Käyttökielto uhkaa Keikyän riippusiltaa – saneeraus tehtävä kolmen vuoden kuluessa

Keikyän riippusilta

Keikyän riippusilta on Suomen pisin puinen riippusilta.

Sastamalan Keikyässä sijaitseva Suomen pisin puinen riippusilta on laajan peruskorjauksen tarpeessa.

”Tänä kesänä valmistuneessa Destian yleistarkastusraportissa esitetyt kiireisimmät korjaustoimenpiteet on tehty kesän aikana poislukien suunnitteluvaiheessa oleva tuulivaijerien kiristäminen. Raportti vahvistaa tiedon siitä, että sillan saneeraus on pakko tehdä kolmen vuoden kuluessa tai sitä uhkaa käyttökielto”, tekninen johtaja Kimmo Toukoniemi kertoo.

Riippusiltaa suunniteltiin korjattavaksi viime vuonna, mutta asia ei edennyt, koska kaupungin saamista kolmesta urakkatarjouksesta halvinkin, yli miljoonan euron tarjous, ylitti hankkeeseen talousarviossa varatun määrärahan ja tarkemmassa suunnittelussa laaditun kustannusarvion merkittävästi.

”Kustannusten suuruuteen vaikuttaa merkittävästi muun muassa suuri käsityön osuus, työmaajärjestelyiden hankaluus, vesistön voimakas virtaus ja rakenteiden huputuksen tarve ympäristösyistä”, Toukoniemi jatkaa.

Urakoitsijoiden kanssa järjestettiin markkinakartoitus, jossa etsittiin ratkaisuja hankkeen kustannusten kohtuullistamiseksi.

”Kaupungin tahtotila on saada silta säilymään tuleville sukupolville, mutta korjauskustannukset ovat haaste”, yhdyskuntatekniikan päällikkö Pasi Lähteenmäki tietää.

Pylsy selvittää sillan tulevaisuutta

Sillan tulevaisuutta selvittämään palkattiin syyskuun alusta vuoden loppuun asti hämeenkyröläinen insinööri Vilja Pylsy. Pylsy on johtanut aiemmin Hämeenkyrössä Nobel-kirjailija F. E. Sillanpään Myllykolun kesäteatterin rakennushankkeen. Viimeisimpänä hän työskenteli toiminnanjohtajana supersuosion saaneessa Waltteri Torikan tähdittämässä Sillanpää-oopperassa, jota esitettiin kaksi kesää Hämeenkyrössä täysille katsomoille.

”Keikyän riippusilta on vaikuttava ja ainutlaatuinen. Kevyen liikenteen väylän lisäksi sillalla on potentiaalia merkittäväksi matkailunähtävyydeksi.  Myös alueen mielenkiintoinen käsityö- ja teollisuushistoria tukee Keikyän kylän matkailullista arvoa”, Pylsy sanoo.

Viimeksi saneerattu 2004

Keikyän riippusilta sijaitsee Maakuntamuseon mukaan kulttuurihistoriallisesti erittäin arvokkaalla alueella. Silta ja sen ympäristö on määritelty erilaisissa kulttuuriympäristö- ja maisemaselvityksissä kuuluviksi neljälle eri arvoalueelle, muun muassa valtakunnallisesti arvokkaaseen maisema-alueeseen ja maakunnallisesti arvokkaaseen kulttuuriympäristöön.

Keikyän riippusillan kannen kokonaispituus on 228 metriä ja leveys 1,65 metriä. Sillalla on poikkeuksellinen rakenne, sillä se muodostuu kahdesta osasta, jotka yhdistyvät toisiinsa Kokemäenjoessa olevassa pienessä saaressa.

Sastamalan kaupungin omistama riippusilta rakennettiin vuonna 1948 Keikyän kunnan ja sillan vieressä sijaitsevan Finnish Chemicals Oy:n rahoituksella. Alun perin se tehtiin klooritehtaan työntekijöiden kulkemista varten. Silta toimii kevyen liikenteen siltana, jossa on sallittu vain jalankulku- ja pyöräliikenne.

Sillalla koettiin 1957 katastrofi, kun kova myrsky hajotti sen. Kaksi miljoonaa markkaa vaatineet korjaustyöt tehtiin heti. Siltaa on viimeksi saneerattu vuonna 2004. Muutoin siihen on tehty pieniä korjauksia.

Sastamalan kaupunki järjestää kaikille avoimen keskustelutilaisuuden Keikyän riippusillan tulevaisuudesta tiistaina 25.9. Keikyä-talolla (Äetsän vanha kunnantalo). Tilaisuus alkaa klo 18, jota ennen on kahvitus.

Sillan tulevaisuutta selvittämään palkattiin syyskuun alusta vuoden loppuun asti hämeenkyröläinen insinööri Vilja Pylsy.

48 vastausta artikkeliin “Käyttökielto uhkaa Keikyän riippusiltaa – saneeraus tehtävä kolmen vuoden kuluessa”

  1. Nimetön

    Enempi tuolla vetovoimaa kun uimahallilla ja iloa useammalla

    • Nimetön

      miksi esität Vammalaan, kun on kuntaliitoksessa tullut muillekin porkkanarahojen tuojille penkkien tarpeita?

  2. Nimetön

    Eipä oo virtauksia kyllä tänä vuonna ollut estämässä saneerausta.

  3. Nimetön

    Insinöörejä on monenlaisia ja joka junaan,, yleensä mainitaan tarkemmin. Minkähä alan intsinööri Pylsy on?

    • Nimetön

      Tosiaan, olisi kiinnostavaa kuulla -hän kun tuntuu nykyään olevan oikea henkilö vähän joka hommaan! Mikä koulutus pätevöittää siltainsinööriksikin?

  4. Nimetön

    Siirretään se Vammalan keskustaan, niin johan korjataan

  5. Nimetön

    Kuinka keskustelutilaisuus voidaan pitää keikyä-talolla? Eikös siä Sastamalan kaupungin mukaan ole vakavat sisäilma ongelmat??

    • Nimetön

      no nyt on vuokrattava muualta, kun Keikyän koulu myytiin, Puuhala on aivan alimitoitettu, ei edes äänestyspaikkaa jätetty kylään, kun iso luuta lakaisi kaikki palvelut pois pois….

  6. Nimetön

    Mihin perustuu ajatus, että silta pitää säilyttää, tuleville sukupolville? Mitä ne sillä tekee? Parempi laittaa se yli miljoona euroa teiden kunnostukseen. Talvella ajetaan sellaisilla polanteilla ettei mitään rajaa. Eikö liikenneturvallisuus olisi etusijalla, kaikille menopeleille.

    • Nimetön

      Totta! Ei mitään järkee laittaa miljoonaa sellaiseen jota käyttävät hyvin harvat. Kyllä kai on rahalle muitakin kohteita.

  7. Nimetön

    Siltaa käytetään päivittäin!! Silta on upea nähtävyys sekä kaunis osa Keikyän jokimaisemaa. Silta on osa päivittäistä lenkkeilyreittiäni ja monen muun. Näissä maisemissa mieli lepää! Siltaan satsaaminen todella kannattaa. Arvokasta käsityötä ja osa Keikyää. Täältä laitettas kaikki pois. Antakaa nyt mahdollisuus edes sillan saneeraukseen!! Hän joka tuumaa, että investointi siltaan on turhaa niin tulkoon itse kokemaan upea lenkkireitti siltoineen ja maisemineen. Kesällä joutsenet pareineen lipuivat joella. Minä sillalla nauttimassa kesästä ja Keikyän maisemista! SUOSITTELEN!! <3

  8. Jukka Virtanen

    Toukoniemi nyt liioittelee kustannuksia erikoisilla syillä,esim insinööri Pylsyn pitäisi insinööri opeillaan pystyä parissa viikossa selvittämään sillan tulevaisuus. Miljoonan korjaus arvio on vähän tuulesta temmattu summa,joka perustuu mihin?

  9. Nimetön

    Tuo Toukoniemi on kovin pätevä poika. Oli sitten kyse riippusillasta tai kyläkouluista. Lopputulos tiedetään, pitää vaan löytää sopivat konstit siihen päästyyn. Vaikkapa kohtuuttoman suuret kustannusarviot…

    • Nimetön

      Katariina tulee pokkaan sitte palkinnot kun silta on valmis

  10. Nimetön

    Onpa hyvännäköinen insinööri. Siltahommiin vaan heti!

  11. Nimetön

    Mainio silta ellivuoreen.Sitä pitkin voi kipittää kelluvaan huvilaan.Miljoona ellivuoreen, jo rakennetun tien lisäksi on hyvä ja perusteltu investointi kaupungilta.pitäähän yrittäjää hädässä jelpata.Liiketuloskin huippuluokkaa.Uudessa kaavamuutoksessa tehtiin suomen ennätys poikeamisissa.Rantaviivaan saa rakentaa.Nythän siellä on veneille huoltorakennus kaavassa.Kuitenkin sitä vuokrataan ellin rantavilla nimellä.Kaikki sallittua näköjään!

    • Nimetön

      jaa, että Hakkaraisen lailla – sauna versus asunto,ja täällä huoltorakennus versus ellin rantavilla ?

  12. Nimetön

    kyllä meiltä äetsäläisiltä myös tulee euroja kaupungin kassaan vaan kun jotain pitäisi korjata niin ei löydy halukkuutta korjata.Valuvatko rahamme sinne entisen Vammalan alueelle?Kyllä rahat löytyy meidän kauniin siltamme remonttiin mutta halu on kateissa.Jos tämä kohde olisi teidän kulkureiteillä hyvät kaupungin herrat ja rouvat niin työ olisi jo aloitettu! 10 vuotta tulee kuluneeksi tätä liittoa ja mitä kaikkea olemme menettäneet sinä aikana ja vielä tulemme menettämään!Tätä liitosta ei kyllä kannata juhlia ainakaan syrjäkylillä sillä me olemme niin paljosta joutuneet luopumaan .Seuraava kohde on varmaan Pehulan kivikoulu kas kummaa siellä on hometta ja lapsia kuljetetaan täältä isonpaan kouluun koska oppilasmäärä laskee vuosi vuodelta.Tämä tuntuu olevan kaupungin tavoitteena.Siinä ne sitten olivatkin entisen Keikyän koulut.Paljon on viety vaan mitä on annettu siis antakaa meidän pitää arvokas ja suomen pisin riippusiltamme!

    • Nimetön

      Niinhän ne muutkin syrjäkylät on näivetetty…. kylä kerrallaan.

    • Nimetön

      Finnis maksoi sillan rakentamisesta suuren osan aikoinaan. Kysykää sieltä lisärahaa. Keikyän nousu ja tuho riippui klooritehtaasta, ei kunnasta tai kaupungista. Riippunee sekin, riippuuko silta tulevaisuudessa.

      • Nimetön

        Kaukana taaksepäin on Finniksen ajat.
        Et satu tietämään, nykyään on Kemira tämä paikkakunnam tehdas.

    • Nimetön

      Kylän ja kirjoittajan puolesta pidän peukkuja. pitkästä aikaa oli hyvä kirjoitus pehulan puolesta ja siinä teille tyrvääläisille vinkujille!

  13. Nimetön

    Mieluummin korjataan riippusilta kuin rakennetaan turha kelluva silta Vammala-cityn länsirannalle.

  14. Nimetön

    kyllä toi pylsy vaan saa pylsyn joka paikkaan junailtua,paljo muute pylsylle tästä siltainsinöörin hommasta maksetaan,valokuvan perusteella tosi pätevän näköne siltainsinööri

  15. Joe Rajala

    Sastamalan kaupunki on tarkoituksellisesti jättänyt riippusilta me rapautumaan.
    Kaupungin tarkoitus, Keikyän identiteetin hävittäminen on tarkoitushakuista. Palvelutaso on romutettu, Keikyän ja Honkalan koulut lopetettu ja tällä hetkellä Pehulan vanhakoulu purkuuhan alla.
    Keikyän uudemman koulun myynti vei alueen kiinteistöjen myynniltä pohjan, useita kauppoja on peruttu myynti-ilmoituksen jälkeen. Ensin lopetettiin vastikään Kiikasta uimahalli, ja samaan hengenvetoon ilmoitettiin ettei Keikyän hallia enää kunnosteta. Näin pyritään saamaan Sastamala yhtenäiseksi, ja hintaan mihin tahansa KAIKKI PALVELUT Vammalaan.
    Kiitän kaikkia Äetsän valtuutettuja, jotka olitte päättämässä alueemme elinvoimaisuuden purkamisesta, kun liititte meidät SAASTAMAAHAN.

    • Nimetön

      Ei teitä näetsäläisiä kukaan olisi tänne halunnut! Kait teidät säälistä Sastamalaan liitettiin, kun ei kellekkään muullle kelvannut.

  16. Nimetön

    Vammala mitään Sastamalaa olisi tarvinnut. Ihan pähkähullua touhua. Vammala olisi pärjänny omillaan täysin purjein.

    • Nimetön

      Totta. Nyt nuo sivukunnat kiukuttelee millon mistäkin asiasta ja haukkuu minkä kerkiää. Niistä mitään hyötyä ole, pelkkää kulua vain!

  17. Nimetön

    viisi edellistä kirjoitusta ovat täynnä katkeruutta ja kateutta.Kun tämä liitos on tehty niin onhan meillä ns sivukunnilla myös oikeus hyvään elämään ja vaatia korjauksia vaan teidän mukaan jako pitäisi olla mulle mulle mulle mulle mulle eikä sulle lainkaan.

  18. Nimetön

    Umpivelkainen Vammala ajoi kuntaliitoksia kovalla kiirellä. Julkisten rakennusten korjausvelka vastoin selvityksiä osoittautui valtavaksi, eikä porkkanarahat riittäneet alkuunkaan niiden korjaamiseen.
    Kyllä taitaisi olla kaikkien etu Sastamalan pilkkominen, kuten mm. kommentissa klo 06:49 annettiin ymmärtää.

    • Nimetön

      Ihan rehellisesti, mitä taloudellista hyötyä esim. Äetsästä, Kiikasta ja Kiikoisista on? Eikös ne eri kuntien rahat sijoitettu täysin turhiin kevyenliikenteen väyliin yms. ennen liittymistä?

      • Nimetön

        14:9,( 12:32). kyllä löytyy katkeruutta ed. kirjoituksesta, kyllä jokaisessa kunnassa pitää kevyenliikenteen väylät yms. olla kunnossa! Vai onko niin,että haluat kaiken olevan ainoastaan priimaa siellä, missä itte asustat.?!

      • Nimetön

        Mitä taloudellista hyötyä on Sammaljoesta, Illosta, Horniosta, Stormista, Kaltsilasta, Kutalasta, Suoniemestä, Lantulasta? Onko sinusta, hyvä kommentoija, keskimääräistä enemmän taloudellista hyötyä hamaan kuolemaasi asti? Ihan rehellisesti, onko raha sinulle ainoa yhteiskunnan laadun mittari?

      • Nimetön

        Raha ei ole mittari, mutta esim. Keikyäläiset kiukuttelee ja haukkuu Sastamalaa minkä ehtii. Jos olisitte itsenäisiä, olisiko teillä asiat näinkään hyvin kun nyt?
        Hyvä esimerkki tuosta on tuo Kiikan vt.12 johtava kevyenliikenteenväylä. Se kun olisi pistetty Vammalaan päin, olisi Kiikasta kevyenliikenteen väylä koko matkan. Mutta ei, haaskataan rahat!

      • Nimetön

        Puhuisit ees oikeilla nimillä. Sastamalan Keikyästä, Sastamalan Kiikasta, Sastamalan Kiikoisista.
        Ota ensin selvää, kirjoittele vasta sitten. Ei Keikyään ole saatu minkäänlaista pyörätieta matkalle valtatie 12:sta Kyntajäntielle asti. Niin pannaan kansa kulkemaan rekkojen seassa seutuliikenteen pysäkille. Täysin turhaan väität siis liikenneturvallisuuden olevan. Ihmettelen suuresti.

  19. Nimetön

    Kyllä se on vaan muutama yksittäinen torajyvä, jolla ei koskaan ole asiat hyvin. Silloin pitää kiukku kohdistaa johonkin ja mikäpä sen luonnollisempi kohde kuin ns. herrat, kaupungin johto ja muut. Enemmistö Sastamalan asukkaista on tyytyväisiä oloonsa, mutta eivät he palstoille kirjoittele. Yleisönosastot ja kommenttipalstat antavat väärän kuvan maailmasta, niissä käydään kisaa, kuka kipeimmin tölväisee. Hyvinvoivilla ammattivalittajilla on asiat ulkoisesti hyvin, ongelmat ovat heidän omassa elämässään. Ne, joilla asiat ovat oikeasti huonosti ja tarvitsisivat apua, eivät jaksa tai voi palstoilla valittaa.

    • Nimetön

      sulle sanoisin, ihmisellä on hyvä muisti, mutta lyhyt. Kuka sen enempi on valittanut kun ent. Vammalalaiset uimahallin puutteesta tässsä männä vuosina !

      • Nimetön

        No nyt se saadaan. Eikös Sastamalan Kiikkalaiset meiltä ulkopuolisilta ottanut korotettua maksua aikoinaan? Tarvittaessa ihmisillä on norsun muisti.