Pajurannan autokunta neljänneksi Vallelungan GT4-kilpailussa

Kuva: Sport & Comunicazione.

Sastamalalainen Juuso-Matti Pajuranta osallistui viikonloppuna Vallelungassa Italian GT4-sarjan osakilpailuun V-Action tiimin Maseratilla. Tiimissä ajoivat myös italialaiset Adriano Bernazzani ja Leonardo Becagli. Pajuranta osallistui ensimmäiseen ja kolmanteen vapaaseen harjoitukseen, missä ensimmäisessä hän kellotti pohja-ajan ja kolmannessa harjoituksessa oli toiseksi nopein.

Lauantaina iltapäivällä kolmannen harjoituksen jälkeen kaasuteltiin aika-ajo, missä autokunnan jokainen kuljettaja ajoi yhden 15 minuutin session. Sastamalalainen oli omasta autokunnastaan viimeisenä vuorossa ja oli oman sessionsa kolmanneksi nopein jääden pohja-ajasta vain 0,25 sekuntia. Aika-ajon tulokseen lasketaan kuitenkin yhteen kaikkien kolmen kuljettajan nopein kierrosaika ja sen perusteella lähtöruuduksi sunnuntain kilpailuun muodostui viides.

Pajuranta pääsi aloittamaan kilpailun. Kolmen tunnin kisasta hänen osuutensa oli ajaa ensimmäinen tunti, sillä sarjan säännöissä on määrätty pakollinen varikkopysähdys ja kuljettajan vaihto tunnin ja kahden tunnin kohdalla. Sastamalalainen aloitti kilpailun räväkästi ja nousi heti lähdön jälkeen kolmanneksi sekä muutama kierros myöhemmin toiseksi.

Muista autokunnista poiketen suomalainen oli liikkeellä aika-ajon ajetuilla renkailla ja joutui siten alussa antamaan hieman tasoitusta muille. Pajuranta hoiti kuitenkin oman leiviskänsä hienosti ja toi auton vaihtoon toisena. Vielä vain muutaman kierros ennen maalia autokunta oli kilpailussa kolmantena, mutta viimeisenä ajovuorossa ollut Bernazzani ei pystynyt pitämään takanaan Ebirmotorsin autokunnan Porschea. Näin lopputuloksiin kirjattiin sastamalalaisen autokunnalle neljäs sija.

”Omalta osalta viikonloppu sujui ihan hyvin ja pystyi pitämään kohtuullista vauhtia. Lauantaiaamun kolmannessa harjoituksessa oli tarkoitus päästä itse hieman enemmän ajamaan, mutta perjantaina tullut vaihdelaatikkovika vei meiltä oikeastaan koko toisen harjoituksen, niin jouduttiin ajamaan kolmeen mieheen sitten tuo kolmas tunnin mittainen harjoitus. Harmittaa tietysti, että jäätiin palkintokorokkeen ulkopuolelle, mutta lopulta yllättävän lähelle päästiin, sillä oli tiedossa, että italialaiskaksikko rinnallani ei ollut kaikkein kilpailukykyisin. Seuraavassa kilpailussa Mugellossa on tarkoitus, että rinnallani ajavat samat kaverit kuin Monzan avauskilpailussa”, Pajuranta kertoi.

Italian GT4-sarjan kausi jatkuu seuraavaksi lokakuun alussa Mugellossa, jossa myös sastamalalainen nähdään jälleen Maseratin puikoissa.

  • Eko

    Ilmastonmuutos ja muut ihmisen aiheuttamat ympäristökatastrofit ovat faktaa. Silti moottori ’urheilu’ saa jatkua ja lisätä ympäristökuormaa. Miksi?

  • Mullikuhnuri

    Kaikki urheilu on nykyään ympäristöä kuormittavaa hömppäviihdettä, viihdeteollisuuden masinoimaa luonnonvarojen ja työvoiman haaskausta. Ei se enää kansan terveyttä edistä, tarjoaa vain istuen nautittavaa ajankulua. Kaiken lisäksi me veronmaksajat joudumme kustantamaan lääketeollisuuden tuottamien sairaiden viihdyttäjien areenat ja uranjälkeisen kymmenien vuosien työkyvyttömyyden. Kun katsoo vaikka Hakametsän jäähallin parkkipaikkaa peli-iltoina, ei voi kuin kauhistella satojen autojen aiheuttamaa saastutusta. Sama koskee kaikkia yleisötapahtumia. Puhumattakaan kuntoilijoista, jotka menevät salille, ladulle tai muulle suorituspaikalle yksin henkilöautollaan.

Kommentointi ei ole käytössä.