
Sastamalan koulukuljetusten järjestämisessä on koettu erilaisia vaiheita viimeisen kymmenen vuoden aikana. Uusi vaihe on todennäköisesti jälleen alkamassa juuri päättyneen kilpailutuksen myötä, sillä sen voitti edullisimman tarjouksen tehnyt vantaalainen Hakija Kuljetus Oy.
Kokonaishinta yhdelle lukuvuodelle on noin 2,3 miljoonaa euroa. Kuluvan lukuvuoden koulukuljetuksiin kuluu kaupungilta 2,2 miljoonaa euroa, eli hintalappu nousi kilpailutuksen myötä 100 000 euroa vuodessa.
”Vajaa 10 vuotta sitten vuosikustannus oli jo 2,7 miljoonaa euroa ja noususuunnassa. Eli siihen tasoon nähden viime vuodet ovat olleet kaupungille huomattavasti edukkaampia”, sivistysjohtaja Pekka Kares toteaa.
Osin kustannustason hillitsemisen vuoksi koulukuljetukset organisoitiin muutaman vuoden ajan asiantuntijaorganisaatio Tuomi Logistiikan toimesta.
”Tähän malliin ei kuitenkaan oltu täysin tyytyväisiä ja kuljetusten organisointiin haluttiin muutos”, Kares kertaa.
Viime vuodet koulukuljetuksia on järjestetty liikennöitsijävetoisella mallilla, ja Kareksen mukaan kuljetuksista vastannut Vammalan Palveluliikenne on hoitanut ne hyvin.
”Asiakastyytyväisyys ei ole koskaan ollut näin korkealla tasolla. Myös kaupunki on ollut erittäin tyytyväinen”, Kares sanoo.
Yhteistyö loppui, kun Vammalan Palveluliikenne jätti optiomahdollisuuden käyttämättä ja irtisanoi sopimuksen. Kareksen mukaan kaupunki solmi sen kanssa vielä suorahankintasopimuksen kuluvalle lukuvuodelle, jotta uutta kilpailutusta ehdittiin paremmin valmistella ja koululaisten kuljetukset turvata muuttuneessa tilanteessa.
“Asiat käydään perinpohjaisesti läpi kevään aikana”
Sastamalan koulukuljetukset jatkossa hoitava Hakija Kuljetus Oy on kirjoilla Vantaalla. Yrityksen taustalla on Harri Vuolle, jolla on myös Taksikuljetukset Harri Vuolle Oy -niminen kuljetusalan yritys. Vuolteen yritykset ovat hoitaneet myös koulukuljetuksia ainakin Uudenmaan maakunnan alueella.
Pekka Kares korostaa, että kilpailutuksessa ei painanut ainoastaan hinta, vaan kaikki hyväksytyt tarjoukset jättäneet tahot täyttivät tietyt laatukriteerit muun muassa kaluston osalta.
Liikennöitsijävetoista mallia perusteltiin aikanaan paikallisen asiantuntijuuden ja osaamisen merkittävyydellä koulukuljetusten järjestämisessä. Miten tämän asian laita mahtaa jatkossa olla?
”Jatkossakin kaupunki hyväksyy koululaisten nouto- ja jättöpysäkit sekä liikennöitsijän suunnittelemat reitit aina ennen toimintakauden alkua”, Kares vastaa.
”Lisäksi koulukuljetukset on järjestettävä sivistyslautakunnan linjaamien koulukuljetusperiaatteiden mukaisesti.”
Kaupungin ja Hakija Kuljetuksen sopimuskausi alkaa huhtikuussa.
”Koska kyseessä on Sastamalan kaupungille uusi yhteistyökumppani, edellytän asioiden perinpohjaista läpikäymistä ja suunnittelua kevään ja kesän aikana”, Kares sanoo.
LUE aiempi uutinen aiheesta:








