
Vanhan kirjallisuuden päivien teema Naisen paikka nosti juhlapuhuja Pirkko Saision mieleen lapsuusmuistot.
“4-vuotiaana tunsin tietäväni, mikä on naisen paikka ja mikä miehen tie. Jostain syystä onnistuin houkuttelemaan pojat leikkimään kotia aina niin, että minä olin isä ja hän äiti. Syy oli yksinkertainen; äidit olivat kotona, siellä oli naisen paikka 50-luvulla. Isät olivat niitä, jotka menivät töihin tai Ruotsiin tai Amerikkaan, pääsivät jonnekin kokemaan jotakin.”
Kirjailijan mukaan pullantuoksuinen äitimyytti elää vahvasti edelleen. Dramaturgian professorina teatterikorkeakoulussa 2000-luvun taitteessa toiminut Saisio teetti opiskelijoillaan erilaisia tekstejä, joiden naiset ja äidit leipoivat aina pullaa.
“Kun kysyin asiasta opiskelijoilta, he myönsivät etteivät heidän äitinsä oikeasti leivo. Pullat ostetaan kaupasta. Äiti- ja naiskuva elää jotain sitkeää elämäänsä siitä huolimatta, että ihmisen oma havainto asiasta on jo toinen”, hän mietti.
Saision naiskuvaan on vaikuttanut vahvasti hänen homoseksuaalisuutensa. Puheessaan Saisio viittasikin useaan otteeseen sekä muunsukupuolisuuteen, translakiin että parhaillaan käynnissä olevaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia puolustavaan Pride-viikkoon.
Kirjailijan mukaan translain ja kaikenlaisten muunsukupuolisten hyväksyminen on ihmisyyden laajentamista. Se ei ole keneltäkään pois, vaan antaa kaikille vähän lisää.
“Käsitys sekä naiseudesta että miehuudesta kasvaa ja sekoittuu. Meissä kaikissa elää myös toinen sukupuoli; haluja, päämääriä ja lahjakkuutta, joka lasketaan kuuluvaksi toiselle sukupuolelle. Mitä enemmän molempien sukupuolien kuva siitä, mikä on sopivaa, sallittua ja hauskaa sekoittuu, sitä enemmän se lisää kaikkien hyvinvointia.”

Suomen vanhan kirjallisuuden päivät ry:n puheenjohtaja Leena Majander-Reenpää siteerasi Sylvään koulun juhlasalissa Minna Canthia yli sadan vuoden takaa.
“Canth kirjoitti, ettei naiskysymys ole ainoastaan naiskysymys, vaan ihmiskunnan kysymys. Kirjapäivillä keskustellaankin nyt naisen, miehen ja ihmisen paikasta.”
Canth pohti Ranskan vallankumouksen iskulausetta epäilys mielessään.
“Vapaus, tasa-arvo, rakkaus. Toteutuvatko ne tässä matoisessa maailmassa?”
Kyllä, ainakin kirjapäivillä, Majander-Reenpää vakuutti:
“Me kaikki tytöt, reippaat pojat, keski-ikäiset kulttuuritantat ja kaljuuntuvat setämiehet. Kirjapäivät tarjoaa meille kaikille loistavia kohtaamisia, punnittua puhetta ja paljon iloa. Kirjapäivillä on meidän kaikkien paikka, ihmisen paikka.”

Sastamalan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Ulla Yli-Hongiston mukaan Vanhan kirjallisuuden päivät ylläpitää uskoa ja arvostusta vanhaan kirjaan, niiden tarinoihin ja totuuksiin ja kasvattaa vähitellen uusia kirjaihmisiä.
Nainen puolestaan voi olla millainen vaan.
“Tällöin tämmöinen, silloin semmoinen. Naisen paikka on täsä ja tosa, misä milloinkin, mikä ittelle soppii.”










Avajaiset oli napakat ja mielenkiintoiset. Yli-Hongiston puhetta kuuntelin niin mielelläni.
Juhlapuhuja edustaa suomalaista naiskauneutta parhaimmillaan.
No edellinen kommentti paljastaa juuri sen, että vielä on paljon tehtävää tasa-arvon saralla.
No niinpä! Naisille yleinen asevelvollisuus niinkuin miehillä on. Ja naiset vaihtakoon autonrenkaansa itse.
Juuri noin. Lisäisin vielä mm. itkupotkuraivarit oman tahtonsa läpivientiin, auton tankkaamisen ‘osaamattomuus’, 3 h valmistautuminen vaikkapa vaan ruokakaupassa käyntiin, jne.
Olen aina tähän päivään asti luullut että Pirkko Saisio on mies. Eikun siis nainen. Eikun siis mikä se oikein on?
kommentoija klo 23:53 / 29.6.18
JA tommonen ei ansaitse yhdenkään naisen seuraa!
Herra varjelkoot naisia edes katsettaan luomasta.
Jos Sastamalan miehet todella ovat edellä kirjoittaneiden peräkamarin poikien kaltaisia, ei ole ihme, että väki vähenee. 2000-luvun naiset eivät arvosta viime vuosituhannelle jämähtäneitä tolloja. Tai ehkä nämä kirjoittajat ovat vain epävarmoja omasta sukupuoli-identiteetistään, ja yrittävät käyttäytyä, kuten luulevat miesten käyttäytyvän.
jo on tiukka piposta porukkaa
Tyrvääläiset olivat sata vuotta sitten suomalaisen kulttuurin edelläkävijöitä. On surullista, että täällä on nyt jämähdetty vanhoihin asenteisiin, kun muu maailma menee vauhdilla eteenpäin. Tämä on luovuttamista, heikkoa itsetuntoa. Ei se huono käyttäytyminen, ruokottomat puheet ja huonot vitsit sillä hyväksyttäväksi muutu, että niitä väitetään tyrvääläiseksi kansanperinteeksi ja toistetaan uutisten muka hauskoina kommentteina.
No juu! Suvaitsevaiset itse ovat tosi herkkähipiäistä ja suvaitsematonta porukkaa.
Suvaisevaisuus on sitä, että ei hyväksytä syrjintää rodun, sukupuolen, erilaisten suuntautumisten ja mielipiteiden tai iän vuoksi. Syrjintää ajatuksissaan, puheissaan ja teoissaan harrastavat eivät ansaitse ymmärrystä tai suvaitsemista. Heidän vastustamisensa ei ole herkkähipiäisyyttä vaan oikeudenmukaisuuden puolustamista.
Jos jumala “tiesi kaiken ja loi kaiken”, hän loi myös erilaisuuden. Oman kuvansa hän näkee ihmisessä, jossa on miestä ja naista. jumalasta käytetään myös sanaa “rakkaus”. En tiedä , kuka loi nämä tuomitsevat.
Moni tyrvääläinen edelläkävijä osallistuu tänään Pide-kulkueeseen, joten ajassa eletään.
Osallistukaa vaan kulkueisiin, eipä siinä mitään. Se mitä kukaan ei vielä tähän päivään ei ole osannut selittää on se, että millä tekniikalla kulkueväki lisääntyy? Taitaa kyseinen suuntaus kuitenkin olla aikalailla luonnonvastainen.
Sanassa tasa-arvo jäin pohtiin yhtä asiaa. Kun eläkeikää nostetaan kolmella kuukaudella vuosittain, 1955 ja sen jälkeen syntyneillä. Niin siinä ei tehdä eroa miesten ja naisten välille. Vaikka naisten elinajan odote on kuusi vuotta pidempi. Miehillä 78 vuotta ja naisilla 84 vuotta. Onko tämä tasa-arvo kysymys?
Saision puhe avajaisissa oli aivan surkea! Petyin valtavasti. Onneksi Ulla Yli-Hongisto pelasti mainiolla verbaalisuudellaan koko tilaisuuden. Loistava nainen oikealla paikalla. Sopisi hyvin kaupunginjohtaksi.
Keskustelu on yhtä aikaa lähellä ja kaukana teemasta “Naisen paikka”. Naisen paikka synnyttäjänä on olla lapsensa tukena, olipa hänen suuntautumisensa mikä tahansa. Ja naisen paikka on kasvattaa lapsistaan, myös “poikalapsista” kaikkea väkivaltaa vastustavia miehiä, “tyttölapsistaan” omaa kehoaan puolustavia naisia ja vaatia kaikkia ympärillä olevia ihmisiä tukemaan näitä ihmisen perusoikeuksia.
Yök.. onkohan juomavedessä jotain vikaa ?
Me naisetko näitä miehiä ja “miehiä” kasvatamme? Pikku- Sannin opeillako kasvatetaan?! Että katsokaahan tuloksia kuka minkinlaisten lasien läpi!!!
On se tämä Tyrvää sentään jotain. Kiitos erilaisista, monipuolisista teemoista kirjapäivien aiheissa! Nyt kun vielä kuulen kävijämäärän, pääsen lempiaiheeseeni, eli “pääsymaksutulottomuteen”…
Mitä se on keltään pois, ketä kukin rakastaa. Täällä Tyrväälläkin. Maaimassa on paljon pahaa ja ikävää. Rakkautta ei koskaan liikaa.
no jo on puheita
On aivan varma että homojen ja lesbojen lapsia kiusataan koulussa, koska kaikki poikkeava ja erilaisuus huomataan..
Mietin että televätkö heidän lapsensa kaksi äitienpäivä tai isänpäiväkorttia ?
Voisin kuvitella että TELEVÄT?(vai televätkö kuitenkaan)
1.7. 12.55: Homous ei ole ollut enää kymmeniin vuosiin sairaus. Mutta miten sinä sen kitkisit pois? Ei se poistu vaikenemalla, se on samanlainen pysyvä ominaisuus kuin miehisyys tai naiseus. Entä jos sinun jälkeläisesi tai sukulaisesi on homo? Yhdellä kahdestakymmenestä on tämä taipumus. 1 7. 14.11: Kumpi tekee väärin, kiusaaja vai kiusattu? Lapset peilaavat vanhempiensa asenteita. Vanhempien tulee opettaa lapsensa kunnioittamaan kaikenlaista erilaisuutta, silloin heistä ei tule kiusaajia.
Vähän tuntuu siltä että perustyrvääläinen juntti pelkää homouden tarttuvan; jospa minussakin asuu pieni homo. Ei muuten voi ymmärtää näitä kommentteja kun ovat huumorinakin aika onnettomia. Mitähän jos koittaisimme itse kukin hoitaa vaan ne omat asiamme emmekä paljastaisi sivistymättömyyttämme.Yhteiskunnan normit sallivat erilaisen sukupuolisuuntautuneisuuden, mikä on se oikeutus meillä tuomita nämä ihmiset?
hEH!
Varttuneempaa väkeä kijapäivillä kuvista päätellen. Olisiko aika nuorentaa porukkaa? Miksi kirjat eivät kiinnosta nuorempia?
Syynä ovat tällaiset törkypalstat, joissa katkeroituneet peräkamarityypit iskevät olan takaa.
Menkääpä käymään Lontoossa tai Berliinissä kaiken kammoksujat näin aluksi.
Kaikilla meillä on omat muottimme mihin ihmisen
pitäisi sopia ja voi kauhistus jos joku ei siihen sovi.
Voisko siitä syyttää vaikka ympäristömyrkkyjä ja
lisäaineita joita syömme joka päivä elintarvikkeissa,
sekoittavat hormoonimme
No niin, eiköhän tämä jo riitä !