
Postin mukaan sitä työllistävät entistä enemmän sanomalehtien jakeluyhtiöiden tekemät jakeluvirheet. Kansalaiset palauttavat Postille päivittäin muiden jakeluyhtiöiden vääriin osoitteisiin jakamia kirjeitä, joita he luulevat Postin jakamiksi.
Muun muassa laskuja jakavat nykyisin myös sanomalehtien varhaisjakajat. “Postille tulee viikoittain jo yli 500 kappaletta muiden jakeluyhtiöiden virheellisesti jakamia kirjeitä ja muita lähetyksiä. Tämä on erittäin ikävä asia, koska väärin jaetusta postista moititaan Postin postinjakajia, vaikka he ovat näihin virheisiin täysin syyttömiä. Näissä tapauksissa vastuu virheestä kuuluu aina jakelusta vastaavalle jakeluyhtiölle”, korostaa Postin jakelujohtaja Juhani Vuola.
Kirjeen jakavan jakeluyhtiön tunnistaa maksumerkinnästä kirjekuoressa. Postin jakamissa yrityskirjeissä lukee Postin lisäksi PRIORITY tai ECONOMY. Pirkanmaalla ja Satakunnassa Alma Manun jakamat postit tunnistaa merkinnästä MANU.
“Ongelma on, että postinsaajien on hyvin vaikea tunnistaa jakeluoperaattoria kuoressa olevan kirjainyhdistelmän perusteella. Lisäksi maksumerkintä on kirjoitettu hyvin pienellä präntillä”, sanoo Postin palvelupäällikkö Juha Aro.
Muiden jakeluyhtiöiden väärin jakamia lähetyksiä ei pidä viedä Postin kirjelaatikoihin, vaan noudattaa jakeluyhtiöiden ilmoittamaa palautusmenettelyä.
Jakajat aamuyöllä,paska palkka! Olemattomat osoitetiedot!Joten ei varmaan kiinnosta mitä laittaa,kun posti saa kaiken paskan niskaan.Kaikki kun koittavat rääpiä,tulos tämä!
Onko mitään palautuspistettä näille Manujen ym. väärin jakamille posteille. Väärin jaettu postihan pitää palauttaa postille, muttu mihin palautetaan nämä Manujen väärin jakamat kirjeet kuluitta?
Ei sellaista olekaan, onkohan vähän ahnehdittu hommia suunnittelematta..
Onpa tasapuolista tämä kilpailu Suomessa! Postin pitäisi antaa asiakasrekisterinsä kilpaileville yrityksille pilkkahintaan (onhan kilpilijoillakin oltava jo nyt oma asiakasrekisterinsä; jakavathan ne omat lehtensä itse). Postin jakeluvelvoite on (tällä hetkellä) viitenä päivänä viikossa kun kilpailijoilla se on yhtenä päivänä viikossa. Posti jakaa tuotteensa jokaiseen kolkkaan Suomessa kun kilpailijat keskittyvät vain kaupunkien taajaamiin. Ja mikä naurettavinta: Almamanu (pirkanmaalla) lähettää omia laskujaan ja kanta-asiakaskorttejaan postin välityksellä eikä oman organisaationsa jakamana (antaa luotettavan kuvan oman organisaation toimivuudesta). Jos nyt perustaisin esim. uuden rautakauppaketjun Suomeen niin saisinkohan kilpailijoilta heidän asiakasrekisterinsä muutaman euron korvausta vastaan? Tai jos tekisin jotain virheitä voisin syyttää kilpailijoita tehdyistä virheistä (kun en ole saanut heiltä sitä asiakasrekisteriä)? Kaikesta tästä sotkusta saatte syyttää arkadianmäen päättäjiä; paras olisi kun tehtäisiin päätös että posti hoitaa vain ja ainoastaan postinkannon ja jättää kaiken muun näpertelyn muille yrittäjille. Suutari pysyköön lestissään.