Kyytiä vailla syrjäkulmilla – Kuohke kuohuttaa odottajaa

Pirjo Karukka-Virtasta Kuohke kuohuttaa, Aino-koiran koiranpäiviä emännän kyytiasiat eivät vaivaa.

Pirjo Karukka-Virtanen on väsynyt turhaan odotteluun. Hänen Kuljetusohjauskeskuksen (Kuohke) kautta tilaamansa vammaispalvelukyydit (vpl) ovat usein myöhässä.

“Harvoin suunnitelmani toteutuvat. Moni tapaaminen on peruuntunut, ja on noloa olla myöhässä”, Karukka-Virtanen kuvailee tuntojaan.

Väliin ovat jääneet niin läheisten syntymäpäiväjuhlat, kampaajalla käynti kuin kuntouttava uintikin.

Toisinaan kyyti on jäänyt kokonaan tulematta tai yhteyden saaminen Kuohkeen on kestänyt tuskallisen kauan.

Kuntalaiset eriarvoisessa asemassa?

Karukka-Virtanen asuu Sastamalan Masossa, noin 1,5 kilometriä Nokian rajalta. Hän arvelee kotinsa syrjäisen sijainnin syyksi taksien myöhästelyyn ja saapumatta jäämiseen.

“Ennen Kuohkea tällaista ongelmaa ei ollut. Kuntalaiset ovat eriarvoisessa asemassa kyytien saatavuuden suhteen.”

Karukka-Virtasen mukaan saatavuusongelma liittyy Kuohkeen ja tehtyihin kilpailutuksiin. Ennen vpl-kyydin sai ottaa keneltä vaan, nyt kyytejä ajavat vain tietyt sopimustaksit, jotka on tilattava keskuksen kautta.

Karukka-Virtanen epäilee, että taksiyrittäjien into noutaa vpl-asiakkaita syrjäkulmilta on myös laskenut Kuohken myötä. Syyt ovat taloudellisia, hän arvelee. Vanhassa systeemissä taksi tienasi enemmän, koska käytössä oli nykyistä suurempi aloitusmaksu.

“Vammalasta tulleen taksin mittarissa oli useita euroja, kun se kurvasi pihaani. Nyt näin ei ole. Bensaa ja aikaa kuluu. Kuka nyt omaan piikkiinsä viitsisi ajella?”

Autoilua omaan laskuun

Äetsäläinen taksinkuljettaja Kirsi Prihti myöntää, että Kuohkeen siirtyminen on merkinnyt taksiyrittäjän tienestien pienenemistä. Hän kuitenkin kiistää, että asia olisi vaikuttanut taksien innokkuuteen ajaa vpl-kuljetuksia syrjäkulmilta.

Prihtin mukaan kaupunki kilpailutti kilometrit, joten kukaan ei enää aja normihintaisia matkoja. Taksi ei saa ajosta asiakkaan luo minkäänlaista korvausta. Taksamittari nakuttaa ale-hintaa vain sen matkan, jonka asiakas istuu kyydissä.

Prihti Oy:n toiminta-aluetta on Äetsä-Kiikoinen. He hoitavat ensisijaisesti oman alueensa asiakkaita. Toisinaan kyyti-pyyntöjä voi ruuhkan takia tulla Vammalaankin.

“Jos omalla alueellakin on päällekkäisyyksiä, niin mietityttää, että onko järkeä ajella omaan laskuun Vammalaan tekemään joku 5 euron arvoinen kyyditys”, Kirsi Prihti sanoo.

Kuohke ja kilpailutukset pitävät kulut kurissa

Sotesin vammaispalveluohjaaja Marita Jantusen mukaan kyydin saamiseen liittyvät ongelmat ovat koskeneet kuluvana vuonna pääasiassa ilta- ja viikonloppuaikoja, mutta vammaispalveluissa ei ole tiedossa, että kyseiset ongelmat keskittyisivät nimenomaan syrjäkulmille. Näin on Kuohken antamien tietojen sekä asiakkailta saadun palautteen perusteella.

Jantunen korostaa, että kuljetuspalveluiden toimivuutta pyritään kokoajan kehittämään ja parantamaan yhteistyössä Tuomi Logistiikan ja autoilijoiden kanssa.

Vammaispalvelulain mukaiset kuljetuspalvelut on järjestetty Sastamalassa yhteistyössä Tampereen logistiikan kuljetustenohjauskeskuksen kanssa tammikuusta 2012 alkaen. Tavoitteena on ollut kustannustenkasvun hillintä.

“Vammaispalveluissa sekä asiakasmäärät että taksilla kuljettujen matkojen määrät ovat kasvaneet koko ajan, mutta kilpailutusten ja Kuohken ansiosta kustannukset eivät ole kasvaneet samassa suhteessa”, Jantunen sanoo.

  • Nimetön

    Tuo on sitä välillistä ei-toivottua syrjintää vammaisiin/pitkäaikaissairaisiin kohdistuen
    onko vieläkään sisäistetty, mitä YK:n vammaissopimuksen ratifiointi 10.6.2016 Suomessa tarkoittaa? Puhelinpalvelu vammaiskyyteihin menee tämän tästä seis, kukaan ei kuitenkaan tee asialle sen jatkuvan toistumisen estämiseksi yhtään mitään.Liioin ei mitään kehittymistä asioinnin suhteen ole tullut. Esteettömyys koskee myös vammaisen puhelinasiointia, asiointi ei saa tuoda lisärasitusta !

    Vieläkin surkeampaa on Tampereen aluetaksissa hoidettavan Kelataksin tilaamisen osalta. Sielläpähän kuuntelet että on yli kymmenen puhelua edelläsi, etkä saa asiaasi toimitettua puolen tunninkaan jonottamisen jälkeen. Olipahan temppu tämänkin palvelun osalta, että se ulkoistettiin Kelasta ja laatu on mitä on, puhumattakaan töksäyttelevistä taksitilauskeskuksen puhelinvastaajista. Kyykyttämistä todella !

Kommentointi ei ole käytössä.