Sotesin potilastietojärjestelmässä ongelmia – päivystykseen vain hätätapaukset

Sastamalan seudun sosiaali- ja terveyspalveluiden (Sotesi) Pegasos-potilastietojärjestelmässä on tekninen ongelma, joka vaikeuttaa potilaiden hoitoa.

”Järjestelmässä ilmeni tekninen vika tänään aamulla. Se hankaloittaa merkittävästi potilaiden hoitoa, sillä emme pääse käsiksi potilastietoihin”, toteaa Sotesin osastonhoitaja Sari Ihalainen.

Järjestelmän takkuamisen myötä lääkärin on vaikea saada tietoa esimerkiksi potilaan sairaushistoriasta ja käytössä olevista lääkkeistä.

”Vika vaikuttaa sekä päivystyksen että terveysasemien toimintaan. Päivystyksessä hoidetaan näissä oloissa vain hätätapaukset, joten toivomme, ettei vaikkapa flunssan takia nyt tultaisi vastaanotolle. Terveyskeskuksien toiminta on vian vuoksi tavanomaista hitaampaa”, Ihalainen sanoo.

Ihalaisen mukaan potilastietojärjestelmän vikaa koitetaan korjata parhaillaan.

”Toivotaan, ettei siinä mene kauaa, mutta vaikea arvioida tällä hetkellä miten suuresta ongelmasta on kyse.”

Poimintoja

  • Nimetön

    Ai varajärjestelmää ei siis oo luotukaan tänä suurenmoisena nettiaikakautena –
    a että, jonot ne taas senkun kasvaa !

    • Nimetön

      Kerro ihmeessä kun kerran asiantuntija olet, missä kohtaa tietokannan hallintaa virhe tapahtui ja miten varajärjestelmä olisi rakennettavissa rinnalle, miten tiedot synkronoitaisiin luotettavasti kahden kannan välillä normaalitilanteessa ja vikatilanteen jälkeen. Vai tarkoitatko varajärjestelmällä lyijykynää ja ruutupaperia? Miten on mahdollista, ettei kaltaistasi talenttia ole jo palkattu ylläpitämään järjestelmää?

      • Nimetön

        Juu, Haukkuvalle talentille tietoa, se tapahtui kuulemma hoitajan lausunnon mukaan liian kireelle vedetyn tietoturvan asetusten takia tääll Sotesissa. Toisenlaista tarinaa kuului Pirkanmaan radiosta, tuoll Hatanpäällä, tänapä sekin.

  • Nörtti

    Juu, ei siellä mitään varajärjestelmää tarvita. Riittää, kun nykyisen käytettävyys on kohdillaan – nyt ei ole. Ei tää maailma niin biteistä kiinni ole, etteikö muka ilman tietojärjestelmää pärttäisi. Lyijykynä ja ruutupaperi käyttöön ja tallennus ERPiin, kun se on pystyssä. Totta on, ettei sairashistoria hetkellisesti näy, mutta osalta porukasta sitä voi kysyä. Maalaisjärki käyttöön!

    • Nimetön

      Toiminnanohjausjärjestelmä ERP on kovin pieni osa Pegasos-järjestelmää. Miten magneettikuvat, sydänfilmit yms. tallennetaan lyijykynällä ruutupaperille ja tallennetaan sitten Pegasokseen (ei ERP) tai miten tietoverkon toimintahäiriön aikana (kuten tänään) lääkäri pääsee tällaisiin elintärkeisiin tiedostoihin käsiksi? Nykyään kaikki potilastieto on sähköistä, ei potilas kuljettele esimerkiksi röntgenkuvia mukanaan, eikä kirurgi tee leikkausta, ellei potilastietojärjestelmä ole saatavilla. Monet lääkitykset ja hoidot ovat riippuvaisia tallennetuista potilastiedoista. Tämänpäiväinen vikahan oli Telian tietoverkossa, ei potilastietojärjestelmässä, ja Telia korjasi vikansa asianmukaisesti.

    • Nimetön

      ja mikähän ”Erp” , ja kun se on pystyssä? Pystyssä näyttää olevan tämänkin homman hallinta – valitan. Ja mikä ihmeen salassapidonrikkomisporukka tietää kenenkin sairaushistorian? Eihän sinne pitäisi kyyläämään päästä…
      Jaa niin, näyttää siltä että ikiuteliaat ne kaikki sieltä urkkii, ettei vaan olis ketään urkkinut omia käyttäjä unnuksiakin olan takaa…..

      • Nimetön

        Jokaisesta tietojen katselusta jää lokiin merkintä katsojasta ja ajankohdasta. Asiattomat uteliaat jäävät kiinni.

  • maalta

    Kalliita ohjelmia on vuosikymmenten ajan ostettu , vaihdettu usein , puolitoimivaa , ei kattavaa aina on ollut ja vajavaista , tiedonsiirto muiden hoitoyksiköiden kanssa ei onnistu , juostaan papereiden kanssa .

    • Nimetön

      Ootko ihan varma, että jäävät kiinni? se kun on vaan niin, että jos rekisteröitynä pyydät lokia katselusta, niin niiden pomo vastaa, ettei hän katso tietoja katsellun urkintana. Että semmoista katsomista katselun lisäksi…
      Olihan tässä pk-seudullakin viime marraskuun lopussa mm radiossa uutisointia siitä kuinka ei kaikesta katselusta kuitenkaan kerätä lokia ja joillekin oli jopa tiedotettu siellä loukkauksista, kun tietoja oli katseltu. Ja Taysin juttukin kesällä lehdissä uutisoitu, tulee mieleen…
      Ihmetellä sopii niitä muutamia harvoja juttuja, jotka Aamulehden juttujen mukaan ovat joutuneet tilille tekosistaan…mm salaisten puhelinnumeroiden urkintana näissä kerrotun mukaan…

  • Nimetön

    Mitä tästä opimme? Sen, että potilastietojärjestelmä tappaa tulevaisuudessa potilaita. Etiikan kannalta olisi hyvä pohtia, montako vainajaa hyväksymme vuositasolla. Tämä on tulevaisuudessa väistämätön kehitys. Kaikella kehityksellä on hinta.

    • Nimetön

      Älä viitsi. Kehitys on koko ajan ollut parempaan suuntaan. Kun muutama vuosi sitten liki jokainen aivo- tai sydäninfarktipotilas kuoli tai halvaantui, nykyään liki jokainen pelastetaan liuotushoidolla. Aivoverenvuotopotilaat pelastuvat kehittyneen kuvantamis- ja leikkaustekniikan ansiosta. Kotikuntansa ulkopuolella hoitoon joutuneet akuuttipotilaan tiedot ovat saatavilla mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Sähköiset reseptit helpottavat lääkkeitten käytön valvontaa ja ovat helposti uusittavissa netissä tai apteekissa. Kaiken lisäksi jokaisella on halutessaan mahdollisuus katsella kaikkia omia tietojaan Omakanta-palvelussa ja myös rajoittaa niiden käyttöä. Kaikki hoidot, tutkimukset ja operaatiot hyötyvät potilastietojärjestelmien käytöstä ja useimmat jopa edellyttävät niiitä. Järjestelmien eri sukupolvia on ollut jo kauan käytössä ja ne ovat pelastaneet ihmishenkiä.

      • Nimetön

        kyl se loppujen lopuksi on niin, ettei kuolemalle lääkärikään mitään mahda…
        ja on sulla aika yleistys tosta aivoverenvuotopotilaan pelastumisesta, ei se kyl kaikissa tapauksissa ihan niin mee, kuin Strömsössä, sekään tunnetaan aika lailla vammautuneita senkin jäljiltä
        ja mitä tulee noihin apteekkijuttuihin, aika usein heillä nykyään sanotaan, että lääke on tukusta loppu, eikä tiedetä koska saa…

      • Nimetön

        Älä ny itte viitti. Tietenkin lääketiede ja hoidot on edistynyt huikeasti. Ja kaikki luettelemasi asiat toimii hyvin, kunhan järjestelmät toimii. Pointti oli se. Pelkkä kova usko tekniikkaan ei riitä silloin kun tekniikka pettää. Jopa armeija on eniten varpaillaan tekniikan kanssa. Tosiasiat pitää uskaltaa tunnustaa.

  • Nimetön

    Ja kumminkin on olemassa toi useasti kaatuileva Kanta. Miksei ne sieltä Kannasta sitten katselleet sairauskertomustietoja, niitä mitä on saatavilla ja onhan siellä apteekkiasiatkin, eli kaikkien käytössä olevien lääkkeiden reseptit. Vai onko asia kokonaan poissuljettu, kun ei Pegasossi pelaa ?

Kommentointi ei ole käytössä.