”Ydinkeskusta määrittää mielikuvan koko kaupungista” – Lue tästä millainen visio ohjaa kaavoitusta

Maankäyttöjohtaja Ilmari Mattila, kaupunginjohtaja Jarkko Malmberg ja kaavoitusarkkitehti Pinja Ahola esittelivät torin ympäristöä koskevia visioita medialle. Ehkä koittaa päivä, jolloin torin Aittalahden puoleisella sivulla ei enää ole sijaa autoille, vaan se on tori- ja tapahtuma-aluetta.

Suomen vetovoimaisin rantakaupunki. Sellaisena häämöttää tulevaisuuden Sastamala kaupungin maankäytön suunnittelijoiden visioissa.

”Otetaan osamme Tampereen imusta ja kasvusta. Keskusta on se, minkä perusteella luodaan mielikuvat koko kaupungista, ja sen kehittymisen eteen meidän pitää tehdä töitä”, maankäyttöjohtaja Ilmari Mattila toteaa.

Maaseutukaupungiksi Sastamalan keskustassa on jo paljon hyvää, jonka pohjalle uutta voi rakentaa. Keskustasta halutaan entistä yhtenäisempi ja tiiviimpi kokonaisuus. Puistojen pinta-alaa tärkeämpää on viheralueiden laatu. Olennaista on myös ydinkeskustan taipuminen erilaisten tapahtumien näyttämöksi.

Kaavoitusarkkitehti Pinja Ahola muistuttaa, että kilpailu asukkaista on kovaa. Myös laatutaso nousee, ja monet muutkin kaupungit kehittävät keskustojaan, joten pysähtyneisyyden tilaan ei kannata vaipua.

”On paljon esimerkkejä siitä, että myönteisiä asioita jää tapahtumatta, jos kaupunkien keskustoja ei kehitetä”, Ahola tuumaa.

Mattila uskoo, että Sastamalan merkitys Tampereen seudulle voi olla sama kuin esimerkiksi Porvoon Helsingille. Sastamala voi olla lähimatkailukohde, joka vetää väkeä ympäri Pirkanmaata. Tärkeä rooli tässä on sujuvalla lähijunaliikenteellä.

Havainnekuvassa uutta torialuetta Puistokadun suunnasta. Keskellä edessä torikellon paikka. Aittalahdenkatu suljettaisiin kokonaan liikenteeltä Puistokadun ja Kävelykadun välistä.
Pinja Ahola seisoo mahdollisen uuden torin torikellon paikalla.

Muutos alkaa torista

Jos maankäyttöjohtaja Ilmari Mattilan ja kaavoitusarkkitehti Pinja Aholan visiot joskus konkretisoituvat, on ydinkeskustaan luvassa melkoisia mullistuksia.

On Liekoveden suuntaan aukeava tori ja kävelykatu, Pororannan tuntumassa uimahalli ja uudisrakentamista nykyisen keskustan päiväkodin paikalla. Rautaveden puolella rantaa mukailee bulevardi. Tori uudistuu kokonaisuudessaan, ja pysäköintipaikkoja on Torikeskuksen molemmin puolin.

Jos visio konkretisoituu kaavaksi ja uusi valtuusto sen siunaa, alkaa muutos Toripuiston uudistamisella. Lisäksi Aittalahdenkadun puoleinen paikoitusalue muuntuu torin osaksi. Kenties Puistokadun ja Aittalahdenkadun kulmauksessa voisi joskus olla kauppahalli, josta löytyisi myös wc.

Seuraavassa vaiheessa linja-autoasema siirtyisi Aittalahdenkadun ja Marttilankadun kulmaukseen, osittain nykyisen Seukun parkkipaikan kohdille. Tämän jälkeen torialue laajenisi Aittalahdenkadulle ja se suljettaisiin liikenteeltä. Alue muuttuisi kävelykaduksi ja tapahtuma-alueeksi.

Puistokadun ja ja Kävelykadun väliselle liikenteelle avattaisiin Saarikatu. Näin ollen myös Virastotalon ja Minetti-jäätelökioskin välisellä alueella menoon olisi luvassa muutoksia.

Joidenkin paljon kaipaamia parkkipaikkoja olisi jatkossa torin ympäristössä noin 220 ja ne sijoittuisivat muun muassa nykyiselle torille sekä Aittalahden puistoon, jonka pinta-alasta liki puolet olisi varattu pysäköintitarkoitukseen.

Toteutuessaan uimahalli tulisi viitesuunnitelman mukaan kutakuinkin nykyisen leikkipuiston tilalle.

”Leikkipuisto keskustasta löytyy tulevaisuudessakin, sille vain mietitään toinen paikka”, Pinja Ahola lupaa.

Viitesuunnitelman havainnekuvassa keskustaa Liekoveden suunnasta. Oikealla näkyvä kaareva kerrostalo ei ole enää suunnitelmissa mukana. Nykyisen leikkipuiston paikalla on uimahalli.
Kuva Torikeskuksen takaa. Kävelykadun toisella puolella näkyvään puistoon ja leikkikentälle sijoittuisi uimahalli.

Kustannuksista tietoa ennen kaavan hyväksymistä

Torin ympäristöä koskevaa viitesuunnitelmaa esiteltiin medialle torstaina iltapäivällä. Kaikkien kuntalaisten kommentoitavaksi suunnitelmat avautuvat keskiviikkona 23. kesäkuuta, kun kaupungin sivuilla aukeaa sitä koskeva kysely. Samalla sivulla on myös esittelyvideo, ja Pinja Aholan mukaan osoitteeseen Sastamala.fi/keskustanviitesuunnitelma on tarkoitus koota kaikki aiheeseen liittyvä materiaali.

”Kuntalaisille järjestetään kävelykierros ja esittely syksyllä, haluamme tehdä asian tutuksi kaikille”, Mattila lisää.

Ja millainen mahtaa olla visioiden hintalappu?

Kaupunginjohtaja Jarkko Malmbergin mukaan ainakin alkuun kohtuullinen.

”Kaupungin budjetin tasolla en pidä suunnitelmia mahdottomina. Jos uusi valtuusto kaavan hyväksyy, ensivaiheeseen – eli torin muutostöiden aloittamiseen – varataan puoli miljoonaa euroa”, Malmberg sanoo.

Kaupunginjohtaja lupaa päättäjille tarkempaa tietoa koko hankkeen kustannusvaikutuksista ennen kuin kaavasta päätetään.

Malmberg ja Mattila kuitenkin muistuttavat, että myös tulopuolta on luvassa. Uusi kaava mahdollistanee noin 200 uutta asuntoa keskustaan.

”Kiinnostusta on jo nyt ollut nykyisen keskustan päiväkodin sijoille tulevaan alueeseen, johon olisi mahdollista rakentaa kaksi asuinkerrostaloa. Kyse olisi miljoonaluokan tonttikaupoista.”

Myös nykyisen linja-autoaseman sijoille voisi nousta kerrostaloja.

”Katutasoon liiketilaa ja ylemmäs asuntoja tai miksei toimistohotelli etätyöläisille. Tai olisihan siinä upea tavallisen hotellinkin paikka!” Mattila innostuu.

Kannattaa tutustua havainnekuviin ja sukeltaa videon välityksellä mahdolliseen tulevaisuuden Sastamalan ydinkeskustaan:

TÄSTÄ  pääset tutustumaan kaupungin visioihin ja suunnitelmiin.

Viitesuunnitelmassa virastotalon takana oleva Saarikatu avattaisiin kokonaan liikenteelle.
Jarkko Malmberg, Ilmari Mattila ja Pinja Ahola Saarikadulla. Tämä kadunpätkä avattaisiin liikenteelle.
Viitesuunnitelmassa linja-autoasema sijoittuisi Marttilankadun ja Aittalahdenkadun kulmaukseen.
Havainnekuvaa torille Onkiniemenkadun puolelta.

 

Poimintoja

  • khomsan

    moron mestarit !
    Keskustasta kaikki parkkipaikat pois, parinkymmenen kilometrin päästä ei linja-autoa
    yli 70 v. tulee kävellen huh huh huh tuli hiki kun luki ja ajatteli suunnitelmia, onnea
    mihinkäs piti muuttaa täytyy kysyä VAIMOLTA
    Terkkuja PÄÄÄÄÄTTTTÄJILLE

    • Jarkko

      Terve,
      Vilkaise kuitenkin aineistoa. Parkkipaikkoja tulee käytännössä lisää. Mm. keskustan yrittäjät ovat olleet mukana viitesuunnitelman käsittelyssä.

      Kesäterveisin
      Pentti Jarkko

  • Jerry

    Parkkipaikka-asiasta yleisesti sen verran, että eipä juuri koskaan tarvitse jättää autoa yli 50 metrin päähän määränpäästä. Useimmiten pääsee 10 metrin päähän.
    Vanhukset ja vajaakuntoiset ovat tietysti eri asia, mutta muiden on aivan turha valittaa pysäköintiongelmista.
    Vertailun vuoksi voi käydä katsomassa tilannetta esim. Helsingissä tai vaikkapa Lontoossa.

    Päivittäinen liikunnan tarve on jopa suurempi kuin pysäköinnin takia kävelty alle sata metriä.

  • Mullikuhnuri

    Jos ei enää löydä autoaan, ellei se näy kaupan ovelle, olisi ehkä syytä harkita autoilun lopettamista.

Kommentointi ei ole käytössä.