Tutkimus: Sastamala saa matkailijoilta erinomaiset suositukset

Herra Hakkaraisen talo on vuodesta toiseen yksi Sastamalan suosituimmista matkailukohteista.

Sastamalassa matkailevat antavat Sastamalalle erinomaiset suositukset ja lähes 70 prosenttia kävijöistä aikoo matkailla kaupungissa uudestaan. Suurimmat kävijäryhmät ovat lasten kanssa vierailevat sekä pariskunnat. Ikäryhmistä suurin on yli 55-vuotiaat.

Tutkimuksessa Sastamalan vetovoimatekijöiksi nousevat kohteista Herra Hakkaraisen talo sekä tapahtumista Vanhan kirjallisuuden päivät, mutta myös muut kohteet ja tapahtumat vetävät hyvin.

Sastamala paikkakuntana saa yleisesti erittäin hyviä arvosanoja vastaajilta ja monet ovat vierailunsa aikana tykästyneet erityisesti sen ympäristöön. 93 prosenttia vastaajasta tulee mahdollisesti matkailemaan myös uudelleen Sastamalassa (2012: 89%).

Sastamala on kuitenkin edelleen, kuten vuonna 2012 toteutetussakin tutkimuksessa todettiin, yhden päivän kohde. Sastamalaan ei juurikaan jäädä useammaksi päiväksi. Yöpyvien määrä on kuitenkin hienoisesti nousussa.

Rahaa kävijät (poissuljettuna paikkakuntalaiset sekä kesäasukkaat) käyttävät vierailunsa aikana erityisesti ruokailuun. 40,2 prosenttia käyttää ruokailuun 20-50 euroa ja 16,9 prosenttia käyttää siihen rahaa 51-100 euroa. Myös oheistuotteisiin käytetään rahaa. 36,5 prosenttia käyttää niihin rahaa 20-50 euroa. Rahaa käytetään myös muihin ostoksiin sekä ostoksiin kioskeissa ja ruokakaupoissa.

Markkinoinnin keskiöön netti ja perheet

Sastamalan tunnettuus on parantunut merkittävästi edelliseen tutkimukseen verrattuna. Tämän kesän kävijöistä 62 prosenttia vastaajista ilmoitti tuntevansa paikkakunnan entuudestaan. Aikaisemmassa tutkimuksessa Sastamala oli tuttu 48 prosentille kävijöistä. Vain yhdeksän prosenttia vastaajista ilmoitti, ettei paikkakunta ollut heille entuudestaan lainkaan tuttu.

Sastamalan matkailumarkkinointi on jäänyt vielä monelle näkymättömäksi, vaikka yleisvaikutelmat markkinoinnista ovat menneet nekin parempaan suuntaan vuoteen 2012 verrattuna. Sastamalan markkinointia ilmoittaa nähneensä kaksi kolmesta vastaajasta. Vaikka verkossa tapahtuva mainonta on tavoittanut parhaiten, tuntevat perheen kanssa matkustavat Sastamalan ennalta heikoimmin.

Koska perheiden päättävät tavoittaa parhaiten netistä, olisikin Sastamalan syytä panostaa jatkossa entistä vahvemmin verkossa tapahtuvaan markkinointiin. Sisältöjä löytyy toteutetun tutkimuksenkin mukaan hyvistä kohteista sekä niiden saamista suositteluista.

Tutkimuksesta pohja markkinoinnin kehittämiselle

Tiedot käyvät ilmi Sastamalan kaupungin kesällä 2017 toteuttamasta kävijätutkimuksesta. Tutkimuksen tarkoituksena on luoda pohjaa Sastamalan kaupungin matkailumarkkinoinnin kehittämiselle ja saada yleistä tietoa Sastamalassa matkaavista.

Tutkimus toteutettiin henkilökohtaisina haastatteluina, paperikyselynä sekä sähköisenä kyselynä kesä-elokuussa 2017. Vastauksia saatiin 403 kappaletta. Tutkimuksen suoritti Innolink Research Oy.

  • otamus

    Otamus on paras kohde, upeat maisemat, reitit ja laavu, sekä kesällä kahvila. Veneelläkin kiva vierailla.

  • Nimetön

    Sastamalan Wanhat talot hieno tapahtuma, yli 2000 kävijää yhden päivän aikana.
    Ritajärvi luonut tunnettavuutta.

Kommentointi ei ole käytössä.