Kotipalveluyrittäjä haluaa toimia arvojensa mukaisesti työssään – ”Aito vuorovaikutus ihmisten kesken on tärkeää”

Emma Vuorio tahtoo kohdata asiakkaat empaattisesti, kunnioittavasti ja kiireettömästi.

Yhä huonokuntoisempia seniori-ikäisiä ihmisiä asuu yksin omissa kodeissaan. Ulkopuoliselle avulle on monesti tarvetta, ja kotiin vietävät palvelut ovat lisääntyneet. Sastamalassa asuva Emma Vuorio aloitti kotipalveluita tarjoavan yritystoiminnan maaliskuussa.

Yrityksen toimipiste sijaitsee Vammalan Roismalassa.

”Idea omasta yrityksestä lähti liikkeelle palavasta halusta tehdä asiakastyötä itselleni tärkeiden arvojen pohjalta”, taustoittaa Vuorio.
Hän toimii valtakunnallisen Kodin Unna Oy-ketjun franchising-yrittäjänä.

”Toimialaamme kuuluvat kaikki kotityöstä ja -siivouksesta hoivapalveluihin sekä lapsiperheiden palveluihin. Toimimme myös omaishoidon vapaiden palvelusetelituottajana”, linjaa Vuorio.

”Ketjun arvot kohtaavat oman arvomaailmani. Nimi Unna pohjautuu skandinaavisen verbiin ”unna”, joka tarkoittaa rakastaa. Se kuvastaa toiminnan lähtökohtaa, välitämme aidosti”, selvittää Vuorio, jonka perustaman Unna Sastamalan ennätysmäisen nopea kasvu kertoo kotipalveluiden kovasta tarpeesta.

”Aloitin yksin, mutta aika pian palkkasin ensimmäisen työntekijän. Tyrvään Hoivan lopetettua toimintansa syyskuun lopulla, sieltä siirtyi minulle kaksi uutta työntekijää. Tällä hetkellä minulla on kolme työntekijää ja yksi keikkatyöntekijä”, yrittäjä kertoo.

Ulkoilu piristää. Toisinaan seniorit haluavat seuraa kävelylenkille, tai vaikka jutella kuulumisia pihakeinussa.

Emma Vuoriolla on lähihoitajan, varhaiskasvatuksen opettajan ja sosionomin (YAMK) tutkinnot, ja lisäksi pitkä työkokemus lasten, nuorten ja perheiden parissa.

Lisäkoulutuksen kautta hän on perehtynyt myös nepsy-teemaan (neuropsykiatriset erityispiirteet/häiriöt). Lähihoitajana toimiessa kokemusta on karttunut myös ikääntyneiden parissa työskentelystä.

”Työelämässä ollessani haaveilin aina omasta yrityksestä. Olen tyytyväinen siihen, että uskalsin ryhtyä tähän, ja että toiminta on lähtenyt näin hyvin liikkeelle”, Vuorio iloitsee.

”Se, mistä haluan erityisesti pitää kiinni, ovat oikeanlaiset arvot. Siihen kuuluu se, että asiakkaat kohdataan empaattisesti, kunnioittavasti ja kiireettömästi. Yrittäjänä tämä on mahdollista, työsuhteessa ollessa se oli haastavampaa, kun aikaa ja resursseja ei aina ollut riittävästi.”

Hän on huolissaan nykyisestä kehityssuunnasta erityisesti ikäihmisten suhteen.

”Kyllä leikkaukset ja palveluiden supistamisen vaikutukset alkavat näkymään. Ihminen tarvitsee aidosti toista ihmistä – läsnäoloa ja sitä, että voi jutella jonkun kanssa. Moni myös todella tarvitsee apua selviytyäkseen arjesta.”

Vuorovaikutus on tärkeää. Kuvituskuva: Pixabay.

Perushoivan lisäksi tärkeitä ovat myös muut hyvinvointia lisäävät asiat. Vahvan musiikillisen taustan omaava Vuorio järjestääkin mielellään esimerkiksi musiikkihetkiä senioreille.

”Hyödynnän työssäni mielelläni myös luovuutta ja musikaalisuuttani.”

Ikäihmiset tarvitsevat usein apua erilaisten asioiden hoitamiseen.

”Viranomaisasioissa, ja esimerkiksi Kelan etuuksien hakemisessa voimme olla avuksi ja täytellä hakemuksia yhdessä. Viemme asiakkaita myös pankki- tai kauppareissuille, tai käymme heidän puolestaan hoitamassa asioita. Useat haluavat myös harrastusten pariin, tai ihan vain hetkeksi ulkoilemaan”, Vuorio linjaa.

”Pidän turvan tuomista ja hyvinvoinnin lisäämistä keskeisinä asioina. Jo tietoisuus siitä, että joku käy säännöllisesti, tuo paljon turvallisuuden tunnetta”, hän tietää.

Vuorio ajattelee, että ikäihmiset tarvitsevat ammattilaisten lisäksi aivan meistä jokaista.

”Vaikka ei olisi edes sukulainen, vaan vaikkapa naapuri tai puolituttu, niin pienikin hyvä teko on tärkeä. Se voi olla esimerkiksi postin vieminen kotiovelle, jutteluhetki rappukäytävässä tai kahvilla poikkeaminen. Jo pelkkä ystävällinen tervehtiminen on monelle suuri asia”, luettelee Vuorio.

”Me kaikki voimme osaltamme vaikuttaa siihen, että ikääntyneet voivat paremmin. Yksinäisyys on monelle arkipäivää, pienikin katkos siihen tuntuu merkitykselliseltä.”

Sopivat liiketilat löytyivät Roismalasta.

Monesti avun vastaanottaminen voi olla vaikeaa. On totuttu sinnittelemään omin voimin viimeiseen saakka. Omaisetkin miettivät avun hankkimista usein hyvin pitkään.

”Se ensiaskeleen ottaminen on yleensä kaikista vaikein asia, tavallaan myöntää se, että nyt tarvitaan apua. Avun hakemista ei kuitenkaan kannattaisi pitkittää liikaa, vaan ottaa yhteyttä mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään”, kannustaa Vuorio.

”Monilla yrittäjillä, kuten meilläkin, ensimmäinen käynti on ihan maksuton tutustumiskäynti, joka ei sido vielä mihinkään. Siinä voidaan tilannetta käydä läpi ja kartoittaa. Moni on helpottunut, kun asioista on saatu keskusteltua, ja on tietoisuus siitä, että apua on tarvittaessa saatavilla.”

Työssään Vuorio on kiinnittänyt huomiota myös sukupolvieroihin.

”Kännykkäkulttuuri ja älylaitteiden maailma on monille ikäihmisille vierasta, ja he arvostavat sitä, että kohtaamistilanteissa ollaan aidosti läsnä. Aito vuorovaikutus ihmisten kesken on tärkeää kaikille. Ajattelenkin niin, että kun kohtaamme muita kasvotusten, olisi hyvä jättää ne puhelimet syrjään siksi aikaa.”

 

Jätä kommentti