”Lähdetään nauttimaan” – Henkka Haapamäen miltei vuoden mittainen kilpailutauko päättyy

Kuva: Haapamäki RX.

Rallicrossin SM-sarja ja sen kaikki viisi osakilpailua peruttiin tämän vuoden osalta koronapandemian seurauksena, mutta laji-ihmiset Suomessa saivat tilalle kolme kansallista kilpailua. Ensimmäinen niistä ajetaan tulevana viikonloppuna Oulussa ja siellä mukana lähtöviivalla nähdään myös Henri Haapamäki tiimeineen.

Haapamäen osalta neljä kautta rallicrossin SM-sarjassa ja kaksi Suomen mestaruutta SRC-luokassa vaihtuivat tälle kaudelle uusiin haasteisiin. Talvitauolla tehty kova työ toi Sastamalan Stormiin ”Moksun pajalle” Supercar-luokan kaluston. Koronan peruman SM-sarjan sijaan Haapamäki kaasuttelee nyt uudella autolla kansalliset kilpailut.

”Ei rypistellä otsanahkaa, vaan suunnataan katseet Ouluun. Ei tässä meinaa housuissaan pysyä, kun pitkäaikainen haave on totta ja supercar-auto linja-auton perässä valmiina kisoihin”, Haapamäki naurahtaa.

Kansalliset kilpailut saatiin kalenteriin varsin nopeasti sen jälkeen, kun tieto SM-sarjan peruuntumisesta oli AKK:lta lajin piirissä vastaanotettu. Viikonlopun Oulun kisan jälkeen rallicross-väki kokoontuu Poriin 22. – 23. elokuuta ja Hyvinkään Vauhtipuistossa puolestaan kilpaillaan 12. – 13. syyskuuta.

OuluZone Power Race -kilpailun Supercar-luokkaan ilmoittautui kuusi kuljettajaa. Heistä kovimmat meriitit löytyy Mikko Ikoselta, luokan kahden vuoden takaiselta SM-hopeamitalistilta, joka viime vuonna ajoi hyviä tuloksia EM-sarjassa nousten muun muassa Norjan osakilpailussa finaaliin asti.

”Ikosen mukaantulo parin vuoden takaisella euroopanmestaruusautolla on kova juttu. Hieno päästä ajamaan tuollaista kaveria vastaan”, Haapamäki tuumii ennakkoon.

”Harjoittelun tasolla vielä”

OuluZonen rata on 1245 metriä pitkä ja siitä peräti 70 prosenttia on asfalttia. Lauantain ohjelmassa ovat harjoitukset ja alkuerät, kun taas sunnuntaina ratkaistaan loppusijoitukset finaalissa.

Haapamäelle edessä oleva kilpailu on ensimmäinen rallicrossissa sitten viime vuoden syyskuun. Tuolloin Honkajoella ajettu kilpailu oli samalla myös Haapamäen Supercar-debyytti.

”On autojen ja kokemuksen osalta ero sitten mikä tahansa, niin kyllä minä Ikoselle terveiset lähetän, että palaakaan ei anneta tappelematta. Nöyränä ollaan, mutta ei nöyristellä.”

Haapamäen mukaan pitkällä asfalttilähtösuoralla näkee heti eron autojen kiihtyvyydessä.

”Kaverin auton hinta on moninkertainen meidän autoon verrattuna. Nyt pääsee näkemään sen, että paljonko on vehkeissä eroa ja paljonko on miehissä eroa. Se on ensimmäinen asia mikä kiinnostaa.”

Mieli halajaa ulkomaille

Haapamäen mukaan tiimissä tehtiin jo keväällä päätös, että tarkoitus on yrittää ajaa mahdollisimman paljon tänä kesänä. Totuus kun on, että Supercar-luokka on täysin oma maailmansa rallicrossin alempiin luokkiin verrattuna, eikä aiempaa kokemusta luokasta löydy sen enempää kuljettajalta kuin tiimiltäkään.

”Vaikka olen kolme päivää ajanut testiä, niin ajaminen on yhä ihan lapsenkengissä. Se on harjoittelun tasolla vielä”, Haapamäki myöntää.

Oulun, Porin ja Hyvinkään kilpailujen lisäksi Haapamäen kalenteriin mahtuisi syksyksi vielä koitoksia, ja etenkin ulkomaille olisi suuri kiinnostus lähteä.

”Koko ajan selvitetään, missä ulkomailla olisi joku sopiva kisa. Seurataan koronatilannetta toisella silmällä ja toisella silmällä katsellaan netistä kalentereita, että missä ja milloin olisi joku järkevä kilpailu. Sellaiseen olisi kiinnostus ja kova halu.”

Kun lähes vuoden mittainen kilpailutauko Haapamäen tiimin osalta viikonloppuna päättyy, on fiilis sen myötä tietenkin erinomaisen hyvä.

”Lähdemme elämään sitä unelmaa, jota piti elää ajamalla tänä vuonna SM-sarjaa. Auto on teipattuna ja kiiltävänä ja yhteistyökumppanit on mukana toiminnassa, niin lähdetään nauttimaan porukalla. Kiitos tässä kohtaa ehdottomasti meidän huoltotiimille ja yhteistyökumppaneille, että vaikka tilanne on mikä se on, niin he ovat silti mukana. Otan sen vastaan äärimmäisen suurena luottamuksen osoituksena”, Haapamäki kiittää.