Pelastuiko Simo-sedän yllätys? – Alueviesti testasi Sastamalan tuoreimman pakohuoneen

Pikkuväki voi pukeutua Tatun ja Patun takkeihin päästäkseen autenttiseen tunnelmaan.

Tatu ja Patu joutuivat yllättäen lähtemään kaupungista, ja heidän Simo-setänsä syntymäpäiville valmistama superyllätys on vaarassa! Erittäin salainen yllätys on suojattu äärimmäisillä turvakeinoilla. Mikäli sitä ei aktivoida tunnin kuluessa, on se säädetty automaattisesti tuhoutumaan.

Nämä ovat asetelmat astuessamme Outolan veljesten verstaaseen sastamalalaisessa pakopeliyritys Pakenemassa. 10-vuotias on pakohuoneessa ensimmäistä kertaa, itse olen testannut aiemmin kollegan kanssa Pukstaavin pakopelin. Se reissu meni hössöttämiseksi. Vähän epäilyttää, miten tällä kertaa mahtaa käydä.

Ei auta jäädä jossittelemaan. Pakeneman isäntä Mikko Viitamaa toivottaa meille onnea ja sulkee oven perässään. Olemme omillamme.

Äh, miksi en tajunnut!

Ajatus suljetusta tilasta työntää hetkellisen ahdistuksen pintaan, mutta onneksi olemme Tatun ja Patun värikkäässä valtakunnassa emmekä pimeässä loukossa.

Viitamaa on ohjeistanut, että kaikkea saa ja pitää koskea. Niinpä alamme kuumeisesti tutkia paikkoja; seiniä, lattioita ja rakennelmia, joita huoneesta löytyy. Painelemme, naputtelemme, työnnämme ja vedämme. Hikikarpalot puskevat otsalle, miten tässä pääsee alkuun?

Meitä kumpaakaan ei ole siunattu lehmän hermoilla, joten ärräpäät kirpoavat huulille. Huoneeseen sijoitettu näyttö pelastaa ja antaa pienen vihjeen. Tulee tyhmä olo; äh, miksi en tajunnut tätä!

Itsensä sättimiseen ei pakopelissä ole aikaa. Koko ajan on suoritettava, yritettävä löytää uusia vihjeitä. Emme todellakaan halua, että sedälle valmistettu superyllätys tuhoutuu.

Minuuttien kuluessa käy selväksi, että tehtävät kannattaa lukea ajatuksella loppuun asti, eikä sännätä suin päin kokeilemaan eri vaihtoehtoja. Toisaalta, yksi numerosarja menee vahingossa oikeaan järjestykseen ja napsauttaa meidät eteenpäin vievän oven auki.

Liitutaulua voi hyödyntää muistiinpanojen tekemiseen, näyttää Pakenema-yrittäjä Mikko Viitamaa esimerkkiä.

”Ihan mahtavaa!

Tiimissä on voimaa. Kun itse haluaisi luovuttaa, saa toinen ahaa-elämyksen ja keksii ratkaisun. Onpa minulla välkky lapsi, huomaan hämmästyväni yhä uudelleen.

Tiimalasin hiekka on jo valumassa loppuun, kun aherramme viimeiseksi oletetun tehtävän kimpussa. Jäljellä on enää viitisen minuuttia, kun hoksaamme ratkaisun. Nyt tarvitaan yhteispeliä! Vedämme syvään henkeä ja keskitämme kaikki voimamme superyllätyksen pelastamiseen. Lopulta ajassa 56,49 koneet alkavat raksuttaa ja valot vilkkua. Tuliko tuho vai saako Simo-setä yllätyksensä?

Viitamaa avaa oven takanamme ja onnittelee. Selvisimme ja saamme vielä kehut päälle.

”Kahden hengen tiimeistä läheskään kaikki eivät pääse huoneesta ulos”, mies paljastaa.

Onnistuneesta kokemuksesta jää hyvä mieli koko loppupäiväksi. Äidin kirjoittamia lauseita paremmin kokemuksen paketoi pojan kommentti: ”Ihan mahtavaa, 6/5!”

3 minuuttia ja 11 sekuntia jäi tauluun, kun Simo-sedän yllätys pelastui.

80 prosenttia kävijöistä Sastamalan ulkopuolelta

Pakenema-yrittäjä Mikko Viitamaa kertoo Tatun ja Patun verstaan saaneen hyvän startin. Yrittäjä toivoi ennakkoon, että uudesta pakopelistä tulisi yksi Sastamalan matkailuvaltti. Se näyttää onnistuneen, sillä heinäkuun alussa avautunut pakohuone on kerännyt kävijöitä etenkin Sastamalan ulkopuolelta.

”80 prosenttia asiakkaista on ollut muualta. Paljon pääkaupunkiseudulta sekä Turun ja Porin suunnilta, ja yksi perhe kertoi tulleensa varta vasten Kotkasta. Monet ovat kertoneet vierailevansa samalla reissulla muissakin seudun kohteissa, mikä on aina positiivista”, Viitamaa toteaa.

Huoneen suunnittelu on tehty yhteistyössä Tatu ja Patu -kirjailijoiden Aino Havukaisen ja Sami Toivosen kanssa. Viitamaan mukaan idea Outolan veljesten maailmaan rakennettavasta pelistä tuli kirjailijaparilta, sillä he harrastavat pakohuoneita ja ovat käyneet pelaamassa Pakeneman muita pelejä.

Huoneessa on runsaasti elektroniikkaa ja mekaniikkaa, ja mittava suunnittelu- ja rakennusprojekti vei miltei vuoden.

”Onhan tämä ollut aikaa vievä hanke, sillä elektroniikan suunnittelua ja ohjelmointia on paljon. Asiakkailta tullut hyvä palaute osoittaa, että vaivaa on kannattanut nähdä.”

Tatun ja Patun verstaasta on mahdollista valita suoritettavaksi joko koko perheen versio tai kokeneillekin pakohuonepelaajille soveltuva haastavampi versio.

Viitamaa lupaa, että haastava versio tarjoaa oikeasti kimurantteja tehtäviä.

”Huoneessa on vieraillut useampi alan harrastaja ja he ovat pitäneet kokonaisuudesta kovasti.”

Kiinnostuneille tiedoksi, että Tatun ja Patun touhuista ei tarvitse olla pohjatietoa ennen peliin heittäytymistä.

Ihan mahtavaa, tuumi 10-vuotias testaaja pakopelin jälkeen.