”Kansalaisten ja elinkeinoelämän ahdinko tiedostettu” – Hintojen nousu tuntuu monen ihmisen elämässä, tietävät kansanedustajat Nurminen ja Satonen

Polttoaineen hinta on noussut pitkin kevättä. Kuvituskuva: Pixabay.

Ruuan ja polttoaineen kohonneet hinnat tuntuvat monen kansalaisen kukkarossa. Kysyimme kansanedustajilta taannoin, mitä tilanteen helpottamiseksi pitäisi tehdä. Palasimme asiaan nyt, sillä näyttää siltä, että hintojen nousu ei suinkaan ole taittumassa. Onko keinovalikoima kasvanut sitten viime kysymän? Kovimmassa paikassa ovat he, joiden toimeentulo oli jo ennestään niukka. Inflaatio vaikuttaa ikävästi moneen asiaan ja hyydyttää ostovoimaa.

Hallituspuolue sdp:n Ilmari Nurminen ja oppositiopuolue kokoomuksen Arto Satonen korostavat molemmat Ukrainan sodan merkitystä. Satonen muistuttaa inflaation olevan kohonneista tuontihinnoista johtuvaa.

”Suurin syy on Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa, mikä on nostanut erityisesti energian, polttoaineiden ja ruoan maailmanmarkkinahintoja kaikissa länsimaissa”, Satonen sanoo.

Polttonesteiden kuluttajahintojen vaihteluihin vaikuttavat etenkin raakaöljyn maailmanmarkkinahintojen vaihtelut, Nurminenkin tuumaa. Kuluvan kevään aikana Venäjän hyökkäys Ukrainaan sekä länsimaiden asettamat talouspakotteet ovat kiihdyttäneet polttoaineen hinnannousua.

”Koko läntisen maailman tilanteeseen ei valitettavasti Suomen tasolla voi paljoa vaikuttaa. Nousseet hinnat kurittavat kuluttajia ja vaikuttavat ikävästi ihmisten arkeen. Hallituksessa on tiedostettu kansalaisten ja elinkeinoelämän ahdinko ja etsitty keinoja tilanteen helpottamiseksi”, Nurminen vakuuttaa.

”Ostovoimasta huolehdittava”, sanoo Satonen

Inflaatiota on rajallinen mahdollisuus hillitä kotimaisin toimin, mutta ostovoimasta on Arto Satosen mukaan huolehdittava. Kolme asiaa pitäisi hänen mielestään tehdä.

”Ensinnäkin pienten eläkkeiden ja sosiaalietuuksien indeksien tarkistamista pitää aikaistaa, jotta autetaan kaikkein pienituloisimpia. Tämän eduskunta jo hyväksyikin.”

Toisena konstina Satonen laskisi palkansaajien, yrittäjien ja eläkkeensaajien tuloverotusta jo kesken vuoden, kuten kokoomus on esittänyt.

Kolmanneksi Satonen luopuisi väliaikaisesti bensan ja dieselin hintoja nostavasta biopolttoaineiden sekoitusvelvoitteesta kokonaan.

”Hallitus esittää luopumista osittain, mikä laskee hintoja 12 senttiä, mutta kokonaan luopuminen laskisi 35-40 senttiä litralta ja olisi iso apu autoilijoille”, Satonen miettii.

Arto Satonen.

Eri näkemyksiä jakeluvelvoitteesta

Ilmari Nurminen toteaa hallituksen tehneet kevään aikana useita päätöksiä, joilla pyritään vastaamaan polttoainehintojen nousuun.

”Esimerkiksi hallituksen esitys kuljetusalan määräaikaisesta polttoainetuesta on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Varautumisen ministerityöryhmä päätti tuen valmistelusta huhtikuussa, eli asiassa on edetty nopeasti”, Nurminen sanoo.

Hallituksen esitys jakeluvelvoitteen alentamisesta on myös eduskunnan käsittelyssä. Satosen mukaan jakeluvelvoitteesta pitäisi luopua kokonaan, jotta toimenpiteellä on todella vaikutusta, 12 sentin hinnanlasku ei riitä.

Mitä Nurminen tähän sanoo?

”Tähän liittyy epävarmuuksia liittyen siihen, miten hyvin alempi jakeluvelvoite siirtyy aidosti hintoihin”, Nurminen myöntää.

”Toimenpidettä on kuitenkin pidetty tärkeänä, sillä se tukee kuljetus- ja henkilöliikennettä koko maassa ja hyödyttää kaikkia alalla toimivia. Jakeluvelvoitteen alentaminen hyödyttää jokaista tankkaajaa, myös yksityishenkilöitä”, hän lisää.

Lisäksi hallitus on päättänyt työmatkavähennyksen tilapäisestä laajennuksesta sekä Nurmisen mukaan aloittanut alue- ja tuloperustaisen tukimallin valmistelun yksityishenkilöille.

Kuljetusyrityksille enemmän tukea?

Eduskunnan talousvaliokunnan mietintö kuljetusyritysten polttoainetuesta valmistui hiljattain. Tuen määrä on Kuljetusyritysten edunvalvoja SKALin arvion mukaan jäämässä liian alhaiseksi.

”Suomi on ollut hidas verrokkimaihin verrattuna ja nyt näyttää siltä, että luvatut tukitoimet ovat lässähtämässä. Moni Euroopan maa on tehnyt päätöksen tässä poikkeuksellisessa tilanteessa laskea polttoaineveron EU:n sallimaan minimiin”, luki toimitukseen viime viikolla tupsahtaneessa SKALin tiedotteessa.

Mitä kansanedustajat tästä tuumaavat?

”SKAL on oikeassa siinä, että kuljetusyritysten saama tuki polttoainelaskuihin on niin alhainen, että määrärahasta tulee käytettyä vain puolet. Tästä syystä kokoomus ja Perussuomalaiset ehdottivat, että tukiprosentti nostettaisiin viidestä seitsemään eli kuljetusyritykset saisivat 40 prosenttia suuremman tuen”, Satonen vastaa.

Ilmari Nurminen. Kuva: Jukka-Pekka Flander.

”Veronalennukset heikentävät julkista taloutta”, sanoo Nurminen

Nurminen toteaa, ettei polttoaineveron alentaminen kriitikoiden viitoittamassa mittakaavassa ole niin yksinkertainen ratkaisu kuin jotkut antavat ymmärtää.

”Taloustieteilijät ovat tuoneet esille, että se ei ratkaisisi perusongelmaa tarjonnan riittämättömyydestä ja voisi jopa kiihdyttää inflaatiota”, Nurminen miettii.

Nurminen viittaa arvioihin, joiden mukaan 150 miljoonan euron alennus polttoaineveroon olisi laskennallisesti vaikuttanut bensan ja dieselin hintaan noin 3 senttiä. Näin ollen 9 sentin alennus maksaisi jo lähes puoli miljardia. Bensiinin ja dieselin hinta on noussut kuluneen vuoden aikana useilla kymmenillä senteillä litralta.

”Veronalennukset heikentävät julkista taloutta eli ne on käytännössä rahoitettava korkeampina veroina tai menonsupistuksina toisaalla.

Asia on edelleen pöydällä ja pohdinnassa mahdollisena keinona, mutta tätä tulee miettiä laajasti, vaikka polttoaineen hinta kurittaa nyt kotitalouksia erittäin raskaasti”, Nurminen perustelee.