Eero Valtanen täyttää lokakuussa 18 vuotta, mutta on ajanut ikäpoikkeusluvalla autoa jo vuoden päivät

Eero Valtanen opiskeli merkonomiksi Huittisissa. Koulumatka Sastamalan Vihattulasta naapurikaupunkiin sujui näppärästi omalla autolla. Kuskia ei tarvittu myöskään jääkiekkotreeneihin.

Siniharmaa Ford kaartaa Vammalan jäähallin parkkipaikalle. Kuskin penkiltä nousee Eero Valtanen, joka nappaa olalleen varustekassin. Viimeisen vuoden ajan Valtanen on päässyt kulkemaan jääkiekkotreeneihin omin avuin, sillä hän sai ajokortin viime lokakuussa täytettyään 17 vuotta.

Valtanen on yksi tuhansista suomalaisista nuorista, joka on hyödyntänyt ikäpoikkeuslupaa. Ajokortin voi saada Traficomin myöntämällä poikkeusluvalla jo 17-vuotiaana, mikäli siihen on erityisiä syitä.

Sastamalan Vihattulassa asuva Valtanen lähti yläasteen jälkeen opiskelemaan merkonomiksi Huittisten ammatti- ja yrittäjäopistoon. Pitkää koulumatkaa käytettiin perusteena poikkeuslupaa haettaessa.

”Joku perustelu pitää olla, ihan huvin vuoksi lupaa aiemmalle ajokortin ajamiselle ei voi hakea”, Valtanen tietää.

Ensimmäisen opiskeluvuotensa ajan hän kulki Huittisiin bussilla. Aikataulujen mukaan nuorukaisen olisi pitänyt ehtiä Mouhijärveltä Sylväälle kulkevan linja-auton kyydissä keskustaan ennen kuin Huittisiin lähtevä vuoro starttasi. Todellisuudessa vaihto oli minuuttipeliä, ja usein Huittisiin lähteneestä autosta näkyivät jo perävalot Valtasen rientäessä linja-autoasemalle. Niinpä hän yleensä turvautui vanhempiensa kyytiin.

”Hekin ovat varmasti olleet tyytyväisiä, kun enää ei tarvise miettiä menemisiään pojan aikataulujen mukaan”, nuorukainen naurahtaa.

Aikaistetussa ajokortissa on Eero Valtasen mukaan monia hyviä puolia. “Varsinkin pienellä paikkakunnalla, jossa ei ole toimivaa joukkoliikennettä.”

Eero Valtanen kertoo joutuneensa odottamaan päätöstä poikkeusluvasta ”vain” pari kuukautta. Vain siksi, että tällä hetkellä hakemuksen käsittelyssä kestää hänen tietojensa mukaan ainakin kolme kuukautta. Käsittelyajan piteneminen kertoo ikäpoikkeusluvan suosiosta.

”Kyllä se näkyy omassakin kaveripiirissä, että toivotaan aikaistettua korttia. Onhan sillä monia hyviä puolia varsinkin pienellä paikkakunnalla, jossa ei ole toimivaa joukkoliikennettä.”

Valtanen on ajanut aiemmin sekä mopo- että kevytmoottoripyöräkortin. Niinpä liikenteen joukkoon liittyminen henkilöautolla ei tuntunut niin suurelta mullistukselta kuin se ehkä tuntuu nuorelle, jolla ei ole minkäänlaista kokemusta moottoriajoneuvoista.

”En usko, että 17-vuotias olisi lähtökohtaisesti jotenkin huonompi kuski kuin täysi-ikäinen. Enemmän se riippuu siitä, onko nuorella aiempaa ajokokemusta. Liikenteessä koheltamiseen ajaa varmasti jonkinlainen näyttämisen halu, ja jotkut ovat yllytyshulluja, jos on vaikka kavereita kyydissä”, Valtanen miettii.

Itseään hän pitää hyvänä kuljettajana, sillä ajettuja kilometrejä on kertynyt paljon. Kuluneen vuoden aikana Valtanen on ajellut pidempääkin matkaa, muun muassa Helsinkiin jääkiekkoa katsomaan sekä Turkuun tyttöystävän luokse.

”Myönnän että hermo voi joskus mennä, jos liikenne ei ole joustavaa, mutta mielestäni olen ratin takana aina järki päässä.”

Erityisesti nuoremmille liikenteessä liikkujille Valtasella on selvät terveiset: ”Herranen aika, laittakaa nyt valot päälle niihin vehkeisiin! On ihan hirveää katsella, kun mopoissa valot eivät pelaa. Ihan hiljattain tuli paniikkijarrutus mopoauton perässä, kun sen jarruvalot eivät toimineet. Ja Vammalan keskustassa voisi suuntavilkku välkkyä vähän nykyistä useammin. Aika moni ajelee muusta liikenteestä piittaamatta.”

Liikenteessä koheltamiseen ajaa varmasti jonkinlainen näyttämisen halu, Valtanen uumoilee.