Sastamalan kaupunki vastasi kaatopaikkaan liittyviin huolenaiheisiin – “Kaupunki seuraa ja arvioi YVA-prosessia”

Alueen asukkaita huolestuttaa kaatopaikka ja siihen liittyvät ympäristöriskit. Kuvassa näkyvä lammikko on valuma-allas, lammen toisella puolella oleva mäki maakerroksella peitettyä kaatopaikkaa.

Kuinka Sastamalan kaupungin maankäyttö ja kaavoitus ottaa huomioon Vuohijoen kaatopaikan tuulivoimahankkeen suunnittelussa?

Sastamalan kaupungin maankäyttöjohtaja Ilmari Mattila vastasi seuraavalla tavalla:

”Vuohijoen kaatopaikka on ollut viranhaltioiden tiedossa ja tuulivoimatoimijoidenkin osalta jo vuonna 2021, jolloin kaatopaikasta on käyty keskustelua hankeen käynnistäneen PT. Wind Oy:n kanssa.
Kun kaatopaikka-asia nostettiin esille Kärmekallion kaavatilaisuudessa 20.6.2023 oli maankäyttöjohtaja yhteydessä kaupungin ympäristötarkastajiin ja tekniseen toimeen.

Vuohijoen kaatopaikan huomioimiseksi tuulivoimahankkeessa on 21.9.2023 pidetty neuvottelu. Neuvottelussa on arvioitu tuulivoimahankkeen mahdollisia vaikutuksia kaatopaikkaan ja määritelty jatkotoimet asian selvittämiseksi.
Palaverissa oli paikalla viisi ELY-keskuksen edustajaa, kolme Sastamalan kaupungin edustajaa, kaksi Eurowind Energyn edustajaa ja kolme YVA- selvityksestä vastaavan FCG:n edustajaa. Palaverissa käytiin läpi kaatopaikkaan liittyviä lähtökohtia ja tuulivoimahankkeen mahdollisia vaikutuksia kaatopaikkaan.

Palaverin perusteella on päädytty ratkaisuun, jossa tuulivoimatoimija laatii tuulivoimaloita ja tiestöä koskevan suunnitelman, jossa otetaan huomioon hankkeen mahdolliset vaikutukset kaatopaikkaan. Tästä suunnitelmasta laaditaan ulkopuolisen asiantuntijatahon toimesta riskiarviointi. ELY-keskus arvioi riskiarvioinnin ja antaa arvioinnista lausunnon.
Kuten jo aiemmin on todettu Kärmekallion tuulivoimahankeen ympäristövaikutusten arviointiprosessi (YVA) laaditaan ELY-keskuksen ohjauksessa.

Kaatopaikan vaikutusten arviointi tuulivoimahankkeeseen ja suunnittelun ohjaaminen on osa tätä ELY-keskuksen vetämää hanketta.
Kaupungin näkemyksen mukaan tuulivoimahankkeen vaikutus kaatopaikkaan on hyvin huomioitu YVA-selvityksessä. Kaupunki seuraa ja arvioi YVA prosessia, ja ottaa siihen kantaa tarvittaessa.
Tuulivoimanhankkeen kaavoittaminen, joka seuraa YVA prosessia on taas kaupungin ohjaukseen kuuluva osa hankkeen lupaprosesseissa.

Kaupungin tietoon ei ole toistaiseksi tullut sellaisia seikkoja, jotka edellyttäisivät tuulivoimaan liittyvän suojaetäisyyden määrittelemistä kaatopaikalle.
Sastamalan kaupungin maankäyttö ja ELY-keskus edellyttävät, että tuulivoimahanke suunnitellaan ja toteutetaan siten, että sillä ei ole vaikutusta Vuohijoen kaatopaikkaan. Kaupungin virkamiehet arvioivat suunnitelmia ja selvitykset niiden valmistuttua.”

Kaupungin yhdyskuntatekniikan päällikkö Pasi Lähteenmäki vastasi Alueviestin esittämiin kysymyksiin näin:

Miksi kaupunki ei ryhtynyt toimenpiteisiin Vuohimäen kaatopaikka-asian noustua julkisuuteen 20.6.2023 Kiimajärven kylätalolla järjestetyssä tuulivoimatilaisuudessa?
”KVVY Tutkimus Oy (Kokemäenjoen vesistön vesiensuojeluyhdistys ry) on tehnyt vuosittain velvoitetarkkailua kaatopaikan vesistövaikutuksista. Kuormitus on ollut lähinna typpiyhdisteista johtuvaa. Tällä perusteella ei ole noussut esiin mitään sellaista hälyttää, mikä olisi aiheuttanut erityisen tarpeen ryhtyä alueella toimenpiteisiin perehtymättä ensin tarkemmin tilanteeseen, sillä kuormitus on ollut varsin vähäistä.”

Kuinka kauan kaatopaikan ympäristölupaehtojen rikkominen on jatkunut, eli kuinka kauan pumppaus on laiminlyöty?
Vuohijoen kaatopaikan tasausaltaan vesien pumppausjärjestelyjä on ryhdytty selvittämään sen jälkeen, kun niiden epäkunnosta on tultu tietoisiksi. Kaatopaikka on suljettu vuonna 2001. Tiedot alueella olevista järjestelyistä ovat olleet osaksi ristiriitaisia ja näiden osalta on saatu selvyys syksylla 2023.

Onko nykyisen sähköjohdon ja -kaapin tilanne valuma-altaan luona hallinnassa?
Sähköjohdon ja kaapin tilanne on hallinnassa. Alueelta tullaan vielä poistamaan risukkoa tilanteen parantamiseksi.

Miksi kaatopaikan alueella ei ole varoituskylttejä?
Varoituskylttejä ei ole nähty aiemmin tarpeelliseksi, mutta niiden hankkimista voidaan harkita.

Milloin ja miksi on tehty metsäautotie kaatopaikka-alueen poikki? Tieojissa on havaittu kesällä 2023 kaatopaikkaliemiä ja jätteitä.
Saamiemme tietojen mukaan metsätien rakentamisen yhteydessa vuonna 2020 ei ole koskettu kaatopaikka-alueen jätetäyttö on, vaan kyseessä on ollut olemassa olevan tieyhteyden jatkaminen kaupungin alueelta eteenpäin.

Viranhaltijoiden kommentit liittyvät tähän aiemmin julkaistuun artikkeliin: 

Ympäristöriskit huolestuttavat asukkaita – “Ei tulisi käyttää tuulivoimarakentamiseen”

  • Annukka Nummela

    Suora lainaus:
    “Kuinka kauan kaatopaikan ympäristölupaehtojen rikkominen on jatkunut, eli kuinka kauan pumppaus on laiminlyöty?
    Vuohijoen kaatopaikan tasausaltaan vesien pumppausjärjestelyjä on ryhdytty selvittämään sen jälkeen, kun niiden epäkunnosta on tultu tietoisiksi. Kaatopaikka on suljettu vuonna 2001. Tiedot alueella olevista järjestelyistä ovat olleet osaksi ristiriitaisia ja näiden osalta on saatu selvyys syksylla 2023.”

    Eli kuinka kauan pumppaus on laiminlyöty? Koska pumppujen epäkunnosta on tullut ilmoitus? Kuka on vastuussa laiminlyönnistä? Toimituksen olisi tullut pyytää tarkennusta kysymykseen. Nyt vastaus ei kerro mitään.
    Selvyys on saatu mutta sitä ei kerrota. Miksi ei kerrota?
    Miten ihmeessä joku tai jotkut viranhaltijat ovat näin vakavan asian laiminlyöneet?
    Onko tässä jopa ympäristörikos kyseessä?

Kommentointi ei ole käytössä.