
Luonnonvarakeskuksen mukaan mustikkasadosta vaikuttaa tulevan tavanomaista parempi. Puolukan näkymät ovat heikommat.
Mustikan kukkia on ollut tavanomainen määrä. Kukinnan aikaiset sääolot ovat olleet pölytykselle suosiolliset etenkin eteläisessä ja keskisessä Suomessa.
“Tällä hetkellä vaikuttaisi siltä, että mustikkasadosta voi tulla oikeinkin kelvollinen”, arvioi erikoistutkija Rainer Peltola. Mahdolliset helteet eivät kuitenkaan tee kypsymiselle hyvää.
Puolukan kukinta on vaisuhkoa, mutta monin paikoin vielä käynnissä. Pölyttäjille suotuisat poutapäivät voivat parantaa satonäkymiä.
Ensimmäiset mustikat kypsynevät poimintakelpoisiksi heinäkuun alussa.








