Säkylän Pasi-turma: Suositus jalkamiehen turvavälistä vaunuun

Onnettomuustutkintakeskus on antanut puolustusvoimille suosituksen saattuetoiminnan ja sen harjoittelun ohjeistamisesta. Taustalla on Säkylässä viime syksynä tapahtunut turma, jossa menehtyi reserviläinen.

Saattuetta suojaavien jalkamiesten etäisyys ajoneuvoista on oltava riittävä, minkä lisäksi jalkamiesten ollessa ajoneuvon lähellä liikutaan vain kävelyvauhtia. Ajoneuvojen välillä tulee myös olla jatkuvasti käytettävissä oleva viestiyhteys.

Turma sattui Säkylässä, kun useasta ajoneuvosta koostuneen saattueen peräpää kiihdytti vauhtia säilyttääkseen lyhyen etäisyyden edessä oleviin ajoneuvoihin. Kiihdytyksen yhteydessä juoksuun lähtenyt reserviläinen kompastui jalkoihinsa ja kaatui Pasi-miehistönkuljetusajoneuvon alle. Uhri kuoli nopeasti ripeästä ensiavusta huolimatta.

Onnettomuustutkintakeskuksen turvallisuustutkinnassa kuulluilla oli eriäviä käsityksiä Pasi-vaunuun pidettävästä turvavälistä. Vaunun käyttöä varten on olemassa ohjeistus, mutta saattuetoimintaa ja vaunun lähellä toimimista, kuten varoetäisyyksiä, ei ole ohjeistettu puolustusvoimien omissa määräyksissä tai normeissa.

”Sopiva turvaväli saattuetilanteissa raskaaseen ajoneuvoon on sellainen, että jalan liikkuva ei voi kaatua ajoneuvon alle tai yletä koskettamaan ajoneuvoon eikä hänen varusteensa voi tarttua ajoneuvon ulokkeisiin”, sanoo johtava tutkija Kai Valonen.

Harjoitukseen osallistuvia oli ohjeistettu pitämään lyhyet etäisyydet ajoneuvojen välillä ja toisaalta etenemään vain kävelyvauhtia jalkautuneena. Saattueharjoituksessa ei käytetty viestiyhteyttä ajoneuvojen välillä, vaikka puolustusvoimilla on viestivälineitä saattuekäyttöön.

  • Arvo Pohja

    Ihmeen vähän sittenkin kuolee kun mennään niinku viimeistä päivää…

  • Nimetön

    Pohjois-Korea ja Ameriikan ”Trumpetti ” kinaavat myös turvavälistä . Vai onko ennemminkin turpaväli?

  • Nimetön

    Ihmettelin itsekin jo armeija-aikaan tapaa jossa tykki ajetaan asemaan. Reitin näyttäjä juoksee kuorma-auton edessä ja opastaa ajoreitin tulevalle asemapaikalle. Niinisalon hiekkakankaalla mentiin monesti melkoista vauhtia. Lapin leirillä taas maasto saattoi olla todella kivistä, märkää ja siksi liukasta. Mielessä kävi mitä tapahtuu jos väärällä hetkellä kaatuu.

Kommentointi ei ole käytössä.