Lauri Joona realistisin tavoittein Ruotsin MM-ralliin – mittelöstä plakkarissa katkeransuloisia muistoja

Lauri Joona odottaa Ruotsin MM-rallista kovatasoista WRC2-luokkansa osalta. Kuva: Hannu Rainamo.

Hallitseva WRC3-mestari Lauri Joona kilpailee tänä vuonna myös MM-tasolla luokkaa ylempänä. Ruotsin MM-rallin kovatasoisessa WRC2-luokassa tavoitteena on oma hyvä suoritus ja sen myötä sijoitus mahdollisimman lähellä kärkeä.

Kolmanteen Ruotsin ralliinsa valmistautuvalla sastamalalaisella on mittelöstä katkeransuloisia muistoja. Ensimmäisellä kerralla kolmossija suli rengasrikkoon kilpailun viimeisellä erikoiskokeella, mutta viime vuonna Joona ajoi maaliin WRC3-luokan voittajana.

Tänä vuonna Joona ja kartturi Tuukka Shemeikka kilpailevat Ruotsissa samalla Škoda Fabia Rally2 Evolla kuin kotoisessa SM-sarjassakin. Takana on vasta kaksi osakilpailua uudella kilpurilla, joten kaikki ei ole ihan vielä tuttua.

”Varmasti tulee opiskeltua uutta autoa aina vaan enemmän, kun pääsee penkkojen väliin menemään kaasu pohjassa”, Joona sanoo.

Toista vuotta Uumajan seudulla ajettava Ruotsin ralli on MM-sarjan toinen osakilpailu. Torstai-iltana käynnistyvässä kilpailussa ajetaan 18 erikoiskoetta, joilla on yhteismittaa hieman päälle 300 kilometriä.

”Reitti vaikuttaa kovavauhtiselta, ehkä jopa pikkuisen kovavauhtisemmalta kuin viime vuonna. Muutamia tuttuja pätkiä löytyy, mutta on myös aika paljon uutta. Tiet ovat hyvässä kunnossa ja lunta on reilusti. Penkkaa on”, kertoi mies ensimmäisen nuotituspäivän jälkeen.

Uuden kilpailukaluston myötä hallitseva WRC3-mestari Joona on tälle kaudelle siirtynyt pykälää ylemmäs ja eteenpäin WRC2-luokkaan.

”Tänä vuonna suunnitelmissa ei ole kiertää koko sarjaa, vaan totutella uuteen kalustoon ja luokkaan muutamissa yksittäisissä osakilpailuissa.”

Ruotsissa WRC2-luokka on erittäin kovatasoinen, joten tavoitteet on asetettu realistisesti.

”Tällä kertaa ei oteta tulospaineita, mutta toivottavasti ei nyt viimeisenäkään olla”, naurahtaa Joona ja jatkaa: ”Realistinen tavoite on asetettu luokan puoliväliin. Jopa kympin nippuun on jo aika kova päästä, jos kaikilla kilpakumppaneilla menee kisa nappiin. Totta kai aina koitetaan olla mahdollisimman lähellä kärkeä ja tehdä oma suoritus mahdollisimman hyvin.”