
Keskiviikkona julkaistu tubettaja Vinkareen eli Ville Kankareen yhteistyössä Sastamalan kaupungin kanssa tekemä video Turistina kotipaikkakunnalla! on herättänyt runsaasti kiinnostusta.
YouTubessa videota on kahden päivän aikana katsottu jo yli 43 300 kertaa ja kommentoitu yli 500 kertaa.
Alueviesti on saanut videon tiimoilta useampia palautteita. Lukijamme kiittelevät kaupunkia ideasta ja kysyvät kuka ajatuksen keksi. Muutamia lukijoita kiinnostaa tietää, mitä yhteistyö tubettajatähden kanssa kaupungille maksaa.
”Idea oli elinkeinopuolen, matkailun ja markkinoinnin yhteinen. Vinkareen kotiseuturakkaus tuntuu vilpittömältä, ja hänellä on paljon seuraajia omalla YouTube-tilillään, joten suurella mielenkiinnolla odotamme, mitä tästä seuraa”, kaupungin markkinointipäällikkö Johanna Kurkikangas sanoo.
Kurkikangas toteaa, ettei voi kertoa yhteistyön tarkkaa hintaa, sillä silloin hän rikkoisi Splay Suomen kanssa tehtyä sopimusta. Kaupungin lakimiehen mukaan kyseessä on tuottajapuolen liikesalaisuus.
”Kaupungin ostolaskut tulevat myöhemmin kyllä julkisiksi, joten sieltä selviää kuinka paljon Sastamala on videosta maksanut, jos asia vielä tuolloin kiinnostaa.”
Kurkikangas toteaa, ettei yhteistyön hinta ole kova suhteessa siihen tavoitettavuuteen, jonka videolla saa.
”Kokonaisuutena ei todellakaan puhuta mistään tähtitieteellisestä summasta, vaan se on muutaman lehti-ilmoituksen luokkaa.”
Sastamalan kaupunki on aiemminkin teettänyt videoita ja julkaissut niitä omalla YouTube-kanavallaan. Esimerkiksi yritysaiheisilla videoilla on reilu tuhat katselukertaa. Pari vuotta sitten tehtyä Aktiviteetteja aalloilla -markkinointivideota on katsottu yli 100 000 kertaa.
Aiempiin videoihin verrattuna Vinkareen videota on katsottu paljon, kun aikaa sen julkaisemisesta on kulunut tosiaan vasta muutama päivä. Olennaista on, että Turistina kotipaikkakunnalla julkaistiin Vinkareen omalla kanavalla.
Kurkikangas kertoo, että Valkeakosken kaupunki julkaisi niin ikään markkinointivideon keskiviikkona. Heikki Silvennoisen tähdittämää Komisario Kontio & Valkeakosken salaiset aseet -videota on tähän mennessä katsottu vain 91 kertaa.
Kaupunki on nyt oikealla otteella liikkeellä. Lisää tämän tyylisiä juttuja. Saadaan imagoa käännettyä hieman nykyaikaan. Ei vain vanhaa…
Vanha ja wanha ovat tämän alueen valtit! Ehdottomasti parasta markkinointia ikinä on Sastamalan Wanhat talot.
Jonoiksi asti ihmisiä. Idea on jonkun muun kuin kaaapunkin viestintä-markkinoinnin
No eikös se idea oo Loviisasta ja Hämeenkyröstä jossa wanhoja taloja on ollut jo vuosia.. ei täällä pyörää toista kertaa oo keksitty
Haha, jep jep 😀
^^^^Kurkikangas toteaa, ettei voi kertoa yhteistyön tarkkaa hintaa, sillä silloin hän rikkoisi Splay Suomen kanssa tehtyä sopimusta. Kaupungin lakimiehen mukaan kyseessä on tuottajapuolen liikesalaisuus.
^^^^Kaupungin ostolaskut tulevat myöhemmin kyllä julkisiksi, joten sieltä selviää kuinka paljon Sastamala on videosta maksanut, jos asia vielä tuolloin kiinnostaa.”
Eiköhän joku fiksu sentään ostolaskuistakin osaa lukea mitä maksoi
Aikamoisen hehheh vastauksen Alueviesti onnistui saamaan
YouTubessa videota on kahden päivän aikana katsottu jo yli 43 300 kertaa ja kommentoitu yli 500 kertaa.
Ja kuinka moni paikallinen mahtoi katsella paikallislehtien juttujen takia
Onhan tämäkin näkyvyyttä mutta mihin
höpö juttua taas .ja veronmaksajien rahat menee turhuuksiin
Eipä ainakaan ole kallista. Sinunkin pitäisi herätä nykyaikaan. Enää ei sanomalehtimainokset riitä.
Tämä kulu oli kyllä kärpäsen paskaakin pienempi, jos markkinoinnista puhutaan. Ja kohderyhmä on juuri oikea, eli nuoret.
Kohderyhmänä nuoret voi olla hyvä mutta jos tavoitteenna houkutella Sastamalaan muuttajia ja investointeja niin sitten kohderyhmä on yhtä tyhjän kanssa
Tai siis paremminkin yhtä tyybin kanssa
Eikös niillä nuorilla ole tulevaisuudessa eniten veroeuroja jaettavana? Ja mielikiva kivasta kaupungista luodaan nuorena. Ei me eläkeläisiä tai 10 vuoden sisällä eläköityviä tänne enempää tarvita.
Eläkeläisiä meillä on jo tarpeeksi.
Pelkkään vanhaan perustuva markkinointi ja tapahtumat ei voi olla tulevien vuosikymmenten aikana kaupungin vetonaula, se tie vie lopulta näivettymiseen. Niillä on varmaan suosiota reilusti +50 ikäisille, ne niitä tapahtumia kansoittavat.
Nyt tarvitaan uutta verta näihin tapahtumiin ja markkinointiin. Tämä Vinkare on hyvä aloitus.
15-25 vuotiaista youtubea seuraa 99%
16.52 .tämä jos joku on kallista touhua.että herää sinä nykyaikaan .
Ei, ei se kyllä ole. Olet väärässä 😀
Vinkarehan voisi itse näyttää esimerkkiä ja paluumuuttaa takaisin tähän ihanuuteen.
sepä vasta olisi uskottavaa markkinointia 🙂
Kiva video.
Vielä kun syrjäseutujenkin mestat kävisi läpi, niin itse paikkakuntalaisetkin tajuaisivat, että kuinka hieno paikka meillä oikeasti on vesistöineen ja yrittäjineen, joita vielä on onneksi laidasta laitaan.
Rantasaunat, herkkujuustola, lasistudio, traktorimuseo ja varmaan vaikka mitä mistä en itsekään tiedä.
Tässä on myös hyvä vihje monille, miten voisi markkinoida yritystään nykyaikana
parempi kun vinkate ei veisi verorahoja turhaan menee
juu menis kotionsa sinne mistä on tullutkin .turha nyt enää videoita tehdä .kyllä kaikki tietää tämän kylän paikat
Kuinka joku voi kehdata tästäkin vinkua. Aivan upeaa, että joku täältä toisaalle muuttanut osaa nähdä asiat näin hienossa valossa. Ja ihan tiedoksi, että YouTubea käyttää ja katsoo myös liki satavuotiaat..
Oli kyllä hyvä video ja varsinkin kun ei pönötetty kirkossa,tai kirkoissa niinku täällä päin tapana on,muutakin nähtävää löytyy. Kesällä olisi tarvinnu tuo video tehdä niin olisi voinut esitellä Laiturikahvilaakin ja kaupunkia tuolta Rautaveden ja Liekoveden suunnalta jonkun veneen kyydistä.
kyllä heikolla hapella on sastamalan kaupungin asiat .jos täytyy näin ruveta jtn videoita tekemään .eikös kaupungintalol ole sitä varten työntekijä joka vastaa kaupungin markkinoinnista ym .
Videon alussa yhtä syömistä liian kauan ja ketä kiinnostaa joku urheiluliike. Maisemat hienoja. Keikyän riippusilta, Suomen pisin, seuraavaan mahd videoon.
Voitte tehdä näitä videoita maailman tappiin, mutta millä selitätte sen, että muualta tulleet ihmiset lähtevät muutaman vuoden seudulla asuttuaan hyvin etäällä ihanaisesta Sastamalasta?
On typerää mainostaa alueen luontoarvoja ja kulttuuriperintöä, kun arki on mitä se on: kallista asumista ikävien ihmisten keskellä, huonohkoja terveyspalveluja, surkeita kirjaston aukioloja, pienipiiripyörii -porukan toilauksia ja rahanjakoa katselemista (muut eivät pääse jaolle kuin mafian jäsenet), kurjat bussiyhteydet ja kalusto mitä se nyt onkaan.
Älkää muuttako mihinkään mielikuvien perusteella. Kun ette pääse hiihtämään hienoille vesistöalueille pakkastalvena (kunta säästää latukoneen käytössä), alatte miettiä muita maisemia.
Pelkästä maisemasta ei kannata maksaa, jos veneen vuokraus on ylivoimaista, parhailla rannoilla on ökyhuviloita ja kaupungin ilmapiiri lievästi sanottuna apea. Lisäksi outo tyyli rakentaa yhteismaalle omia laitureita -hämmentää. Katsokaa Kaalisaarta tai Hopun rantoja. Voitteko mennä istumaan laitureille, joilla on ketjut ja kyltit? Meidän maalle, mutta pieni piiri on sen kehystänyt laittomin keinoin itselleen. Hienoa, kukaan ei reagoi, kun aiheesta valittaa.
Katsellaan vaan videoita, mutta ei rakenneta niiden varaan mitään pysyvää. Kesällä voitte käydä kirjapäivillä ja samoilla vaikkapa Ritajärvellä. Silloin jää ihana kuva, mutta se taatusti rapisee marraskuussa. Pitkä on talvi, huonosti auratut tiet ja koiranjätöksiä pääkatujen varsilla. Uimahalli on avannossa, ja rantasauna aika usein varattuna ryyppyporukoille. Hoida siinä kuntoasi.
Muulloin? Hengen ja ruumiin autiutta, pikkusieluisuutta. Pikemminkin juoruilijoiden ja kadunkulmakävelykeppityyppien pahansuopainen kehto. Kaikkein kauneimmat rantaviipaleet järkyttävien kerrostalokolhoosien raiskaama. Mustat rauta-aidat kehystävät kuolleita taloja. Kuka niissä asuu? Kehäraakit.
Voi miten paljon olette ehtineet kaavoituksella tuhota kaunista kauppalaa. Voi kun tuollainen on sallittu. Sillan kun vielä laitatte Rautaveden yli, niin lopullinen pilaaminen on täydellistä.