Servin sijaisvälitys Opteamille: Kehityshanke tähtää nuorison työllistämiseen

Opteam alkaa vastata Servin sijaisvälityksestä. Kuvassa Hopunkallion keittiön kotiaterioita.

Sastamalan kaupungin ruoka- ja puhtauspalveluyhtiö Servin sijaistyöntekijät siirtyvät Opteamin työntekijöiksi. Yritykset aloittavat syyskuussa sijaisvälityksen kehittämiseksi yhteistyön. Jatkossa Opteam suunnittelee ja hallinnoi sijaisvälityksen toimintaa.

Yhteistyöllä pyritään saamaan avoimet sijaistehtävät kaikkien työnhakijoiden ulottuville ja siten tehokkaammin täytettyä. Kehityshankkeen luomilla työmahdollisuuksilla tähdätään erityisesti nuorison työllistämiseen Sastamalassa.

”Opteamin vastatessa sijaisvälityksestä omien esimiestemme aika vapautuu rekrytoinneista lähiesimiestyöhön, ja voimme keskittyä omaan ydinosaamiseemme eli laadukkaisiin ruoka- ja puhtauspalveluihin. Yhteistyön avulla pystymme tarjoamaan sijaistyötä entistä monipuolisemmin ja varmistamaan omien henkilöstötarpeidemme saatavuuden eri tilanteissa. Opteamin vahva osaaminen sijaistoiminnan järjestämisestä, toimiva kehityshankekonsepti ja hyvä työnantajamaine vaikuttivat valintaamme kehityshankkeen yhteistyökumppaniksi”, toteaa Sastamalan Ruoka- ja Puhtauspalvelut Oy Servin toimitusjohtaja Raine Nuolikoski.

Kehityshankkeen tavoitteena on luoda myös selkeät, työturvalliset perehdytysmallit sijaistoiminnalle Servissä. Opteamin konseptiin sisältyy perehdytysmateriaalit ja erilaiset lyhytkoulutukset työntekijöille.

”Erityisesti nuorille lyhytkoulutuksemme ovat osoittautuneet toimiviksi oven avaajiksi työelämään. Sijaisilla työpaikat vaihtelevat usein ja työturvallisuusasiat on erityisen tärkeä varmistaa järjestelmällisellä perehdytyksellä. Lyhyenkin koulutuksen jälkeen työntekijä pääsee helpommin sisälle uuteen työtehtävään”, kertoo Opteam-yrittäjä Melina Niemi.

Yhteistyön myötä Opteam avaa lokakuussa toimiston Sastamalaan. ”Alue on meille kiinnostava, sillä haluamme olla mukana ratkaisemassa sastamalalaisten yritysten henkilöstöhaasteita ja kehittämässä paikallista liike-elämää”, sanoo Melina Niemi.

Sastamalan kaupungin ruoka- ja puhtauspalveluyhtiö Servi aloitti toimintansa vuoden 2012 alussa.

  • Nimetön

    olen kuullut paljon kehuja hopunkallion ruuasta
    on kai hyvää ja edullista

    • Nimetön

      Minkä takia niin monet sitten ovat vaihtaneet yksityisten ruokapalveluiden puolelle? Minä en ole kuullut kenenkään kehuvan kuljetettuja ruokia, Hopunkalliolla ilmeisesti tarjoillaan parempaa -oikeista raaka-aineista valmistettua. Ja kallistakin on, Saarioinen tekee parempaa ja halvemmalla!

    • Nimetön

      -kehuja ei ole pahemmin kuulunut, ruoka pitää maistua hyvältä, myös erityisruokavaliot.

    • Tyrwään pukki

      Hopunkallion lounasruokalassa ruoka onkin ihan kelvollista ja suorastaan edullista. Jostain kumman syystä ruoka, jota tarjotaan päiväkodeissa ja kouluissa, on valitettavasti ala-arvoista. Esimerkiksi voisin mainita makkaraa, jauhelihaa ja kokonaisia perunoita sisältävät ateriat. Perunat haisevat ilmeisesti vakuumipakkauksissa käytettävältä kaasulta, makkarat ovat järkyttävää jauhomassaa ja jauheliha sisältää todennäköisesti valtaosin ”lihaan verrattavissa olevia ainesosia”.

      Olisi mielenkiintoista kuulla Hopunkalliolla työskenteleviltä ammattilaisilta, miltä heistä tuntuu laittaa ruokaa tällaisista raaka-aineista. Eräs esimies kyllä jaksaa kehua tarjottavia maasta taivaaseeen lehtien palstoilla, mutta oikeat ammattilaiset saattavat olla eri mieltä.

  • Tuntematon

    On kummallista ettei koskaan yritysten johtoa siirretä jonnekin henkilöstöhuijausfirmaan vaan he istuvat siellä nostaen moninkertaisen palkan niihin siirrettyihin työntekijöihin verrattuna ja mitä he tekevät?
    Jauhavat sitä itseään ja pitävät itseään muita parempina…

  • varamiespalvelu

    nyt en pysynyt yhtään mukana

    toivotaan, että kaupungin johto ymmärtää kuvion, onkohan valtuusto hereillä

    ei kai tuo opteam tuota pelkästään hyvää hyvyttään tee

    mitkähän ovat kustannukset

    Opteamin vastatessa sijaisvälityksestä omien esimiestemme aika vapautuu rekrytoinneista lähiesimiestyöhön, ja voimme keskittyä omaan ydinosaamiseemme eli laadukkaisiin ruoka- ja puhtauspalveluihin. Yhteistyön avulla pystymme tarjoamaan sijaistyötä entistä monipuolisemmin ja varmistamaan omien henkilöstötarpeidemme saatavuuden eri tilanteissa. Opteamin vahva osaaminen sijaistoiminnan järjestämisestä, toimiva kehityshankekonsepti ja hyvä työnantajamaine vaikuttivat valintaamme kehityshankkeen yhteistyökumppaniksi”, toteaa Sastamalan Ruoka- ja Puhtauspalvelut Oy Servin toimitusjohtaja Raine Nuolikoski.

    • Nimetön

      Voi lässyn lässyn tuota sanahelinää! Servi ei pysty hoitamaan hommaansa ja ongelmia riittää…

  • Vai sillätavalla

    Kysehän on siitä ettei servi saa sijaisia töihin.Nyt yritetään tätä,saadaan vastuu siirrettyä muille niin ei tarvitse keskittyä ongelmiin vaan mennään pää pilvissä eteenpäin.Firman johdollahan ei ole mitään käsitystä henkilöstöjohtamisesta vaan hopunkallion myötä alkoi paluu vuosikymmenten takaisiin työoloihin.Huutamalla,haukkumalla,valehtelemalla ja syyttämällä työntekijöitä siellä johdetaan alaisia.Ja esimiehiän siinä firmassa riittää,kukaan vaan ei oikein hahmota mistä he palkkansa saavat.Raskas paikka olla töissä.

    • niinpä

      Ja sinäkö siellä sitten olet töissä kun niin hyvin tunnut asiat tietävän kyseisestä firmasta? Esimiehiä siellä kyllä riittää mutta kyseenalaistan kuitenkin tuon väitteen että huutamalla,haukkumalla, valehtelemalla ja syyttämällä siellä alaisia johdetaan!!!

      • Nimetön

        Ja sinäkö olet siellä esimiehenä?Kyllä johtaminen on siellä aivan hirveetä.

  • Nimetön

    Homma ei ole hallinnassa tarvitaan ulkopuolista apua.Hallinto paisuu osaamista ei ole ja väki sairastaa.
    Sääli ruokakuljetuksen varassa olevia vanhuksia.

  • tuntematon

    Servissä samoin kuin muussakin kaupungin organisaatioissa on paljon turhia johtajia, joilla ei edes tehtävänsä ole kokonaisuutena selvillä saati sitten, että tehtävää olisi kokopäiväiseen työskentelyyn.

  • Nimetön

    Kyllä ihmetellä saa servin esimiesten tehtäviä,onko niitä tosiaan kokopäiväksi?Ja mitään hahmotusta kokonaiskuvasta heillä ei ole.Paljon hukattiin resursseja kun yhdistettiin servi ja sairaalan ravintokeskus.Siinä heitettiin paljon tietotaitoa hukkaan.Sääli ja harmi.

    • Nimetön

      Tietotaito siirtyi henkilöstön siirron myötä Servin käyttöön.

      • Nimetön

        Ei osannut servi hyödyntää alkuunkaan sairaalalta tullutta henkilöstöä.Kauheeta henkilöstön aliarvioimista.

  • Nimetön

    Kuulin että servillä ja hopunkalliolla on kuulema 14 esimiesasemassa olevaa henkilöä. Ja työntekijöitä servillä on noin 120. Täytyy servin olla hyvä työpaikka kun työntekijöillä on niin monta esimiestä. Ei missään paikassa ole noin montaa esimiestä. Ei ihme että täytyy säästää. Se säästö tulee työntekijöitten pakkasta.

  • Nimetön

    serville ei kukaan halua töihin. Sen takia on hankittava sijaiset vuokrafirmasta.

  • Nimetön

    Kunhan saadaan riittävästi henkilökuntaa alunalkaen eri yksiköihin, niin voidaan ruveta miettimään sijaisia. Tällä hetkellä toiset tekevät töitä tappotahdilla ilman taukoja. Myöskään Servi ei halua pitää kiinni kaikista sovituista asioista. Ruoka- annos saattaa olla vanhuksen tai lapsen ainoa lämmin ateria päivässä, jolloin sen toivoisi olevan kyseiselle ryhmälle sopivaa ja tarkoituksen mukaista.

    • Nimetön

      Niin eihän lapsi nykysin saakkaan kotona yhtään länmmintä ruokaa kun vanhemmat ei välitä 🙁

  • Nimetön

    Kehityshanke tähtää nuorison työllistämiseen, se on ihan kiva ja jalo idea, kyllä se on sitten kivaa kun on aina uusi ja virkeä nuori työntekijä eri päivinä..

    Kuka hullu lähtee koiranhommiin ilman työsuhdetta muuta kuin opiskelija joka tarvitsee jokaisen liikenevän pennin kun opintojärjestelmien tuovat pennoset eivät elätä!

    • Nimetön

      Ja työntekijän kaikki aika kuluu uuden sijaisen opettamiseen, nyt jo niitä on saattanut tulla viisikin uutta opetettavaa / kuukausi! Tee siinä sitten töitäsi!

  • Nimetön

    Nuorten kanssa pitää olla erityisen varovainen kun puhutaan omillaan toimeentulosta. Nuoren pitää oivaltaa että itse toimien pystyy elään itsenäistä elämää. Jokainen aikuinen on käynyt saman mankelin kautta, oman elämänsä taituriksi. Mitään oikotietä ei ole olemassa.

  • Nimetön

    Kehityshanke nuorison työllistämiseen on hienoa asia Mutta se ei ole tämän asian tarkoitus. Ei sieltä Opteamean kautta nuoria työllistetä. Ammatti koulutusta täytyy olla. Kaikenikäisiä työntekijöitä siellä välitetään. Servi saa taas sädekehää päänsä päälle kun esittää asian edukseen kuinka nuoria työntekijöitä palkataan.

  • Nimetön

    Toivottavasti servin hallinto lukee nämä kirjoitukset ja menee hiukan itseensä.Ei kauhean mairitteleva maine heillä ja koko firmalla.Itse olen vuosia ollut sairaalan osastolla potilastyössä ja nähnyt ruuan huonontumisen aivan konkreettisesti.Ennen serviä ruoka oli hyvää,houkuttelevan näköistä ja monipuolista.Vuodenajat huomioitiin ja juhlapyhät erottuivat arjesta.Potilaat kehuivat ruokaa jatkuvasti ja sitä palautetta lähetimme mielellään eteenpäin.Ruokasalissa oli kiva käydä syömässä omalla ruokatunnilla.Nyt servin myötä samat ruuat pyörivät viikosta toiseen,ruoka on toisinaan aivan tunnistamattoman näköistä.Potilaat eivät syö ja biojätteen määrä on aivan valtava.Tämänhetkinen ruoka ei tue millään tavalla potilaiden kokonaisvaltaista hoitoa.Palautetta on annettu ja viety eteenpäin mutta sillä ei ole tuntunut olevan mitään vaikutusta.Serviltä todella epäasiallista suhtautumista maksaviin asiakkaisiin.Muutosta moni odotti ja paljon luvattiin mutta täysi susi tuli.

  • Tuntematon

    Osasihan tuon aavistaa jotta vuokrafirman palveluksia servi kohta tarvii. Ongelmat siellä vaan lisääntyy hopunkalliolla varsinkin.
    Siellä ravintolassa jossa omatoimisesti moni käy syömässä on täysin eri palvelu kuin muualla. Sinne tehdään ruoka mahdollisuuksien mukaan tuoreista ruoka-aineista samana päivänä. Eikä lämmitetä jotain lähes viikon vanhaa einesateriakokonaisuutta jonka ateriapalvelunvanhukset saavat. ”Ravintola” onkin kaikin keinoin yritetty pitää jossain tasossa, mainosmielessä. Ei se ruoka ole samaa kenenkään muun sieltä annoksensa saavan kanssa. Salaattipöytäkin täysin erilainen, komponentteja riittää valittavaksi. Voikin sanoa, onneksi jokin sentään saa kiitostakin siinä paikassa.
    Mutta se onkin sitten ainoa asia. Kaikki muu on pielessä. Eikä niitä asioita korjata vuokrafirman palveluita ostamalla. Sijaiset saavat näinollen huonompaa palkkaakin. Ei se kuitenkaan sitä valtavaa rahankulutusta suitsi. Muualta joutuu kaupunki nipistämään aina vaan enemmän, katsotaas vaan.
    Esimiehiä riittää ja työntekijöitäkin on, mutta työskentelyolosuhteet ovat hopunkalliolla alapuolella kaiken arvostelun. Tilaa, työpöytiä eikä keittopatojakaan ole likimainkaan tarpeeksi. Työntekijät väsyvät, turhaantuvat ja sairastuvat koettaessaan jotenkin selviytyä suuresta työmäärästä jonka suorittamiseen heillä ei ole tiloja eikä välineitä.
    Vanhukset, sairaalan potilaat, koululaiset ja kaikki asiakkaat ansaitsisivat kunnolla, asiallisissa oloissa ja tiloissa valmistetun ruuan, jota he nyt suinkaan hopunkalliolta eivät saa.
    Kuka hölmö tuolla aikaisemmassa kommentissa tiesi, että tietotaito siirtyi työntekijöitten myötä servin käyttöön?
    Mitä tekoa on tietotaidolla jota ei voi, ei saa, eikä pysty käyttämään? Hopunkallion tiloissa on kehitettävä aivan uudet ”tietotaidot” jos siellä aikoo selviytyä päivän järkyttävistä ja vaikeista haasteista. Eikä niistä taidoista yksikään ruoka-alan ammattilainen voi olla ylpeä missään vaiheessa.

  • Palaute

    Koululaiset tuo palautetta kotiin lähes joka päivä ruuasta ja nykyisin yhä useammin negatiivista. Ei kouluruuan mitään gurmeeta tarvi olla, mutta kyllä sen pitäisi täyttää vatsa, olla hyvänmakuista ja houkuttelevan näköistä. Koululaiset voi vaan haaveilla tuoreestaruuasta, he kun syövät sitä viisi päivää sen valmistuksesta lämmitettynä. Sama homma ilmeisesti vanhuksilla. Ajatella kuinka hyvän mielen saa hyvällä ruualla, kannattaisi kokeilla!

    • Tuntematon

      niin Kiikoisissakin osa vanhuksista ovat jättäneet liiskautuneen mössön tilaamisen miksi maksaa paskasta iäkkäät ihmiset ovat IHMISIÄ he tarvitsevat kunnon ruokaa eikä 2 kertaa viikossa tuotua se on seuraavana päivänä nahistunutta littinkiä!!!! koskas ne päättäjät ovat itte testannu viikon vanha ns.ruoan että miltä se oikein maistuu?? oliko nam nam ?? salaatinlehtikin viikon päästä tuoreelta maistuvaa,,ehei päättäjät ne ns.jolla on joku titteli EI tiedä liiskautuneesta mössöstä yhtikäs mitään pippuripihvi hienossa ravintolassa maistuu sata kertaa paremmalta ja työnantaja kustantaa senkin.ei tartte kolmen päivän päästä lämmittää samaa vetelää porkkanalaatikkoo joka ei edes maistu aidolta mutta väri on jotenki saatu että näyttäs siltä…mut siihe se sitte jääki !! sama juttu koululaisilla.

    • Nimetön

      Älä viitsi, ei sinulla ole kouluikäisiä lapsia. Vaihda jo aihetta. Älä ainakaan vastaa itsellesi muka toisena kirjoittajana. Ai niin, teit sen jo tuossa alla.

      • Palaute

        Minä olen ”Palaute” mutten ”Tuntematon”. Ja minulla on kouluikäisiä lapsia ja ruokapalvelua käyttävät isovanhemmat. Käyttäjien eli syöjien palaute on Hopunkalliollakin otettava todesta! Ruokalistoilla on paljon tarkistettavaa, samoin reseptiikkaa muutettava, jos ruoka ei kestä säilyttämistä ja uudelleen lämmittämistä. Se on yksinkertaista, kun myönnetään, että metsään menee eikä pakoilla palautetta.
        Ja mikä/kuka Sinä olet arvioimaan minun tai kenenkään muunkaan oikeutta kirjoittaa mielipidettään?

    • voin vain ihmetellä

      Jep! Kumiperunat alkavat olla yleinen puheenaihe kotiin tulleella oppilaalla joka aikaisemmin kehui hyvää ruokaa. Hernekeitto oli jotain muuta kuin hernekeittoa, (lapseni lempiruokaan kuuluva) paksua ja klönttistä oli komentti…………….

  • Nimetön

    Kuulin että hopunkallion työolosuhteet ovat aivan surkeat. Onkohan työsuojelu väki käynyt tarkistamassa missä olo suhteissa töitä tehdään.

    • Nimetön

      Niin ne valitettavasti ovat samalla tolalla vähän muuallakin ja heistä ei paljoa apuja ole muutenkaan nykyisin. Huomattu on jo kauan sitten.

    • Tuntematon

      Eivät ne sellaiset ole, että niistä outo ihminen vaikka kuinka olisi joku tarkastaja, mitään erikoista huomaisi. Se nyt vaan on suunnittelultaan ihan pas.. kerrassaan päin mäntyä kaikki. Työskentele siellä sitten kun kaikki tökkii, ei tiloja ei paikkoja, jossain nurkassa huteran tason päällä yrität selviytyä….
      Järkyttävintä on kun tilat ovat UUDET ja maksaneet miljoonia, siellä on tultava toimeen, maksaa mitä maksaa. Tulee kalliiksi, surkeinta kun saadaan aikaiseksi sutta ja sekundaa.

  • 4 päivää vanhoja perunoita

    Perunamuusikin pysyy lautasella, vaikka sen kääntää nurinpäin. Mahtavaa kouluruokaa.

  • Nimetön

    Paljonkohan tuo hopunkallio toi niitä paljon luvattuja säästöjä?Hopunkalliohan tuotti ensimmäisinä viikkoina enemmän ruokaa biojäte-torveen kuin mihinkään muualle.Kenen pussista mahtoivat mennä ne esimiesten tekemät tilausvirheet,kenelläkään ei ollut hajuakaan oikeista määristä yms.Onneksi biojäte-masiina ja viemäri veti….Miksei kukaan päättäjistä puutu silkkaan rahan tuhlaamiseen.Miksei kukaan kyseenalaista tätä hullua toimintaa,sitä se nimittäin on ollut tähän päivään asti.Elintarvikevalvonta voisi käydä esim pistokokeina jollakin kotiin ateriansa ostavalla asiakkaalla mittaamassa ruuan laadun.Onko monta päivää valmiina odotelleet salaatit ja maitopohjaiset jälkiruuat syömäkelpoisia vielä silloinkin kuin luvataan.Toivottavasti näin on mutta vahvasti epäilen.

  • Nimetön

    Ruoka liian usein jauhelihaa, broileria sekä sikaa Nautaa ei ole näkynyt koskaan, mautonta !!
    Vanhustenkin ateriat toistaa liian usein samat kierroksella, jauhelihakeittokin kahtenapäivänä viikossa sekä vielä tomaattinenlihakeitto kolmantena. HALOO ruokalistan kehittelijä!!

    • Nimetön

      Ruoka liian usein jauhelihaa, broileria sekä sikaa Nautaa ei ole näkynyt koskaan, mautonta !!
      Vanhustenkin ateriat toistaa liian usein samat kierroksella, jauhelihakeittokin kahtenapäivänä viikossa sekä vielä tomaattinenlihakeitto kolmantena. HALOO ruokalistan kehittelijä!!

      Heippa vaan! Meilläkin on keittoja useana päivänä viikossa. Eikä näy naudan lihaa meilläkään. Toivottavasti edes makua löytyy.
      Eipä mulla muuta
      Terv. perheellinen

  • keskuskeittiön emäntä kirjoittaa

    Hopunkallio ei eroa muista Suomen keskuskeittiöistä mitenkään. Tarkoitus näissä on valmistaa suuria massoja mahdollisimman pienellä kululla, tuottaen voittoa. Tämähän on liikelaitos. Raaka-ainekulut yhtä ruokailijaa kohden ovat todella minimaalliset. Henkilökunta on otettava sieltä mistä halvemmalla saa, sillä henkilöstökulut haukkaavat aterian hinnasta reilun kolmanneksen.
    Ajatuksena, että saataisiin nuoria työllistymään on ihana, ikävän siitä tekee se, että juuri näille nuorille työstä maksettava palkka on nippanappa minimipalkka, mitä voidaan maksaa. Ja kun nuoret saavat hieman kokemusta hakeutuvat he muihin työpaikkoihin, tästä syystä on jatkuva työvoimapula. Kun resurssit on muutenkin vedetty niin tiukalle kun voi, niin sairauspoissaoloja tulee paljon, ja kun ei ole sijaisia tekemään, loppukin ruoan laatu kärsii, kun tehdään kiireellä ammattitaidottomien ihmisten avulla. Työilmapiiri ei ole hyvä, kun aina saa uudelle työntekijälle asiat opetettua, niin ollaan tilanteessa, että hän lähtee ja taas on uusi tulija, jolle on aloitettava kertomaan samat asiat. Välitason esimiehellä ei ole ko. firmoissa yhtään sen helpompaa kuin työntekijällä, monta kertaa paljon pahempi paikka.. He saavat kuulla kokoajan haukkuja yläpuolen johtajilta, tulosta pitäisi saada enemmän, sekä alapuolelta työntekijöitä. Useinpa heille yhdistetään myös asiakasvalitukset.
    Se, että käytetään vuokrafirmaa rekrytoinnissa takaa sen, että on olemassa joukko ihmisiä, josta voidaan lähettäää sijaisia nopeallakin aikataululla. Moni on valittanut sitä, ettei vuokrafirmoista saa mitään töitä, haastatteluun pyytävät, ja sit se on siinä. Tämä perustuu juuri siihen, että vuokrafirmat yrittävät saada niin sanottua työntekijäpankkia/resurssia käyttöön, josta voidaan tarvittaessa joku työllistää. Vuokrafirmalla pitäisi aina olla reservissä useita työntekijöitä eri paikkakunnilla. Valitettavan usein tilanne on vain se, että vuokrafirmasta lähetetty työntekijä jota ei ennätetä perehdyttään on aivan pihalla, kuin lumiukko. Ei kukaan pysty työskentelemään täysillä oudossa paikassa, ellei tiedä mitä tehdä, millä aikataululla tehdä, jne., vaikka olisi kuinka ammattilainen tahansa. Toivoisikin, että vuokrafirmalla ja servillä olisi mahdollisuus pitää ns. perehdytyskoulutuksia henkilöille, jotka ovat mahdollisesti käytettävissä servissä. Tämä ennalta pidetty perehdytys maksaisi itse itsensä takaisin serville hyvin nopeasti.
    Ruokalistasta ja ruoan laadusta asiakaspalautusta tiiviisti serville. On aivan turha kirjoittaa lehdissä, netissä, marmattaa kotona, ystäville. Palaute pitää antaa suoraan serviin, ei ruoan kuljettajalle, ei se ole hänen vikansa, vaan servin päättäville johtajille, ei väliesimiehille, heillä ei ole sananvaltaa, vaan isolle johdolle. On pyydettävä isoa johtoa paikanpäälle maistamaan ruokaa, ilman että heille on siitä kaksi viikkoa sitten kerrottu. Ennalta ilmoittamaton kohtaaminen on monesti silmät aukaiseva kokemus. On uskallettava sanoa se heille kasvotusten, vain niillä toimenpiteillä on kauas kantavaa vaikutusta. On mentävä paikanpäälle ja keskusteltava.
    Suositukset on olemassa, joiden mukaan ruokalistat laaditaan, raaka-aineista on olemassa tiukat kriteerit millaista sen pitää olla. Ikivanha totuus on, että kaksi eri kokkia saa samoista raaka-aineista kaksi täysin eri versiota samasta ruuasta. Toinen voi pilata raaka-aineet omalla ammattitaidottomuudellaan, kiirellään, hosumisellaan, kun taas toinen tekee ruokaa rakkaudella, jolloin makukin on eri.
    Servin kaikille työntekijöille haluan toivoa voimia ja jaksamista työssä. Teette kuitenkin arvokasta työtä, vaikka sitä ei aina muut osaakaan arvostaa.

  • Pula-ajan lapsi

    Kuinhan tässä ajat vielä vähän huononevat, turha mussutus puuttuvista pihveistä ja herkuista vähenee. Riittää kun saa nykyistä hyvää, ravitsevaa ruokaa.

  • Tuntematon

    Lukekaapa ajatuksella tuo KESKUSKEITTIÖN EMÄNNÄN kommentti:
    Ja miettikää sitten toisenkin kerran. Hän nimittäin on oikeassa. Tehdään suurille massoille mahdollisimman halvalla. Ammattitaidottomasti jopa vieläpä.
    Näin se menee ja torvet soiden sastamalassakin tuohon oli pakko päästä. Paitsi ettei se tule halvaksi eikä miltään kantilta tuo tyytyväisyyttä eikä hyvinvointia, kuten uuden uutukaisen systeemin piti. Tähänhän uskoivat niin päättäjät kuin kaikki muutkin.
    Saadaan vielä tänne pikkukaupunkiinkin suuren maailman tyyliin työvoimapula, jonka syy ei ole suinkaan se ettei paikkkaunnalla olisi mahdollisia työntekijöitä vaan se ettei nykyaikana ole pakko elääkseen ryhtyä mihin tahansa.
    Ruokalista ja ruuan laatu hopunkalliolla ovat sellaisia kuin siellä parhalla tahdolla on mahdollista saada aikaiseksi. Niistä on turha valittaa. Ainoastaan ”ravintola” on paikka johon on mahdollista satsata ja siellä ruoka onkin erilaista. Onneksi edes se.
    Jonkinverran alaa seuranneena voin lohduttaa, että näistä tämän sortin keskuskeittämöistä ollaan haluamassa eroon. Meitä edellä olevissa maissa on huomattu ettei päästykään minkään asian suhteen riman yli näitä ylisuuria keittiöitä rakennettaessa.
    Suomessa mennään jälkijunassa joka asiassa joten huomataan se vielä täälläkin. Viimeistään kun päättäjäsukupolvet vaihtuvat ja pitää keksiä pyörä uudestaan.
    Hopunkallion Työntekijöille toivotan VOIMIA ja JAKSAMISTA niissä vaikeissa olosuhteissa joissa joudutte ahkeroimaan.

  • Nimetön

    Minä kuulin, että keskuskeittiön myötä raaka-aineina voidaan alkaa käyttää aiempaa enemmän lähiruokaa ja ruoka valmistetaan aiempaa enemmän keittiöllä valmiiden einesten sijaan. En tiedä onko näin tapahtunut mutta näistä asioista toivoisin tietoa.

    Pitäisköhän uusi systeemi lytätä vasta sitten jos se ei täytä niitä lupauksia ja odotuksia. Minä en ainakaan veronmaksajana halua maksaa yhdenkään turhan työntekijän palkkaa jos hommat hoituu sukkelammin uusilla kuvioilla ja sitenkin saadaan hyvää ruokaa aikaan.

    • Tuntematon

      Kaikkea sitä kuullaan! ja luullaan ja vielä uskotaan.
      Eivät mitkään suuret toimijat saa ostaa tarvikkeita kilpailuttamatta. Vaikka joissain yltiöpäisissä puheissa muuta väitetään on hinta ja vain se joka ratkaisee.
      Euroopasta ja jopa Euroopan ulkopuolelta ovat kotoisin ruoka-aineet joita hopunkalliolla ja huom. myös muualla vastaavissa keskuskeittiöissä käytetään. Marjat Unkarista ja Puolasta pääosin, kala jopa ajoittain Thaimaasta samoin kana. Pakastekasvikset vaikkapa Belgiassa pakattuina, alkuperämaa? Tuoreet kasvikset useimmiten myös kaukaa.
      Mitättömiä määriä tukut joskus toimittavat tuotteita joitten alkuperämaa on Suomi. Lihakin vaikka sen toimittaja olisi suomalainen yhtiö voi alkuperältään olla ja usein onkin vaikka brasilaialaista alkuperää. Lihafirmat näet myös tuovat raaka aineita maahan.
      Joissain kunnissa on jotain pieniä toimijoita jotka käyttävät osaksi lähiruokaa ja jotkut jopa luomua esimerkiksi joillain kouluillaan. Mutta se on hyvin pienimuotoista ja kunnissa erikseen päätetty asia, hopunkalliolla eikä muualla suurissa paikoissa tule kyseeseen moinen.
      Systeemi vain on ja pysyy sitä ei voi lytätä. Siihen on sopeuduttava.
      Me veronmaksajat olemme näin halunneet puolestamme päättäjiä äänestäessämme.
      Sekä halutessamme Suomen liittyvän EUn jäseneksi. Pulinat pois!

    • Nimetön

      Homma ei voi toimia sukkelaammin jos työntekijöitä on liian vähän. Nauti sinä vain elämästäsi kun hopunkallion työntekijät paiskivat töitä niin paljon että muuta elämää ei enään jaksa. Se kateellisuus. Mene itse töihin sinne niin katsotaan muuttuuko asenteesi.

  • Tuntematon 10.06

    Eikös Servi ole osakeyhtiö ja maksaa palkat ja muut kulut ihan itse. Veronmaksajien rahat hassataan mielummin espanijaan ja muuhun hömppään.

  • Nimetön

    Voin sanoa että lähiruokaa se ei ole. Olen osastolla töissä. Näen päivittäin mitä ruoka on. Tomaatit ovat ulkolaisia tomaatteja .On kuulema tehty sopimus tukun kanssa niistä. Broileri on Thaimaalaista.

    • kysymys:

      Tietääkö kukaan mistä maasta ovat kotoisin ne Servin syömäkelvottomat öklömössöt joita perunoiksi pitäisi kutsua? Mistä maasta ne ovat peräisin ja missä maassa ne kuoritaan ja käsitellään säilöntäainein? Ilmeisesti ne tulevat Hopunkalliolle vakuumiin pakattuina ja siellä ne lisätään kuljetusruokiin ja kaasutetaan ja pakataan muovin alle, vai?

      • Nimetön

        Perunat ovat vakuumiin pakattuja muualla keitettyjä kypsiä perunoita.

      • Tuntematon

        Näkee taas että tyhjäpäiset ns.virkamiehet ovat olleet asialla; miksei niitä perunoita voi keittää sie hopun keittiössä????Järjettömyyden huippu! Kun ne keittää kumminki tarvii,nii miks pompotella?

      • Nimetön

        Koska halvemmaksi tulee ostaa peruna muualta. Ne säilyykin pakattuna muutaman kuukauden. AINOA säästö mitä servissä tulee on henkilöstömenoissa. Työntekijät saa tehdä töitä urakalla. Päivään on mitotettu niin paljon töitä että työntekijät menevät jo ennen työpäivän alkua töihin eivätkä pääse työpäivän päätyttyä heti pois kun työt täytyy saada tehtyä. Se on taitoa esimieheltä järjestää asiat niin. Koska ruokatarvikkeet ovat kalliita niin pidetään mahdollisimman vähän työntekijöitä niin saadaan säästöä aikaseksi. Mitä sen väljä on että työntekijät ovat äitejä eikä perheele jää enään voimavaroja. Vapaa aika menee siihen että yritetään kerätä voimia jotta selvittäisiin taas uudesta työpäivästä.

  • Nimetön

    Ainakin meidän osastolla positiivisten asiakaspalautteiden määrä on alun jälkeen lisääntynyt jatkuvasti.

  • Nimetön

    Artikkelin aiheesta hiukan sivuun, mutta monia kirjoittajia kompaten… Kouluvuoden alusta olen päivittäin syönyt Hopunkallion kouluruokaa. Kaikkiruokaisena sekasyöjänä ja lapsena ruokaa kunnioittamaan oppineena joudun toteamaan, että keskimäärin se ei ole hyvää. Koululla valmistettavat salaatit ja raasteet ovat tuoreita ja maukkaita. Muutaman kerran lämmin ruokakin on ollut maukasta ja laadukkaan oloista. Suurin osa ruoasta ei ole pahaa, koska se ei maistu miltään muulta kuin hyvin miedosti suolalta. Ikävän usein mauttomaan ruokaan on kuitenkin saatu paha maku, pohjanoteerauksena pilaantuneesta makkarasta tehty keitto. Ennen söimme kuorineen keitettyjä perunoita, nyt saamme vakuumi-iljetyksiä joko hajonneina tai kumikuorisina. Puuron kanssa toimitettiin hilloa niin niukasti, että jonon alkupään ottaessa koko lusikallisen muutama jäi vallan ilman. Oppilaita on vaikeaa opettaa syömään nirsoilematta, kun ruokaa maistavan aikuisen ensimmäinen reaktio on epäuskoinen irvistys. Olemme kertoneet toiveemme ja mielipiteemme, mutta vaikutuksia ei vielä ole ollut havaittavissa. Lapset eivät todellakaan puhu omiaan tai ole turhan nirsoja. Ruoka harmittaa useamman kerran viikossa. Nöyrästi sitä kuitenkin syömme.

  • keskuskeittiön emäntä kirjoittaa

    Ystävät rakkaat, miettikää mitä maksaa meidän lähellä tuotettu ruoka, saati luomu. Niin hyviä kun ne olisivatkin. Ei servillä tai muilla keskuskeittiöillä ole todellakaan niihin varaa. Tämähän menee niin, että 5-8 suuremmalta raaka-aineen tarjoajalta otetaan tarjous, joista valitaan edullisin, sillä hankintasopimusohjeistus näissä määrittelee sen, että käytetään hinnaltaan edullisinta tuottajaa. Ja ellei käytetä, niin halvimman tarjouksen tehnyt taho voi jättää valituksen, jota puidaan tarvittaessa korkeammassa oikeudessa asti. Ja kun jokainen tavarantoimittaja haluaa päästä keskuskeittiön tavaran toimittajaksi, niin tarjoukset on tehty siten alhaisiksi, jotta elintarvikefirmat saisivat uuden ison asiakkaan. Elintarviketukulle servin kaltainen keskuskeittiö on kuitenkin niin iso toimija, että voidaan myydä halvalla, ja silti keskuliike (tukku) saa osaltaan voittoa. Ja tukkuliikkeelle ei ole ajatusta sillä tuotetaanko raaka-aine Suomessa vai Indonesiassa lapsityövoimalla, pääasia on se, että kauppaa syntyy hyvällä katteella.
    Pakko vielä kirjoittaa ruoan hinnasta, jota todella markkinoitiin huomattavan edulliseksi.
    Esim. ennen oli sivukylän koululla yksi iloinen keittäjä, joka myös iltapäivällä siivosi. Hän valmisti ruokaa rakkaudella, tuntien kaikki koulun oppilaat ja tietäen mistä kukin tykkää.
    Nyt on keskuskeittiö (ruokatehdas), jossa joukko ihmisiä valmistaa tukkahiessä ruokaa katsoen vähän väliä kelloa, että saako kaiken valmiiksi siihen mennessä, kun se pitää olla pakattuna. Ruoan pakkaajat, autokuskit kuljettavat sitten tämän kaksipäivää aikaisemmin valmistetun ruoan 50-70 km Sastamalan tai muun Suomen möykkyisiä teitä pitkin asiakkaille, huom. ei koululaisille, ei eläkeläisille, vaan Asiakkaille, joiden oletaan nauttivan tämän hyvin matkalla hölskytetty ruoka. Samaisella kyläkoululla on se sama keittäjäraukka, kuin ennenkin, nyt hänen toimenkuvansa nimi on ruokapalvelutyöntekijä, sillä hänen työpanostaan tarvitaan edelleen, hänen tehtävänä on mahdollisesti tehdä salaatti ja lämmittää keskuskeittiöltä tuotu hyvä, edullinen ja monipuolinen ateria. Iltapäivällä hän pääsee tuntia myöhemmin siivoamaan, kuin ennen, kun hänen pitää pakata ruoankuljetuslaatikot valmiiksii taas lähtemään takaisin serviin. Keskuskeittiön kalleimmin palkatut johtajat muistavat häntä joka kuukausi järjestettävässä palaverissa, hän ei saa enää kehuja ruoan laadusta niinkuin silloin kun itse teki ruokaa, mutta hän saa kerta toisensa jälkeen risuja, kun hänen yksikkönsä ei tuota voittoa, ja työaikaakin menee liikaa. Ja voi raukkaa, hän masentuu ja sairastuu vakavasti. Taas häntä kehutaan, kun täytyy hakea sairauslomasijaisia, joita täytyy perehdyttää. Ja puolenvuoden-vuoden kuluttua kun tämä ruokapalvelutyöntekijä saa koko touhusta tarpeekseen, hän omaksi onnekseen irtisanoutuu, ja pääsee vihdoin nauttimaan elämästään, kenties työssä jossain muualla. Mutta keskuskeittiöllä on ongelma, mistä saada uusi työntekijä, joka olisi puolet nopeampi ja puolta halvempi?
    Aiheesta keskuskeittiö Suomessa voisin kirjoittaa vaikka kuinka monta kirjaa tahansa, se on aivan oma maailma, mihin Sastamalassakaan ei ole ennen törmätty.
    Kirjoitan näitä totuuksia 20 vuoden kokemuksella keskuskeittiöstä.

  • Tuntematon

    Voisin minäkin kirjoittaa, KIITOS KESKUSKEITTIÖN EMÄNTÄ, vaikka kuinka monta kirjaa ruuasta, ruuanlaitosta, ruuan ostamisesta jne. Kokemusta myös keittiötyöskentelystä isommissakin paikoissa.
    Onneksi ei hopunkalliolla mutta vastaavassa muualla. Siksi olisin voinut valistaa armaan Sastamalan päättäjiä, että älkää nyt ihmeessä menkö tuohon samaan. Vaan mitäpä yks vaivanen yrittäjä olis mahtanut. Kateellisena olisivat pitäneet.
    Nyt lähipiirissäni on nuori perheellinen, jota koitan tsempata. Hän ei siellä h-kalliolla päivän ahkeroituaan jaksa enää mitään muuta. Sen kerroin hänelle jo etukäteen, että jospa hakisit opiskelemaan vallan muuta alaa. Tiesin näät mitä on tulossa,
    Miksi kaikissa pikkukaupungeissakin pitää langeta samaan liemeen kjuin isommissa? Eikö voitaisi olla omanlaisia niinkin tavallisessa asiassa kuin syöminen on?
    Kaikki te jotka luulette/olette tietävinänne että tälläiset ruokatehtaat tulevat halvemmiksi, ts,. tuovat säästöjä olette surkeasti pettymässä. Mikäli vähänkään laskutaitoa on.

  • yksi iloinen keittäjä

    jotenkin näin se alkoi

    Sastamalan Tilakeskuksen johtokunta § 18 25.05.2011

    Kiinteistö Oy Hopunkallion rakennushankkeen ja Sastamalan Ruoka- ja Puhtauspalvelut Oy:n tilannekatsaus

    STJOHTOK § 18

    Kiinteistö Oy Hopunkallion rakennushanke

    Kiinteistö Oy Hopunkallio on merkitty kaupparekisteriin 2.12.2010

    Rakennustoimisto Pohjola Oy:n suunnitelmat Hopunkallion rakennushankkeesta (keskuskeittiö, vuodeosasto, tehostetun palveluasumisen yksikkö) ovat lähes valmiit. Suunnitelmat on esitelty käyttäjille 12.4.2011. Hanke on lähdössä urakkalaskentaan lähiaikoina.

    Hankkeen toteutusaikataulu on seuraava: aloitus elokuu 2011, rakennustyö valmis 2012 lopussa

    Rakennustoimisto Pohjola Oy omistaa suunnitelmat, jotka Kiinteistö Oy Hopunkallio ostaa. Sopimusta suunnitelmien ostamisesta valmistellaan.

    Hankkeen kokonaiskustannusarvio on n. 11,0 milj. euroa

    Kiinteistö Oy Hopunkallio on päättänyt ottaa Kuntarahoitus Oyj:ltä 12 milj. euron lainan rakennushankkeen toteuttamista varten ja kaupunginvaltuusto on myöntänyt takauksen yhtiön lainalle

    Ruoka- ja Puhtauspalvelut Oy

    Yhtiön rekisteröinti on vireillä.

    Yhtiön hallitus on valittu ja aloittanut toimintansa.

    Yhtiö ostaa henkilöstöhallinnon, taloushallinnon ja tietohallinnon palvelut Satu Oy:ltä

    Yhtiön toimitusjohtajan valintaprosessi on käynnissä.

    Hopun tuotantokeittiön päällikkö valitaan myöhemmin.

    Sastamalan kaupungin/tilakeskuksen ja Saspen ruokapalvelu- ja siivoushenkilökunta siirtyy yhtiön palvelukseen 1.1.2012.

    Vammalan aluesairaalan ruokapalveluhenkilökunnan siirtoajankohdasta on pyydetty täsmennys sairaanhoitopiiriltä.

    Yhtiön palvelukseen siirtyvä vakituinen henkilökunta on seuraava:

    kaupunki/tilakeskus
    98

    Saspe

    35

    VAS

    13

    Yhteensä

    146

    Yhteistoimintamenettelyssä on järjestetty yhteistoimintaneuvotteluja ja henkilöstön tiedotustilaisuuksia, joita jatketaan.

    Valmisteluvastuu: tilakeskuksen johtaja Jaakko Erjo, palvelupäällikkö Merja Nousiainen

    Ehdotus tkj: Tilakeskuksen johtokunta merkitsee tilannekatsauksen tiedoksi.

    Päätös: Merkittiin tiedoksi.

    Lisätietoja: palvelupäällikkö Merja Nousiainen (03) 5213 4840, rakennuttajapäällikkö

  • yksi iloinen keittäjä

    ”Tavoite on, että ensi vuoden 2013 lopulla Sastamalassa toimii 7 valmistuskeittiötä nykyisten 21 keittiön sijaan”, kertoo Sastamalan Ruoka- ja puhtauspalvelujen toimitusjohtaja Raine Nuolikoski.

    Jäljelle jäävät valmistuskeittiöt ovat Hopunkallion lisäksi Sylvään koulu, Mouhijärven yhteiskoulu, Suodenniemen koulu, Äetsän Puuhala, Illon koulu ja Muistolan koulu.

    Suunnitelmien mukaan uudessa keskuskeittiössä alkaa ruuanvalmistus 7. tammikuuta 2013.

    ”Ensin otamme aluesairaalan ruokatoimitukset haltuumme ja sitten varmaankin muun Hopun alueen.”

    Perjantaina vietettiin aluesairaalan kupeeseen rakennetun Hopunkallion keskuskeittiön ja hoitotilojen harjannostajaisia. Rakennukseen tulee 21 vuodeosastopaikkaa ja 19 tehostetun palveluasumisen asuntoa.

    Rakennushankkeen kokonaiskustannukset ovat 10,7 milj. euroa.

    Harjannostajaisissa puhuneen apulaiskaupunginjohtaja Jaakko Erjon mukaan Rakennustoimisto Pohjola on luvannut aloittaa Hopun alueelle nousevien kahden senioritalon rakentamisen vielä kuluvan syksyn aikana.

  • tämä kolahti ja kovaa

    Samaisella kyläkoululla on se sama keittäjäraukka, kuin ennenkin, nyt hänen toimenkuvansa nimi on ruokapalvelutyöntekijä, sillä hänen työpanostaan tarvitaan edelleen, hänen tehtävänä on mahdollisesti tehdä salaatti ja lämmittää keskuskeittiöltä tuotu hyvä, edullinen ja monipuolinen ateria. Iltapäivällä hän pääsee tuntia myöhemmin siivoamaan, kuin ennen, kun hänen pitää pakata ruoankuljetuslaatikot valmiiksii taas lähtemään takaisin serviin. Keskuskeittiön kalleimmin palkatut johtajat muistavat häntä joka kuukausi järjestettävässä palaverissa, hän ei saa enää kehuja ruoan laadusta niinkuin silloin kun itse teki ruokaa, mutta hän saa kerta toisensa jälkeen risuja, kun hänen yksikkönsä ei tuota voittoa, ja työaikaakin menee liikaa. Ja voi raukkaa, hän masentuu ja sairastuu vakavasti.

  • keskuskeittiön emäntä kirjoittaa

    Kerron vielä omasta elämästäni seuraavan asian. Olin toiminut reilut 20 vuotta keskuskeittiöllä keittäjänä + emäntänä, ja yrittänyt puolustaa niitä sopivasti, vasten omaa tahtoani. Sitten tuli tilanne, että kotini läheisyydessä olevassa keskuskeittiössä aukeni suurtalousesimiehen paikka. Innoissani täytin hakemuksen ja lähetin cv. Pääsin haastatteluun, mutta se jäi osaltani onneksi lyhyeksi. Toinen kysymys haastattelussa oli seuraavanlainen: ” Miten osaat käsitellä tilanteen, että sinun tulee mahdollisesti pystyä irtisanomaan käytännön työntekijöitä?” Kysyin vastakysymyksen, ”saanko jokaista irtisanomaani 5 työntekijää kohtaan irtisanoa myös yhden johtajan”? Olisittepa nähneet herrojen ilmeet. Yksi sentään pystyi järkytykseltään sanomaan, ”että sillämenolla johtajat loppuu hyvin nopeasti, ja että tiedänkö yhtään firmaa, joka pyörisi ilman johtajia”. Jälleen esitin vastakysymyksen, ”tiedätkö yhtään firmaa, joka toimisi pelkkien johtajien varassa, ilman työntekijöitä”. Tämän jälkeen kummallakin puolen vallitsi syvä hiljaisuus, kunnes ilmoitin, että kiitos, työhaastattelu saa osaltani päättyä tähän. Vasta tässä vaiheessa omat silmäni aukesi lopullisesti. Tämäkö on keskuskeittiöllä esimiehen tärkein tehtävä.
    Menin kotiin, kirjoitin samantien edelliseen työpaikkaani irtisanomisilmoitukseni. Mieheni piti minua täysin kajahtaneena, että millä nyt eletään. Sanoin hänelle, että elän hänen rakkaudellaan ellen muuta keksi. Onko parempi, että kituutan itseäni 2400 euron kuukausipalkalla, ollen tulos- ja budjettivastuullinen, kovaa ja tärkeätä työtä tekevien työntekijöiden irtisanoja. Ja sitten kannan kotona tästä huonoa omaatuntoa, purkaen vihani kotiväkeen. Onneksi löysimme yhteisen vastauksen nopeasti. Nyt olen onnellinen ja nautin elämäni jokaisesta hetkestä täysillä. Ja aikuisiällä uuden ammatin opiskelu on ollut aivan ihanaa.
    Nuorille keittiöpuolen kollegoille suosittelen lämpimästi kouluttautumista joko alalla eteenpäin tai uudelle alalle. Keittiöpuolella on paljon hyviä työpaikkoja, jotka eivät ole keskuskeittiöissä. Ja alalla on töitä, älkää polttako itseänne loppuun näissä ”ruokatehtaissa”. Voimia ja jaksamista, olette todella arvokkaita. Muistakaa arvostaa itseänne. Hyvää syksyä kaikille.

  • Tuntematon

    Jälleen kiitos keskuskeittiön emännälle.
    Teit aivan oikean päätöksen, kun lähdit opiskelemaan.
    Ruoka-ala on suurkeittiöitten kohdalla tullut yhden tien päähän, sanoisinko jyrkänteen reunalle. Kukaan itseään arvostava ja työnteosta nauttiva keittiöammattilainen ei näissä tehtaissa halua työskennellä. Joittenkin valitettavasti on pakko, heille toivotan jaksamista. Tulevaisuudessa näissä työpaikoissa työskentelee maahanmuuttajia ja työrajoitteisia , heidän työpanostaan en suinkaan väheksy. He ovat ahkeria, iloisia eikä heillä ole ”kokemusta” muunlaisesta alan työpaikasta.
    Asiakkat jotka eivät paremmasta tiedä ovat tyytyväisiä, heidän puolestaan tunnen iloa, tosin hapanta sellaista. Paremminkin voisi olla, soisin saman kaikille.
    Siellä jyrkänteen reunalla keikutellaan vuosia, kymmenen ehkä kaksikymmentä, mutta sitten huomataan jotain uutta. Historia on sen osoittanut. Sitä odottaessa.

  • Nimetön

    Näitä kommentteja lukiessa hiipii mieleen toivo. Jospa Hopunkallio kärsii vielä ”lastentaudista”. Tuskin kuitenkaan sellaisesta ettei sitä ihminen voisi korjata. Onhan se sentään ihmisten tekemä ja jopa suunnittelema. Aina pitää hakea tasapaino, työntekijän ja työmäärän suhteelle. Siinä asiassa jokaisen pitää olla rehellinen, toinen toisellensa.

  • Tuntematon

    Ajatelkaa hyvät keittiöalan työntekijät itsekkäästi omaa elämäänne. Jos iltaisin olette lopen uupuneita, raskaan työn uuvuttamia ettekä jaksa edes lasten tai miehen kanssa tehdä mitään yhdessä pankaa putki poikki.
    Keittiöalalla on töitä muuallakin kuin ruokatehtaassa eikä missään iässä ole liian vanha vaihtamaan alaa kokonaan. Tai opiskelemaan entisellä alalla uutta.
    Minä olen vallan toisen alan eläkeläinen, mutta ystäväni on oikein innoissaan uudesta alastaan. En kerro tässä mikä se on, mutta niin kaukana ruokatehtaasta kuin olla ja pääseekin. Ala jota äkkipäätä luulisi raskaaksi, mutta hän sanoo ettei voi puhua samana päivänäkään. On upeaa nähdä auringonnousut tai laskut, vuodenaikojen vaihtelut ja tehdä oikeastaan siistiä sisätyötä.
    Siksi toivon teille kaikille Servin ja muitten vastaavien firmojen orjille ennakkoluulotonta otetta elämään. Alkakaa jotain muuta, opiskelu kannattaa aina ja avaa näköaloja.

  • Nimetön

    Olisikohan aika Servin johtokunnan tehdä jotain?

    Onko johtokunta edes tietoinen näistä Servin sijaisuusjärjestelyistä ja muista ongelmista? Joko johtokunta tietää Servin taloudellisen tilanteen?

    Kaupungin luottamushenkilöt eivät saa tietoja Servistä, Servin johtikunta on ainoa joka voi toimia!

  • sijainen

    Siivouksestakin säästellään. Töitä kyllä olisi mutta ei ole kiva tehdä niitä vaan kahtena päivänä viikossa. Viimekuussa oli minulla kaksi työpäivää. Tässä kuussa ehti olla jo neljä, kaksi päivää olin sairaana jolloin taas teki sijainen. Taas odottelen soitetaanko huomenna että tuletko taas töihin kahdeksi päiväksi. Ja taas työsuhde loppuu, kunnes taas tulee kaksi päivää jos tulee? Kivaa. SERVI ON PERSEESTÄ. Meinaan siirtyä tästä muihin hommiin.

  • Nimetön

    Kerro meille mistä niitä töitä saa niin lähdemme heti!!!!!!!!!!

  • Nimetön

    Ei Servin johtokunta voi mitään tehdä. Niitä viedään kuin pässejä narussa. Ensimmäisenä ne ajattelee että työntekijöitä on liikaa ja palkkoja täytyy alentaa. Ei sellaiset ihmiset tiedä työnteosta mitään. Menisivät viikoksi Hopunkalliolle töihin. Näkisivät mitä se on.

  • Palaute

    Tänään kouluruoka sai positiivista palautetta: oli hyvää, tavallista jauhelihakeittoa ja perunatkin oli pehmeitä! Ja näkkileivän lisäksi oli hapanleipääkin. Pienellä se on päivä pelastettu.

  • Tauno

    Mä olen kokolailla kyllästynyt tähän ruokajuttuun.
    Se on nyt mikä se on, jokuset oli niin pöljjiä, että luuli jotain kunnollista tuolla tavalla saavutettavan, ottakaamme osaa. Metsään meni!
    Itse olemme nuo päättäjämme valinneet ja he sitten virkamiehet joten antaa painaa nyt sitten vaan. Ilonpilkahduksia kun edes kerran kuussa saamme koululaisten jauhelihasopasta niin ollaan onnellisia.
    Tähän se tämä maailma on menossa muuallakin, ja monessa paikassa mennyt jo aikaisemmin. Tälle kun emme mitään voi älkäämme itseämme stressatko, mietitään jotain muuta.

Kommentointi ei ole käytössä.