Vaihtoehtoja arjen helpotuksesta hemmotteluun – Huittisten Kauppiasverkosto avaa yrityksille suunnatun lahjakaupan

Pauliina Puputti, Helena Kaitanen ja Riikka Peippo ovat asettaneet tavoitteeksi, että Lahja Huittisista -verkkopalvelun kautta välitetään ennen ensi joulua 800 joululahjaa. ”Jos tonni menee rikki, sitten teemme kuperkeikkoja”, kolmikko lupaa nauraen.

Huittisten kaupunki tarjosi viime jouluna työntekijöilleen mahdollisuuden valita itse oman joululahjansa Kauppiasverkostoon kuuluvista liikkeistä.

Kauppiasverkoston jäsenet saivat ilmoittaa listalle kolme 30 euron arvoista lahjavaihtoehtoa ja työntekijät pääsivät tekemään valinnan yli 100 tuotteen väliltä.

”Kaupunki sai tästä valtavasti hyvää palautetta. Ideasta pitivät niin lahjansaajat kuin kauppiaatkin”, Huittisten kaupungin elinvoimajohtaja Riikka Peippo muistelee.

”Kauppiasverkostolta tuli erityistä kiitosta siitä, että tämän myötä moni ihan uusi asiakas löysi heidän liikkeensä ja useat muualta tulevat työntekijät yllättyivät siitä, miten hyvä tarjonta Huittisissa on”, markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Helena Kaitanen jatkaa.

Tänä jouluna vastaava mahdollisuus antaa joululahja työntekijöilleen, yhteistyökumppaneilleen tai asiakkailleen Kauppiasverkoston kautta on kaikilla yrityksillä.

”Heti keväällä päätimme, että hyvä idea pitää tehdä vielä isommin ja avata myös muille”, Peippo kertoo.

Verkkokaupan valikoima nähtäville marraskuussa

Huittisten kaupungin elinkeinotoimi on rakentanut yhteistyössä Kauppiasverkoston kanssa Lahja Huittisista -verkkopalvelun, joka avautuu yrityksille marraskuussa.

Kauppiasverkostoon kuuluvat yritykset voivat lisätä palveluun kolme kolmen eri hintakategorian lahjaa. Verkkokaupassa tulee olemaan tuotteita 30, 50 ja 100 euron hintaluokissa.

”Yrittäjä pystyy määrittelemään, mistä hintaluokasta työntekijä tai yhteistyökumppani voi lahjansa valita”, Kaitanen kertoo.

Viime jouluna mukana oli vajaa 40 lahjantarjoajaa, tänä vuonna tavoitteena on saada tuotteita ja palveluja vähintään 50 Kauppiasverkoston yritykseltä.

”Jo viime vuonna valikoima oli todella laaja. Vaihtoehdoissa oli niin työkalupakkia, tyynyä, polttoainetta kuin tuotekoria. Välttämättä lahjan ei kuitenkaan tarvitse olla tavaraa, vaan todella suosituiksi osoittautuivat myös esimerkiksi hierontalahjakortit”, Kaitanen sanoo.

Tarkoitus on, ettei palvelu ole käytettävissä vain joululahjoihin, vaan siellä tulisi jatkossa olemaan tuotteita ympäri vuoden.

”Toki joulu on varmasti suurin sesonki”, Peippo toteaa.

Tiettävästi ensimmäinen laatuaan

Verkkokauppaa koordinoi ja ylläpitää Huittisten kaupungin elinkeinotoimi, joka on ottanut hanketta varten harjoittelijaksi markkinointiviestintää opiskelevan Pauliina Puputin.

”Roolini on toimia projektisuunnittelijana ja huolehtia jouluun asti palvelun sisällöstä ja ohjeistuksista. Lisäksi alan markkinoida tätä potentiaalisille asiakkaille heti kun palvelu on julkaistu”, Puputti kertoo.

Kauppiasverkoston yritykset tulevat saamaan sekä ohjeet että koulutuksen verkkokaupan käyttöön lähiaikoina. Tuotteet on tarkoitus saada verkkokauppaan lokakuun aikana.

”Yrittäjien pitää lisätä tuotteet itse, mutta annamme toki vinkkejä siihen, miten ne saa markkinoitua mahdollisimman houkuttelevasti”, Puputti lupaa.

Myös tuotteiden laskuttamisen jokainen yritys hoitaa itse.

”Kaupunki ei ole ryhtynyt verkkokauppiaaksi, eikä raha kierrä meidän kauttamme, vaan Kauppiasverkoston jäsenet saavat listaukset myydyistä tuotteista ja laskuttavat yritystä, kun se on hyväksynyt ostokset”, Peippo selventää.

Vaikka erilaiset lahjapalvelut ovat lisääntyneet markkinoilla, on kaupungin organisoima, kaikille verkostoon kuuluville tarkoitettu tuoteverkkokauppa tiettävästi ensimmäinen laatuaan.

”Tämä on yksi meidän vastauksistamme digitalisoitumisen haasteisiin. Verkkokaupalla pyrimme tuomaan esiin, että omasta kaupungista saa kaiken tarvittavan, eikä muualle tarvitse lähteä. Samalla tämä on yrityksille mahdollisuus antaa joululahjaksi pala Huittisista”, Peippo sanoo.

”Tämä on myös tärkeä väylä lisätä Kauppiasverkoston yritysten tunnettuutta ja osoitus siitä, että verkosto on paljon muutakin kuin kaksi tapahtumaa vuodessa. Harvalla yrityksellä riittäisi rahkeita perustaa verkkokauppa yksin, mutta Kauppiasverkostossa on mahdollista olla mukana tällaisessa pelkällä jäsenmaksun hinnalla”, Kaitanen täydentää.

Poimintoja