
Kolme autoa kolaroi Roismalan kiertoliittymässä keskiviikkona iltapäivällä. Pelastuslaitos sai hälytyksen paikalle noin puoli neljän aikoihin.
Komisario Pauli Pitkäkoski Sisä-Suomen poliisista kertoo, että kyseessä oli kolmen henkilöauton ketjukolari.
“Osallisena olleista taaimmainen törmäsi keskimmäiseen, joka edelleen ajautui edessään ajavaa ajoneuvoa päin.”
Poliisi selvittää parhaillaan, mistä ketjukolari johtui, mutta Pitkäkoski arvelee todennäköiseksi syyksi liian suurta tilannenopeutta. Eli taaimmaisena ketjukolarissa ollut ajoi ympyrään kenties liian kovaa.
Alueviestin saamien silminnäkijähavaintojen mukaan ketjussa keskimmäisenä olleen auton katto jouduttiin leikkaamaan irti, jotta kuljettaja saatiin autosta ulos. Hän ei mahdollisesti kuitenkaan ole hengenvaarassa.
Pitkäkoskella ei ole vahvistettua tietoa tästä asiasta, mutta hän toteaa kuulleensa saman.
“Kaikkien onnettomuudessa osallisina olleet vietiin tarkistuttamaan vammansa sairaanhoitoon. Minun käsitykseni mukaan kukaan ei loukkaantunut vakavasti, mutta kuten sanoin, en voi sitä varmuudella arvioida. Kaikki kolme ajoneuvoa vaurioituvat kolarissa.”
Havaintojen mukaan FinnHemsin lääkärihelikopteri kävi onnettomuuspaikalla.
Pitkäkoski ei vahvista asiaa, mutta toteaa, että se on nykyään melko yleinen käytäntö. Useimmiten potilas viedään kuitenkin ambulanssilla vammojaan tarkistuttamaan.








SE VAUHTI TURVAVÄLI JA KÄNNYKÄT
Ei silti kannata huutaa.
eikä ruikuttaa
Taito huutaa on luojan meille antama, versus typerä nettietiketti, toden totta ! Mitä kunnian kruunua sen huutamisen estämisen nojalla tavoittelet?
Ihanko totta.
Juu ja vilkkua kuuluu käyttää poistuttaessa. Samoin poistuttaessa liikenneympyrästä pitää väistää kevyttä liikennettä, sekä vasemmalta että oikealta tulevia.
Vammalassa( Roismalassa) sana “vilkku ” on aivan outo käsite.
Se on suomalaisilla outo käsite.
Niin ja myös liikenneympyrään ajettaessa kuuluu päästää kevyt liikenne ensin ja katsella vasta sitten, että koska vasemmalta tulevien autojen puolesta voi ympyrään ajaa.
Ympyrään tulllessa väistämisvelvollisuus polkupyörien suhteen riippuu kärkikolmion paikasta. Jos se on ennen pyörätietä, autoilija väistää, muuten pyöräilijä. Ympyrästä poistuttaessa on aina väistettävä pyöriä, oli kolmiota tai ei, koska silloin käännytään risteyksessä pyöräilijän eteen. Jalankulkijoita väistetään aina.
Vammalassa polkupyöräily on mennyt aivan villiksi, mikä johtuu osin autoilijoiden tavasta suosia sääntöjä rikkovien pyöräilijöiden vääriä tapoja. Pyörätieltä ajoväylälle ajavaa pyöräilijää kuuluu väistää vain, jos autoilija kääntyy pyöräilijän eteen risteyksessä, jossa pyörätiellä ei ole kärkikolmiota ja silloin, jos autoilijalla on itsellään kärkikolmio. Jos pyöräilijä ajaa ajoradalla, pätevät samat säännöt kuin autoillekin. Vammalan jalkakäytävillä kaahaavat pyöräilijät eivät ole missään tilanteessa etuajo-oikeutettuja, koska vain pyöräteiksi merkityillä väylillä pyöräileviä on väistettävä, jos liikennesäännöt sitä edellyttävät.
Vammala on semmonen tuppukylä että täällä voi autoilija hyvin joustaa ja antaa pyöräilijän mennä, kovin harvoin niitä näkee eikä paljon vaikuta omaan aikatauluun. Vahinko voi olla iso jos autoilija kovin pitää oikeuksistaan kiinni, joustoa isommalta.
On äärimmäisen vaarallista, jos ‘kohteliaisuussyistä’ aletaan laatia omia liikennesääntöjä. Kuinka kukaan sen jälkeen voi tietää, että kuka aikoo väistää ja ketä?
Sitten, kun rysähtää, niin ‘kohtelias’ osapuoli onkin vaatimassa korvauksia ja siinä maksaa se, joka meni, kun ‘kohtelias’ väisti.
Jos teet pienen gallupin ja kyselet pyöräilysäännöistä autoilijoilta, pyöräilijöiltä ja jopa asiantuntijoilta niin huomaat että eihän niistä kukaan oikeasti tiedä, niin hankalia ovat.
No kun täällä tuppukylässä et kovin usein joudu nokakkain pyöräilijän kanssa päästä se menemään, helpoin ratkaisu.
Kuulosti hyvin oudolta, ei ihan normaali liikennetilanne tai ketjukolari, lieneekö päihteillä osuutta?
Olisikohan joku ympyrässä ajamisen sääntöjä tuntematon pysähtynyt ympyrässä päästämään oikealta tulevia. Näitä näkee Vammalassa liian usein. Toki voi olla asiallinenkin syy pysähtyä, kuten kevyen liikenteen väistäminen ympyrästä poistuessa. Peräänajaja kuitenkin maksaa viulut ja nuotit.
Jos näki onnettomuuteen joutuneen kaluston, niin aasikin huomaa, että kyseessä ei ollut mikään muu, kuin hel—-n kova vauhti.
Ei autot, ihan normaalissa kiertoliittymänopeudessa ihan mene tuollaisiksi. :-/
montaa autoa….miten ne nyt sattu ympyrään samaan aikaan
Tyypillinen tilanne Vammalassa .. ajetaan niin kuin
viimeistä päivää.
lapset ajelee yliteholis autoil .se on nähty niin monta kertaa
Älä kirjoita kun et tiedä.
Ihan oli aikuista väkeä ketkä kolarroi.
tulis pari metriä lunta niin ei olis pyöriä mitä väistellä….=)
Ja pääsis neliveto oikuksiinsa.
Liikenneympyrässä neljänkympin alueella,
siihen malliin että väliin jääneen auton katto joudutaan leikkaan irti jotta saadaan tyyppi ulos.
On siinä ollu vauhti kohdillaan!
hyvä nyt loppu sen BMW aasin kaahailu !
vaan ei tainnut olla BMV mukana
Ei se pelkästään ole kohteliaisuutta, että autoilija päästää pyöräilijän yli ajoradan suojatietä ajaen. Koska monesti nämä pyöräilijät tupsahtaa suojatielle sellaisella vauhdilla, että jäisivät muuten auton yliajamaksi. Eli autoilija toimii väärin, mutta pelastaa pyöräilijän vammoilta.
Joo autoilija toimii oikein, kaikki mikä edistää liikenneturvallisuutta kohtuudella on tietenkin hyväksi, varsinkin jos vastapuoli on kevyenliikenteen edustaja.
Se on kyllä totta että pyöräilijöiden nopeudet ovat aika koviakin esim. Vammalassa jossa on vähän autoliikennettä eikä liikennevaloja.
Täytynee ajella traktorilla jossa etukauha Vammalan keskustassa niin kukaan ei aja varmasti päälle…ihme törttöilyä kerrassaan autoilijoilla….
Vammalasa olis hyvä jos osattais ajjaa liikenneympyrää oikeaan suuntaan. Turhan ussein tullee auto myös ympyräsä väärää suuntaa vastaan
Poliisit, joita näkyy Sastamalan “kylän pinnassa” todella harvoin, valitettavasti. Voisitte keskittää vaikka viikon ajaksi tehoratsian Sastamalan liikenneympyröihin. Varsinkin entisen Välitysmyynnin liikenneympyrässä on harvase päivä läheltäpiti tilanteita. Kun kuljettaja on jo liikenne ympyrässä torilta päin tultevalla kolmio, mutta siitä huolimatta melkein kylkeen tullaan ja vauhdilla. Seuraavan kerran annan ajaa kylkeen, maksakoot kolmion takaa tuleva. Lisäksi poliisin pitäisi puuttua S-Marketin nuorison kaahailuun parkkipaikalla ja varsinkin kaupan ulko-ovien läheisyydessä, vielä joku vanhus jää auton/mopon tai mopoauton alle. Kauppias voisi tätä asiaa viedä eteenpäin tai puuttua asiaan. Saihan nuoret skeittiparkin parhaimmalle alueelle, eikö mikään riitä?
tairat olla ittekin joku kyttääjä
ju-u toi s-marketin piha, on kyllä toimivuudeltaan ala-arvoinen, jotain selkiinnyttävää pitäisi tehdä ja sassiin
Katse kohdistukoot ympyrän suunnittelijoihin ja rakentamisen toteuttamiseen.
Esim P:laitumen suunnasta ekaan ympyrään ajaville mahdollistetaan kova vauhti, ei mitään hidastusta –
ja siinähän sitä juuri pitäisi olla !