Ennen ja jälkeen Pyhän Olavin – Näyttely kuvaa Osmo Rauhalan taiteellista matkaa

Peura-hahmo esiintyi jo varhaiskristillisessä taiteessa 200-300 -luvulla, kertoo Rauhala. Kuvassa teos “Muuttuvien rajojen tila”, öljy ja vaha kankaalle.

Tyrvään Pappilan näyttely johdattaa Osmo Rauhalan taiteen äärelle. Pappilan naapurissa sijaitsevassa kivinavetassa esillä olevat teokset kuvaavat Rauhalan taiteellista matkaa ennen ja jälkeen Tyrvään Pyhän Olavin kirkon maalaustyön.

Tyrvään Pyhän Olavin kirkko tuhoutui tuhopolton seurauksena vuonna 1997. Jälleenrakennus kesti vuosia ja samassa yhteydessä myös kirkon sisäpintojen maalaukset uusittiin. 

Osmo Rauhala toteutti kirkon maalaukset yhdessä taiteilija Kuutti Lavosen kanssa. Rauhalan vastuulla olivat muun muassa kaikki alttarialueen paneelit sekä saarnastuolin kuvitus. Yhteensä maalattuja pintoja oli seitsemänkymmentä.

Miltä Rauhalasta tuntuu palata aiheen pariin Sastamalan näyttelyn myötä?

”Kirkkoon tehty työ oli pitkä prosessi. Pyhällä Olavilla on nähtävillä siitä vain jäävuoren huippu. Jälkeenpäin on mielenkiintoista nähdä, miten alitajuntani on silloin toiminut. Ehkä kuvataiteilija on kuin muusikko; kun löytää tietyn rytmin ja työskentelytavan, niin omassa taiteessa alkaa kausi, joka voi kestää pitkäänkin”, Rauhala pohtii.

Puisissa paneeleissa on eri maalisävy kuin kirkkoon tehdyissä turkooseissa versioissa. Luonnoksissa taiteilija tutki, miten värit ja teemat istuvat kirkkoon.

Vaativa ja pitkäksi venynyt projekti oli merkittävä rajapyykki taiteilijan uralla: kirkkotaiteessa esiintyneet teemat toistuivat näyttelyissä ja maalauksissa vielä pitkään Pyhän Olavin kirkon valmistumisen jälkeenkin. Työ jätti siis jälkensä sekä taiteilijaan, kirkkoon että taidehistoriaan.

Kirkon maalaukset johdattivat Rauhalan perimmäisten kysymysten äärelle. Näyttelyssä esillä olevia luomiskertomukseen kytkeytyviä töitä hän muistelee lämmöllä. 

”Olen tutkinut aihetta paljon. Maailman synnystä on eri kulttuureissa ja maissa yhteensä tuhansia kertomuksia, luomismyyttejä. Ensin syntyy valo ja aika, ja samaa kertoo tiedekin alkuräjähdyksestä. En näe uskonnon ja tieteen välillä ristiriitaa, vaan ne kulkevat käsikädessä. Tämä on liian häkellyttävää ollakseen sattumaa.”

Ölyväreillä kankaalle maalattu “Muista unohtaa kaikki” on Rauhalalle merkityksellinen työ, jonka hän maalasi läheisen ihmisen sairastuttua.

Ennen ja jälkeen – Before and after -näyttely on uniikki katsaus Rauhalan tuotantoon. Esillä on tunnettuja maalauksia ja grafiikkaa sekä harvinaisia, ennen näkemättömiä luonnoksia Pyhän Olavin kirkon maalaustyön ajalta.

Aihepiirinsä lisäksi näyttely on ainutlaatuinen toisellakin tapaa: Osmo Rauhalan uraan mahtuneista kymmenistä yksityisnäyttelystä valtaosa on järjestetty ulkomailla ja tänä kesänä Tyrvään Pappilan vuokraama kivinavetta on ainoa paikka, jossa nykytaiteilijan teoksia on esillä.

“Avaimet kaupungilla”

Jarmo Nieminen soisi, että Tyrvään Pappila voisi käyttää kivinavettaa jatkossakin. Kiinteistö on nyt vuokrattu kaupungilta syyskuun loppuun saakka.

“Kivinavetan suhteen avaimet ovat kaupungilla. Tässä paikassa on paljon potentiaalia toimintaamme ajatellen. Rakennuksen yläkerta tyhjenee vuoden loppuun mennessä, ja se on ihan oma lukunsa”, Nieminen pohtii.

Pappilan toimesta rakennusta on ehostettu pintaremontilla näyttelykuntoon. Seinät ja katto ovat saaneet valkoista maalia pintaansa ja sisäänkäynnin viereen on tehty sorapohjainen ramppi esteettömyyttä ajatellen.

Näyttely on avoinna 9.6.-5.8. tiistaista sunnuntaihin kello 11-18 ja se on maksuton.

Aiheesta enemmän 13.6. Alueviestissä.

Matemaattisia arvoituksia. “Elämä ja kymmenen”, öljy kankaalle.
Pyhän Olavin kirkkoon Rauhala ei maalannut ainuttakaan ihmishahmoa, vaan esitti raamatun kuvastoa kasvien ja eläimien kautta. Luonnos “Karitsa” kuvaa Jeesusta.
  • Nimetön

    Jos näyttelyyn on vapaa pääsy, kuka maksaa Rauhalalle? En usko, että ihan rahatta antaa taiteensa käyttöön.

Kommentointi ei ole käytössä.