Huittislaisella alakoululla tartuttiin päihteiden välittämiseen – Rehtori kannustaa puhumaan lapsille vaikeistakin aiheista

Lauttakylän koulun lukuvuosi on alkanut rehtori Maarit Malmbergin mukaan iloisissa tunnelmissa. ”Suurin osa oppilaista tuntui olevan tyytyväisiä siihen, että koulu taas alkoi.” Arkistokuva.

Lauttakylän koulun vanhemmat saivat viime viikolla Wilmaan viestin, jossa kerrottiin koulun ja lähikauppojen alueella liikkuvasta aikuisesta, joka on tarjonnut lapsille ja nuorille päihteitä sekä tarjoutunut hankkimaan niitä alaikäisille kaupasta.

Viestin tarkoitus oli kannustaa huoltajia keskustelemaan asiasta lasten ja nuorten kanssa kotona sen lisäksi, että aiheesta puhuttiin koulussa.

Huoltajille tarkoitettu viesti lähti nopeasti leviämään myös Huittisten ilmoitustaulun kautta Facebookissa, mikä ei rehtori Maarit Malmbergin mukaan ollut tarkoitus.

”On tietenkin hyvä, että huoltajat huomasivat asian ja ottivat sen tosissaan, mutta tarkoitus ei ollut huolestuttaa koko Huittista”, Malmberg sanoo.

Yksi tai mahdollisesti useampi tarjoaja

Rehtorin mukaan koulun henkilökunnalle on tullut oppilaiden kanssa käydyissä keskusteluissa ilmi, että keskustassa liikkuu ainakin yksi, mahdollisesti useampikin aikuinen, joka tarjoaa lapsille tupakkaa ja alkoholia.

Wilma-viestin jälkeen useampi huoltaja otti yhteyttä rehtoriin ja kertoi samantyyppisistä havainnoistaan.

Asiasta on oltu yhteydessä Ankkuritiimiin, jossa on mukana asiantuntijat poliisista, sosiaalitoimesta, terveystoimesta ja nuorisotoimesta.

”Koemme koululla, että lasten kanssa on hyvä käydä läpi, miten tällaisessa tilanteessa tulee toimia, jos sellaiseen joutuu. Tilanne saattaa olla lapsille pelottavakin, jos henkilö on päihtynyt ja arvaamaton”, Malmberg sanoo.

Rehtorin tiedossa on, että lapsille on tarjottu tupakkaa, sähkötupakkaa, alkoholia ja nuuskaa kokeiltavaksi tai ostettavaksi niin jonkun aikuisen kuin alaikäistenkin toimesta. Viime aikojen uutiset ovat kertoneet kovempienkin aineiden käytöstä Huittisissa ja lähialueilla, joten myös niiden suhteen on syytä pysyä valppaana.

”Ei se sillä tavalla ole uutta, että on näitä aikuisia ihmisiä, joiden elämänhallintataidot ovat hukassa. Osalla heistä tilanne on saattanut jatkua jo vuosia, mutta on hyvä muistaa, että tilanne saattaa myös muuttua ja silloin voi tulla ylilyöntejä. Meidän ohjeemme lapsille on, että selvästi päihtynyttä henkilöä ei kannata lähestyä.”

Lisäksi koululla on käyty läpi, etteivät lapsetkaan saa sortua tilanteessa ylilyönteihin.

”On tapahtunut sellaistakin, että tällainen humalainen henkilö on saatettu piirittää, kuvata häntä ja ladata video TikTokiin. Kävimme oppilaiden kanssa läpi myös sitä, että vaikka toinen käyttäytyy huonosti, se ei oikeuta toimimaan samoin”, Malmberg kertoo.

Nuuska huuleen vaikka maasta

Viime vuosina lasten ja nuorten kohdalla erityistä huolta on aiheuttanut vape eli sähkötupakka. Koululla tehtyjen havaintojen mukaan sen käyttö on nyt laskusuunnassa.

”Ehkä enemmän on siirrytty taas takaisin tavallisen tupakan suuntaan”, Malmberg sanoo.

Jonkin verran on havaittu myös nuuskan käyttöä.

”Lapset saattavat jopa poimia maasta käytetyn nuuskan ja laittaa sen huuleensa. Näissä tilanteissa yritän muistuttaa, että mistään ei voi tietää kenen suussa se on aiemmin ollut tai kuka sen päälle on astunut. Paitsi että itse tuote sisältää erittäin vaarallisia aineita, siitä voi saada vaikka oksennustaudin.”

Rehtori korostaa, että huoltajien on tärkeä tietää missä ja mihin aikaan lapsi liikkuu.

Malmberg pitää iltakymmentä liian myöhäisenä kotiintuloaikana.

”Mielestäni on hyvä, että lapset liikkuvat kylillä, mutta koko iltaa siellä ei kuulu kulkea. Myöhäiset kotiintuloajat näkyvät koulussa väsymyksenä ja levottomuutena. Lisäksi on oma kysymyksensä, missä välissä tärkeät ruokailut ja läksyt hoidetaan, jos koko ilta menee poissa kotoa.”

Lapsille kannattaa puhua mieluummin ennemmin kuin myöhemmin

Päihteistä, ihmissuhteista tai seksuaalisuudesta puhuminen lapselle tai nuorelle saattaa tuntua huoltajasta hankalalta. Malmberg pitää tätä kuitenkin tärkeimpänä keinona suojella lasta.

”Asioista kannattaa alkaa puhua lapsen tasoisesti mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, niin lapsi voi poimia sieltä sen, mitä pystyy sillä hetkellä käsittelemään. Silloin tieto on olemassa myös siinä vaiheessa, kun hän sitä tarvitsee. Lisäksi asioista on helpompi puhua pienemmälle lapselle kuin aloittaa valistus 16-vuotiaalle, joka ilmoittaa tietävänsä jo kaiken. Näin vältetään sitä, ettei tabuja pääse muodostumaan”

Malmberg korostaa, että vaikka lapset ovat taitavia etsimään tietoa, ei sitä missään tapauksessa kannata jättää netin tai somen varaan.

”Kun vanhempi puhuu asioista lapsen kanssa, hän osoittaa samalla, että on kartalla lasten ja nuorten maailmasta ja siitä, mitä tapahtuu.”

Lapselta kannattaa kysyä myös ketä hän on nähnyt ja mitä tehnyt.

”Se tarjoaa lapselle mahdollisuuden kertoa, jos hän on nähnyt tai kokenut jotain, mikä painaa mieltä. Tämä on lapselle helpompaa, kun alkaa avata asioita omaehtoisesti.”

Lukuvuosi käyntiin mukavissa merkeissä

Vaikka lasten ja nuorten kanssa on tällä hetkellä keskusteluissa paljon vakavia aiheita, ei Lauttakylän koulun rehtori näe huittislaisissa lapsissa suuria huolenaiheita. Uusi lukuvuosi on Malmbergin mukaan alkanut mallikkaasti.

”Koen, että esimerkiksi paljon keskustelua aiheuttaneeseen digimaailmaan aletaan kodeissakin havahtua ja rajoja asetetaan paremmin. Esimerkiksi kännykkäkielto ei ole aiheuttanut meillä mitään ongelmia. Tosin kännykät eivät olleet meillä mikään ongelma aiemminkaan”, Malmberg sanoo.

Digitaalisuuden ja tekoälyn lisääntyessä yksi huoli nousee kuitenkin aina vain vahvemmin esiin: lasten lukemattomuus. Rehtori arvioi, että aiemmin lapsista noin 70 prosenttia luki paljon ja 30 prosenttia ei ollenkaan, lyhyessä ajassa prosentit ovat keikahtaneet toisin päin.

”Tekoälyn lisääntyessä olisi entistäkin tärkeämpää lukea, jotta pystymme erottamaan mikä on totta ja mikä ei.”

Lukeminen kehittää myös keskittymiskykyä ja tunnetaitoja.

”Meillä on paljon lapsia, jotka eivät pysty tunnistamaan toisen kasvoilta tunnetiloja. On jopa vaarallista, jos toisesta ei osaa lukea esimerkiksi suuttumisesta varoittavia merkkejä. Aiemmin näitä on opittu lukemalla ja kuvakirjoja katselemalla, mutta tietokonepeleistä näitä ei opi. Päinvastoin ne antavat lapselle sen käsityksen, että vaikka toista löisi tai ampuisi, se ei vaikuta mitään.”

Pelimaailma heijastuu rehtorin mukaan myös lasten ja nuorten liikennekäyttäytymiseen. Vaarallisesta keulimisesta ja puhelimen käyttämisestä pyöräilyn aikana joudutaan valistamaan jo alakoululaisia.

”Lapset eivät ymmärrä, millaiset seuraukset kaatumisella tai törmäyksellä voi olla.”

Rehtorin mukaan lapsen on tärkeä oppia myös pysähtymisen ja paikallaan olemisen taito.

”Asioita pitää harjoitella. Välttämättä siunaustilaisuus tai sukulaistädin 60-vuotisjuhlat eivät ole lapselle se kiinnostavin kokemus, mutta jos sellaisia ei koskaan harjoitella, ei opita, miten niissä käyttäydytään.”

Jätä kommentti