuttaan vähän empii niin ollaan suvaitsevaisia, sopu sijaa antaa.
Meinasin kuolla nauruun parivuotta sitten muutettuani Tyrväälle. Täällä oli keskellä kirkasta päivää poliisit neuvomassa, et miten liikenneympyrässä ajetaan. Ilmeisesti kaikille ei ole kiertosuuntakaan ihan selvillä, saati sitten se kuka väistää ketäkin.
Hulluinta kun olen täällä kokenut ympyrässä. Edellä menevä pysähtyi ympyrään ja kohtelias kun oli päästi oikealta tulevan eteensä. Ei mitään käsitystä säännöistä.
Autossa on torvi tuollaisia tilanteita varten. Ehkä torvea käyttäen töppäilijä hoksaa töppäilleensä.
Onpas täällä hupaisaa kirjoittelua Vammalan liikenteestä. Ihan kuin kaikkialla muualla liikkuminen eri tavoin sujuisi ilman kommelluksia. Onko Vammalassa enemmän onnettomuuksia, suhteessa samanlaisiin paikkakuntiin? Muuttakaa korpeen, jos ette siedä muita kuin täydellisiä ihmisiä.