Sulo Koivuniemen 100-vuotias Ford T Ames oli vappuparaatissa sekä tuomariston että yleisön suosikki.
Sulo Koivuniemi pääsi tuulettamaan kahteen otteeseen Vammalan tämänvuotisessa vappuparaatissa. Miehen vuosimallin 1919 Ford T Ames palkittiin sekä tuomariston toimesta että yleisön suosikkina. Ei ihme, että mies oli yhtä hymyä poseeratessaan pokaalinsa kanssa.
“Suoraan sanottuna matkan varrella oli pirusti vaikeuksia. Kaksi viikkoa piti tehdä töitä, että saatiin auto kunnolla käymään. Iso kiitos Mahnalan Jukalle, jolta saatiin puolat pyttyihin. Viikko taas meni siihen, että opin ajamaan autolla, sillä se tapahtuu polkimia painamalla”, Koivuniemi jutteli.
100-vuotias Ames on ollut Koivuniemen omistuksessa vuoden verran. Auto on kunnostettu 90-luvulla ja sen jälkeen se on seissyt museossa. Sastamalalaisen omistukseen Ford päätyi keräilijän kaupattua kokoelmaansa.
Koivuniemi kertoo autonsa olevan todellinen harvinaisuus.
“Vehoniemen automuseossa on yksi vastaava, mutta en tiedä että muualla Suomessa olisi.”
Tuomarit Henri Haapamäki, Jari Moisio ja Ursula Lumme eivät joutuneet vetämään pitkää tikkua palkittujen suhteen, vaan kertoivat olleensa hyvinkin yksimielisiä.
Tuomaristo, johon kuuluivat rallicrossin Suomen mestari Henri Haapamäki, Sastamalan elinkeinojohtaja Ursula Lumme sekä Vammalan Yrittäjien puheenjohtaja Jari Moisio palkitsivat kuorma- ja linja-autosarjassa Veijo Saaren omistaman vuosimallin 1970 Sisu Kontio LP 138 BIT:n.
“Tässä valinnassa painoi estetiikka. Palkittu ajoneuvo on viimeistelty viimeisen päälle”, kuuluivat perustelut.
Traktorisarjassa voiton vei vuoden 1953 Zetor 25 K, jonka omistaa Kari Salonen. Traktori sai tuomaristolta kehuja autenttisuudestaan.
Moottoripyörien ja mopojen sarjassa palkinnon pokkasi Jari Huhtaniemen Jawa Perak 1954. Tuomarit kehuivat kaksipyöräisen olevan kunnioitettavan ikäinen.
Tuomaristo hoiti koleasta säästä huolimatta tehtävänsä hymyssä suin ja hyvällä fiiliksellä.
“Tulimme paikalle Lauttakylän Auton linja-autolla vuodelta 1969. Oli hieno katsoa, kuinka yleisöä riitti katujen varsille koko matkalle Teknikumilta Roismalan risteykseen”, Lumme kehaisi.
Hänellä oli paraatissa nostalginen olo.
“Paikalla on niin paljon autoja, jotka ovat tuttuja lapsuudestani.”
Vappuparaatissa oli väkeä, mutta ei tungokseksi asti.Paraatissa nähtiin myös Hurriganesin vanha keikkabussi, joka on ollut Ganesien käytössä kaikkina hulluina vuosina Suomen ja Ruotsin kiertueilla.Kiikkalaisen Jari Ollilan omistamaa Hurriganes-bussia ajoi Markus Telilä (keskellä). Kyydissä istuivat Tapani Perttuli (vas.) ja Pasi Nieminen. “Kyllä bussia hyvä oli ajaa”, Telilä tuumasi.Keikkabussin kylkeen on yksi jos toinenkin fani päässyt raapustamaan nimmarinsa.Tottijärveläiset Hannu Kalliomäki (takana) ja Ahti Satukangas tutkailivat kiinnostuneina Citroënia. “Tässä viehättää tietysti etuveto”, miehet tuumailivat. Hannu kertoi vierailleensa Vammalan vappuparaatissa useita kertoja, mutta Ahti oli matkassa mukana ensimmäisen kerran. “Kyllä mielenkiintoiselta vaikuttaa, mukava näitä pelejä on katsella. Tulee oma nuoruus mieleen”, mies myhäili.Sanna Sillman oli lähtenyt Vammalaan Nokialta. Alla oli ikioma kolme vuotta sitten hankittu Volkswagen Kupla. “Tämä on ensimmäinen auto, jonka olen ihan itse ostanut”, hän kehaisi silmäteräänsä. Vappuparaatiin hän osallistui ensimmäistä kertaa. “Kiertelen mielelläni erilaisissa autotapahtumissa.”Paraatissa nähtiin myös vanhoja moottorittomia menopelejä. Huittislaisten Jani Virtasen ja Tiia Koiviston 3,5 kuukautta vanha tytär Julia uinui 50-luvun englantilaisissa Pedigree-vaunuissa. “Eivät nämä ihan jokapäiväisessä käytössä ole, mutta vapputorille sopivat mainiosti”, vanhemmat tuumasivat.Jade Harjula puolestaan teki matkaa 70-luvun Fiatilla, jota hänen isänsä veti. Auto on hankittu rompetorilta parikymmentä vuotta sitten, ja ollut viimeiset kolme vuotta tallessa leivinuunin päällä. “Eilen se sieltä nostettiin käyttöön”, isä kertoi.Tuomaristoa paraatissa kyyditsi Lauttakylän Auton linja-auto vuosimallia 1969.Moottoripyörien pärinää Asemakadulla.Sulo Koivuniemi vauhdissa Asemakadulla.Katujen varsille oli kerääntynyt mukavasti väkeä. Vielä alkuiltapäivästä aurinkokin jaksoi paistaa.Iltapäivän edetessä tummat pilvet vyöryivät keskustaan ja tuomariston julkistaessa voittajia vettä tihkutti jo reippaasti.Kuorma.Vanhat ajoneuvot kiinnostivat jälleen yleisöä.
Olisi kiva taas seuravalle vuodelle se sama hurriganes auto. Se kiinosti paljon.
Nimetön
naurettavaa touhua
Nimetön
Sitä voi mennä metsään siksi aikaa jos vappu paraati ei kiinnosta
Nimetön
Olen sydämeni pohjasta onnellinen kun Vammalalaiset sai katsella vanhoja autoja ja tulivat onnellisiksi.
Nimetön
Vammalalaisten onni on kateellisuus.
Tuula Henttonen
Hieno homma. Saadaan olla ylpeitä autoparaatistamme.
Puuha-Pete
Juu mahtavan hieno tapahtuma ja kiikassa vielä lisää ja reitti mikä mentiin oli hyvä Kiikan maanteillä
Kirsti Lahti
Upea tilaisuus ja sää suosi meitä.Hienoa että saadaan uusia ajoneuvoja mukaan. Hurriganesin keikkapussi oli ehdoton ykkönen. Harmi ettei Remu ollut makana vetämässä autossa Rumpusooloa. Remu mukaan ensi vuonna.
Nimetön
Sastamalan paras tapahtuma!
Peku
Vuoden ainoa päivä kun vammalassa ei ajeta ylinoputta
v
Taas tekstit kuvan päällä, varmaan kännissä se ken kirjoitti mustalla tekstin.
K
Kaikki on känäsä Wappuna
Nimetön
Ajatuksena vaan .. että ilmottautumisessa etusijalla olis oikeasti vanhat autot!! xm sitikat ja 900 saabit yms eivät kuulu vanhojen autojen paraatiin muuta kun täytteeksi jos ei muuten vaadittua 200 autoa saada täyteen..
Nimetön
Museoajoneuvoiksi katsastetaan jo 80-luvun autoja. Useimmat niistä ovat omistajansa itse entisöimiä. Mutta on myös niitä, joiden omistajalla ei ole taitoa tai viitseliäisyyttä rakentaa vanhaa autoa, mutta rahaa riittää ostaa valmis voittaja-auto. Yleisö ei osaa arvostaa autojen omistajien tekemää työtä, siksi omassa tallissa suurella vaivalla entisöityjä museoajoneuvoja osallistuu vähän tällaisiin paraateihin.
Nimetön
Miten tämä tulee ilmi? Eihän näissä paraateissa kysytä onko kuljettaja tai omistaja itse entisöinyt ajoneuvonsa. Eikä se edes ole oleellista. Tarkoitus on että yleisö pääsee näkemään vanhoja kulkupelejä. Nuoremmille jo ne 80-90 luvun taitteen autot ovat sellaisia joita ei päivittäin liikenteessä ole nähneet. Eikös museorekisteriin saa 25 vuotiaan auton?
Nimetön
Museorekisteri ikäraja on 30 vuotta.Paraatiin ei pitäisi joka vuosi ottaa samoilla rekisteritunnuksilla joilla oli edellisenä vuonna ,näin pääsisi mukaan jotka ei ole ollut tai päässeet.Jos ei ole uusia tulevia niin sitten mukaan. Ehdottomasti ikäraja 30 vuoteen.
Hieno tapahtuma jonka Lehtisen Martti aloitti aikanaan ei saa pilata on kaupunkimme hieno vapputapahtuma .
Nimetön
Museorekisteröidyt tai muuten alkuperäiskuntoiset yli 30-vuotiaat ja Suomeen ensirekisteröidyt autot ensisijalle, jos halutaan esitellä ajopelejä, joilla ennen ajeltiin. Uustuontiamerikanlaivat ja muut harrasteajoneuvot omalle kiintiölleen, etteivät jää pois. Niitäkin yleisö kaipaa.
Mustapartainen mies
Zetorit ja Kupla volkkarit sais rajoittaa yhteen kappaleeseen per paraati.Ja muutenkin rajaksi yksi per ajoneuvo malli.
Sivuston toiminta edellyttää toiminnallisia evästeitä.
Analytiikkaevästeet
Voimme kehittää sisältötarjontaamme, kun tiedämme mitä sisältöjä luetaan.
Mainosten raportointievästeet
Emme välitä henkilötietojasi eteenpäin mainostajille, mutta raportoimme heille mainosten anonyymeja näkyvyystietoja esimerkiksi siitä, kuinka moni näki mainoksen ja kuinka moni klikkasi mainosta.
Mahtava tapahtuma.
oliko mersu ?
Koittakaa saada samaan tapahtumaan rompetori.
Pidetään ne rompetorit vaan mettäkylissä.
Olisi kiva taas seuravalle vuodelle se sama hurriganes auto. Se kiinosti paljon.
naurettavaa touhua
Sitä voi mennä metsään siksi aikaa jos vappu paraati ei kiinnosta
Olen sydämeni pohjasta onnellinen kun Vammalalaiset sai katsella vanhoja autoja ja tulivat onnellisiksi.
Vammalalaisten onni on kateellisuus.
Hieno homma. Saadaan olla ylpeitä autoparaatistamme.
Juu mahtavan hieno tapahtuma ja kiikassa vielä lisää ja reitti mikä mentiin oli hyvä Kiikan maanteillä
Upea tilaisuus ja sää suosi meitä.Hienoa että saadaan uusia ajoneuvoja mukaan. Hurriganesin keikkapussi oli ehdoton ykkönen. Harmi ettei Remu ollut makana vetämässä autossa Rumpusooloa. Remu mukaan ensi vuonna.
Sastamalan paras tapahtuma!
Vuoden ainoa päivä kun vammalassa ei ajeta ylinoputta
Taas tekstit kuvan päällä, varmaan kännissä se ken kirjoitti mustalla tekstin.
Kaikki on känäsä Wappuna
Ajatuksena vaan .. että ilmottautumisessa etusijalla olis oikeasti vanhat autot!! xm sitikat ja 900 saabit yms eivät kuulu vanhojen autojen paraatiin muuta kun täytteeksi jos ei muuten vaadittua 200 autoa saada täyteen..
Museoajoneuvoiksi katsastetaan jo 80-luvun autoja. Useimmat niistä ovat omistajansa itse entisöimiä. Mutta on myös niitä, joiden omistajalla ei ole taitoa tai viitseliäisyyttä rakentaa vanhaa autoa, mutta rahaa riittää ostaa valmis voittaja-auto. Yleisö ei osaa arvostaa autojen omistajien tekemää työtä, siksi omassa tallissa suurella vaivalla entisöityjä museoajoneuvoja osallistuu vähän tällaisiin paraateihin.
Miten tämä tulee ilmi? Eihän näissä paraateissa kysytä onko kuljettaja tai omistaja itse entisöinyt ajoneuvonsa. Eikä se edes ole oleellista. Tarkoitus on että yleisö pääsee näkemään vanhoja kulkupelejä. Nuoremmille jo ne 80-90 luvun taitteen autot ovat sellaisia joita ei päivittäin liikenteessä ole nähneet. Eikös museorekisteriin saa 25 vuotiaan auton?
Museorekisteri ikäraja on 30 vuotta.Paraatiin ei pitäisi joka vuosi ottaa samoilla rekisteritunnuksilla joilla oli edellisenä vuonna ,näin pääsisi mukaan jotka ei ole ollut tai päässeet.Jos ei ole uusia tulevia niin sitten mukaan. Ehdottomasti ikäraja 30 vuoteen.
Hieno tapahtuma jonka Lehtisen Martti aloitti aikanaan ei saa pilata on kaupunkimme hieno vapputapahtuma .
Museorekisteröidyt tai muuten alkuperäiskuntoiset yli 30-vuotiaat ja Suomeen ensirekisteröidyt autot ensisijalle, jos halutaan esitellä ajopelejä, joilla ennen ajeltiin. Uustuontiamerikanlaivat ja muut harrasteajoneuvot omalle kiintiölleen, etteivät jää pois. Niitäkin yleisö kaipaa.
Zetorit ja Kupla volkkarit sais rajoittaa yhteen kappaleeseen per paraati.Ja muutenkin rajaksi yksi per ajoneuvo malli.