Olen kirjoittanut mielipiteitäni jo yli kymmenen vuoden ajan ja jokaisessa varoitellut kulloisenkin ”sote-tekeleen” seurauksista. Nyt sitten Marinin hallitus toteutti omanlaisensa, jonka vain yksi keino voi pelastaa.
Alkaa nimittäin näyttää, että edellisen hallituksen sote-ratkaisu tuhoaa sen vähän mitä Suomen valtiontaloudesta on jäljellä, jos jotain ei tehdä ja äkkiä. Vasemmiston ratkaisu asiaan olisi se heiltä aina takuuvarma perinteinen ratkaisu, eli maakuntavero, jossa paikataan emämunaus uudella emämunauksella.
Toteutetussa Sote-uudistuksessa saatiin lisää yksi hallintokerros ja yhdet vaalit, joita molempia kaikki ovatkin kovasti halunneet. Hyvinvointialueita perustettiin niin paljon, että kaikki hallituspuolueet olivat tyytyväisiä, myös Kepu, joka sai haluamansa lisäpiirit luullen voittavansa edes kerran vielä yhdet vaalit.
Myös alueiden organisaatiot syntyivät täydellisen toheloinnin seurauksena. Tuloksena oli kallis himmeli, josta kukaan ei oikein ota muuta selvää kuin että hyväpalkkaisia hallinto- ja pomokerroksia on tarpeeksi ja päätöksenteko on varmasti viety riittävän kauas suorittavasta portaasta. Palkkojen harmonisoinnin ja julkissektorin ylisuurten palkankorotusten ansiosta sekä atk-järjestelmien yhteensovittamisen vuoksi hintalappu nousi miljardeilla euroilla kustannustehokkuuden kustannuksella.
Eli nyt kun johtajien, henkilöstön ja kumileimasimina toimivien aluevaltuustojen sekä puolueiden taskut ovat täytetty veronmaksajien seteleillä, ei tarvitse enää ratkaista kuin tekemättömään puoliskoon jääneet kaksi asiaa: alueiden alijäämät ja asiakkaat. Toki jos kupataan vielä rahaa lisää veronmaksajilta ja asiakkaat joutavat odottamaan jonoissa tai haudoissa, niin uudistus alkaa olemaan siinä tapauksessa koko lailla valmiiksi taputeltu.
Jos mielestäsi ei, niin mikä siis avuksi?
Hyvinvointivaltion voi pelastaa ainoastaan nykyisen sote-himmelin nopea purkaminen ja paluu takaisin vanhaan hyvään järjestelmään, josta korjattaisiin oikeastaan sen ainoa todellinen vika, eli suurten keskuskaupunkien terveyskeskusten toiminnan kuntoon laitto. Meillä Säkylässäkään, kuten monissa pienemmissä yksiköissä, ei ollut kuin aihetta kiittää toimivaa terveyskeskusta ja rahatkin riittivät vallan mainiosti. Vai onko sittenkin uudistuksen tavoitteena kurjistaa kaikkien palvelut yhtä huonolle tolalle kuin mitä se näissä ongelmakeskuksissa on?
Se mikä seuraus tällä toheloinnilla on esimerkiksi Satakunnan elinkeinoelämään ja sen surkastumiseen, olisi jo toisen kirjoituksen kokoinen asia. Sen vain siitä totean, että alkakaa varautumaan henkisesti eteläisimmän osan liittämiseen Varsinais-Suomeen, pohjoisen osan Pohjanmaalle ja itäisen osan Pirkanmaahan.
Idiotismiako ehdotukseni? Ei. Olisi idiotismia jättää se tekemättä.
Jyrki Aaltonen
Säkylä