Kauppias ennustaa: “Rautakaupassa moni hyllypiikki ammottaa syksyllä tyhjyyttä.”

Huittisten ja Sastamalan K-raudan kauppias Keijo Tiukka tietää, että tänä keväänä ihmiset ovat panostaneet asumismukavuuteen. Erityisesti on sijoitettu pihaan ja terassiin.

Kun korona keväällä rantautui Suomeen, kukkaronnyörit kiristyivät ja kauppojen ovet lakkasivat käymästä. Yhdessä yössä myös Huittisten ja Sastamalan K-rautojen myynti tyssäsi kuin seinään.

“Täydellinen hiljaisuus laskeutui ja myymälöissä oli aivan kuollutta. Kaikenlaisia järjestelyjä alettiin suunnitella ja ajateltiin, että työntekijöitä on pakko laittaa pitämään kesälomia”, kauppias Keijo Tiukka muistelee muutaman kuukauden takaista tilannetta.

Hiljaiseloa kesti lopulta vain kaksi viikkoa. Sen jälkeen tilanne kääntyi täydellisesti päälaelleen.

“Ihmiset jäivät kotiin etätöihin tai lomautusten vuoksi ja kaikki innostuivat remontoinnista. Kun minnekään ei saanut mennä, jäi ylimääräistä aikaa ja omat nurkat päätettiin laittaa kuntoon. Meillä myynti räjähti käsiin”, Tiukka kertoo.

Työntekijät kutsuttiin lomilta takaisin töihin ja yllättäen henkilökuntaa olisi tarvittu jopa enemmän kuin ennen koronan alkua.

Vaikka muualla oli hiljaista, rautakaupassa kauppa kävi ja käy edelleen. Huittisten ja Sastamalan K-rautojen kasvulukemat ovat kevään osalta noin 20 prosentin luokkaa. Se on tilanne, jollaista Tiukka ei olisi missään tapauksessa muutama kuukausi sitten osannut odottaa.

“Tämä vuosi on ollut täysin poikkeuksellinen, eikä mitään ole pystynyt ennustamaan etukäteen.”

Puutavaralla ennätyksellinen menekki

Erityisesti kauppansa ovat tehneet terassiin ja mökkiin liittyvät tarvikkeet. Tiukan mukaan kevään kysytyin tuote oli perinteinen, painekyllästetty puutavara.

“Korona iski juuri samaan aikaan, kun ihmiset olisivat muutenkin siirtyneet pihatöihin. Nyt sormet eivät syyhynneet pelkästään tekemään istutuksia, vaan alettiin rakentaa myös terasseja.”

Puutavarasta alkaakin olla pulaa, tämä ei kuitenkaan johdu pelkästään kysyntäpiikistä, vaan taustalla vaikuttavat myös keväällä olleet puuteollisuuden lakot.

“Mutta kyllä menekki on ollut aivan ennätyksellinen.”

Tiukka on huomannut, että terasseihin halutaan nyt vähän jotain extraa. Esimerkiksi grilleihin panostetaan eri tavalla kuin ennen.

Varsinkin Sastamalassa näkyi myös innostus mökkien laittamiseen.

“Yhä useampi siirtyi tekemään etätöitä mökiltä ja varmasti osittain myös siitä syystä panostus mökkeihin on ollut niin voimakasta. Tämä on ilmiö, jonka uskon myös jatkuvan, sillä olen varma, että koronan myötä etätöiden tekemisestä tulee pysyvä ilmiö.”

Kun kesän lomamatka jäi tekemättä, moni päätti sijoittaa reissukassan panostamalla pieneen arjen luksukseen.

“Omaan hyvinvointiin ja itseen sijoitettiin hankkimalla mökille tai terassille kylpytynnyri. Myös niissä ja ulkoporealtaissa on tällä hetkellä usean viikon toimitusajat.”

Tiukka on huomannut koronassa myös positiivisia puolia. Ihmiset haluavat panostaa yhä voimakkaammin kotimaisuuteen ja hankkia tuotteet mahdollisimman läheltä.

Kysynnän kasvusta huolimatta suomalaisissa rautakaupoissa on toistaiseksi riittänyt hyvin myytävää. Tiukka kuitenkin ennakoi, että syksyn mittaan usea myyntipiikki tulee ammottamaan tyhjänä.

“Isossa osassa muuta Eurooppaa rautakaupat olivat pahimman korona-ajan kiinni, joten meille riitti hyvin tavaraa. Nyt nämä kaupat on jälleen avattu, joten saa nähdä, miten paljon tuotteita tulee tänne Pohjolaan asti.”

Tilanne tulee olemaan haasteellinen, sillä kiinni eivät ole olleet ainoastaan kaupat, vaan myös tuotteita valmistavat tehtaat.

“Ensimmäisenä suljettuna oli Aasia, sitten Eurooppa ja nyt Amerikka. Esimerkiksi monet amerikkalaiset valmistajat ovat todella vaikeassa tilanteessa, kun ensin he eivät saaneet tarvittavia komponentteja Aasiasta ja nyt kun niitä lopulta tulisi, omat tehtaat ovat suljettuina”, Tiukka tietää.

Kauppiaan arvion mukaan tavarapula tulee näkymään hyllyssä noin parin kuukauden kuluttua.

“Jo nyt joitain puutoksia näkyy yksittäisissä tuotteissa, mutta vielä korvaava tavara on pääsääntöisesti löydetty tilalle. Siihen pitää kuitenkin varautua, että jos jonkun tietyn tuotteen haluaa, niin nyt jo myydään ei oota.”

Tuotteet liikkuvat hitaasti ja joskus tuotepuutteet saattavat johtua jopa pakkausmateriaalin puuttumisesta. Tiukka toivookin, että korona tuo mukanaan uutta alihankintateollisuutta Suomeen.

“Esimerkiksi mullassa on ollut toimitusvaikeuksia, koska valmistaja ei ole saanut säkkejä. Ehkä korona saa valmistajat huomaamaan, ettei kaikkea tuotantoa kannata siirtää ulkomaille.”

Tiukan mukaan koronan myötä ainakin kuluttajien ostoskäyttäytyminen on muuttunut siihen suuntaan, että kotimaisuuteen halutaan panostaa entistä enemmän.

“Lisäksi nyt ajatellaan sitä, että mahdollisimman paljon pyritään hankkimaan paikallisesti. Ymmärretään, että ostamalla läheltä, tuetaan paikallisia yrityksiä. Tämä on ihan ehdottomasti hieno suuntaus.”