Sylvään koulun rehtori Jari Andersson painottaa laajempaa näkemystä kouluterveyskyselyn vastausten tulkinnassa. Tuloksia on hyvä peilata aikamme ilmiöihin.
Anderssonin mukaan Sylväällä on ollut tarjota oppilaille enemmän tukea kuin koskaan aiemmin. Silti kyselyn perusteella näyttää siltä, että avun saaminen on vaikeutunut.
”Terveydenhoitajan osalta on siirrytty osin ajanvaraustoimintaan ja tämä saattaa tuntua siltä, ettei apua saisi, kun apua ei saa juuri sillä sekunnilla ja nuori joutuu palaamaan asiassaan hieman myöhemmin”, hän miettii.
Pääpiirteittäin Sastamalan tuloksissa näkyvät koko maan tasolla esiin nostetut ilmiöt. Esimerkiksi yleinen kouluinnostus on laskussa.
”Jaan tämän tulkinnan. Yleinen kiinnostus on laskussa ja kärsimättömyys nousussa. Yrittäminen ja oppimisessa pinnistely on vähentymässä. Annetaan helposti periksi.”
Kiusaamista enemmän vapaa-ajalla?
Näkemystä koulukiusaamisen lisääntymisestä Andersson ei allekirjoita. Hänen mukaansa kyse on muutoksesta kiusaamisen kokemuksessa.
Koska kiusaaminen tapahtuu yhä enemmän kännykällä ja eri sosiaalisen median kanavissa, voivat nuoret kokea asian koulukiusaamisena, vaikka se ei koulussa tapahtuisikaan.
”Ennen, kun koulupäivä päättyi, jäivät koulutyöhön liittyvät asiat kouluun. Nyt kännykän käytön myötä asiat vyöryvät nuoren elämään periaatteessa koko valveillaoloajan. On todennäköistä, että nuorten vastauksissa verkossa tapahtuva kiusaaminen ja todelliset koulukiusaamistapaukset sekoittuvat”, Andersson sanoo.
”Suomen pitäisi ottaa Ruotsista mallia”
Suurimmaksi syyksi nuorten pahoinvointiin Andersson nimeää liiallisen kännykän ja sosiaalisen median käytön.
”Mitä nuorempana älylaitteen saa käsiinsä, sitä tuhoisampia ovat seuraukset. On tutkimusnäyttöä siitä, miten liiallinen älylaitteiden käyttö vaikuttaa kielteisesti ihmisen aivoihin.”
”Itsekeskeisyys, malttamattomuus, tunteettomuus ja tyytymättömyys ovat lisääntyneet. Samaan aikaan lasten ja nuorten sosiaaliset taidot ja kyky pohtia asioita ovat heikentyneet”, Andersson kritisoi.
Yläkouluissa kännykän käyttö ei ole sallittu tunneilla, välitunneilla kylläkin. Andersson toivoo valtakunnan tasolta muutosta asiaan. Hän viittaa Ruotsin esimerkkiin, naapurimaa on poistamassa kaikki älylaitteet kouluista.
”Kännykkäriippuvuus on globaali ongelma, joka on monissa maissa jo tunnistettu. Meidänkin pitäisi pystyä rajoittamaan älylaitteiden käyttöä.”
LUE myös nämä. Aiheesta aiemmin julkaistua:
Nuoret kouluterveyskyselyn tuloksista: ”Tytöt puhuvat enemmän tunteistaan”
Asiapuhetta. Tämä kohta tosin särähti ”korvaan”:
”On todennäköistä, että nuorten vastauksissa verkossa tapahtuva kiusaaminen ja todelliset koulukiusaamistapaukset sekoittuvat”
Verkossa tapahtuva kiusaaminen on todellista kiusaamista.
Juurikin näin. Tämä älytön kännykkäpeukalon imeminen on loputtava. Hae jönderi rahautomaattiyhdistykseltä apurahaa kännykättömän koulun kehittämiseen. Jos maailmassa haluaa pärjätä pitää tehdä erilailla kuin muut eikä kulkea kuin pässi narussa.
Lappeenranta kielsi kännykät oppitunneilla.
Täällä sastamalassa voi kieltää kaikki älylaitteet kouluissa kuten ruotai on tekemässä.
Toki odotan että ensimmäinen vihervasemmistolainen perustuslakitalubaani alkaa vinkua ettei näin voi tehdä. Ja sitten voivotellaan. Suomi on antanut ajaa itsensä loputtomaan pykäsuohon josta ei näytä olevan nousua.
Ei voi kuin todeta että demlan juristit ovat onnistuneet pitkäjänteisessä työssään maan hävittämiseksi pykäkälänikkaroinnillaan.