Huittislaisen Anu Isokallion tavoitteena on valmistaa aikaa kestäviä koriste-esineitä, jotka siirtyvät sukupolvelta toiselle

Syyskuusta joulukuuhun Anu Isokallio istuu jatkuvasti pajallaan valmistamassa tuotteitaan joulumyyntiin. Vanhoja hahmoja hän tekee vuosittain noin 50 kappaletta, uusia pitää valmistaa yli sadan kappaleen erä.

Kovin moni ei taida tietää, että 10 kilometrin päässä Huittisten keskustasta, Palojoella sijaitsee todellinen tonttupaja.

Keramiikka-artesaani Anu Isokallion käsissä syntyy vuosittain tonttu jos toinenkin ja keramiikkapaja Kruukun jouluseimet koristavat koteja ympäri Suomen.

Isokallion kipinä savitöihin syttyi vuosia sitten kansalaisopiston keramiikkapiirissä. Toiminimen perustamisen myötä harrastus muuttui lähes parikymmentä vuotta sitten ammatiksi ja vuosien aikana käsityöläisyys on hiljalleen kiilannut yhä merkittävämpään rooliin Isokallion työllistäjänä.

Valikoiman ytimenä keräilysarjat

Marras-joulukuu on Isokalliolle vuoden kiireisintä aikaa. Anu istuu päivät pitkät muotoilemassa hattuja lumiukoille ja maalaamassa savitonttujen nuttuja punaisiksi. Tulevat viikonloput kuluvat Vanhan Suurtorin joulumarkkinoilla Turussa.

”Joulu on ehdottomasti suurin sesonki. Se käynnistyy marraskuulla ja jatkuu aivan jouluun asti”, Isokallio tietää.

Keramiikkataiteilijoiden joukossa Isokallio on vähän oman tiensä kulkija. Vain harva on keskittynyt sesonkituotteiden valmistamiseen yhtä vahvasti kuin hän.

Isokallion valikoiman ydin ovat keräilysarjat; vuodesta 2003 tuotannossa ollut Jouluseimi ja vuonna 2018 alkunsa saanut Tonttula.

Molempiin ilmestyy vuosittain uusi figuuri tai osa, joskus jopa kaksi.

”En oikeastaan edes muista, mistä Jouluseimi sai alkunsa, mutta ehdin kehitellä sitä pitkään ennen kuin se todella löi itsensä läpi. Nyt erilaisia osia on lähes 40 ja varsinkin Turun joulumarkkinoilla on paljon tuttuja asiakkaita, jotka hakevat uuden osan joka jouluksi.”

Tonttula syntyi, kun Isokallio kaipasi teemaltaan vähän kepeämpää keräilysarjaa.

”Minusta on mukava tehdä erilaisia eläimiä, etenkin sellaisia Suomen luontoon kuuluvia. Ne sopivat hyvin tähän Tonttulaan. Myös joulupukin kehitteleminen oli pitkä prosessi, mutta lopputulos on nyt juuri sellainen, mitä haluan.”

Keräilysarjojen lisäksi Isokallio valmistaa myös yksittäisiä koriste-esineitä, kuten näitä tonttulakin päähänsä saaneita pöllöjä.

Isokallio uskoo, että hänen töissään asiakkaita kiehtovat maanläheiset sävyt.

”Minun savityöni eivät ole mitään bling blingiä tai kirkkaita colacola-joulupukkeja, uskon, että se vetoaa suomalaisiin.”

Isokallion suurimpana inspiroijana toimii luonto, jonka keskellä hän asuu. Hahmoissa näkyy lähimetsissä asuvia kettuja ja ilveksiä.

”Oma tyylini on vähän sellainen sarjakuvamainen, tietynlainen inhimillisyys saa hahmot näyttämään söpöiltä, mikä vetoaa ihmisiin. Uskon, että kun ne näyttävät omaan silmään kivoilta, niin asiakkaatkin tykkäävät.”

Joulutuotteita melkein koko vuosi

Vanhoja hahmoja Isokallio valmistaa vuosittain noin 50 kappaletta kutakin. Uusia osia pitää tehdä vähintään sata kappaletta. Yleensä Isokallio aloittaa vuotensa aaseista.

”Niitä teen usein tammikuussa ja vielä helmikuussakin saatan raakapolttaa jonkin verran muita eläimiä. Sitten alkaa pääsiäistuotteiden, kuten noitien ja pupujen valmistus, mutta se sesonki on huomattavasti pienempi kuin joulu.”

Isokalliolla on omat tuotteensa myös kesälle.

Joulutuotteiden valmistus käynnistyy toden teolla jo heinäkuussa ja syyskuusta lähtien Isokallio ei muuta ehdi kuin istua pajalla.

”Ensimmäiset joulutuotteet tilataan yleensä lokakuun puolivälissä.”

Sympaattiset lumiukot ovat olleet keramiikkapaja Kruukun hittituote jo useamman joulun ajan.
Sympaattiset lumiukot ovat olleet keramiikkapaja Kruukun hittituote jo useamman joulun ajan.

Viime vuosien todellinen hittituote on ollut sympaattinen lumiukko. Isokallion mukaan ne ovat jo useampana jouluna loppuneet kesken.

Isokallion myy tuotteitaan pääsääntöisesti erilaisissa tapahtumissa sekä verkkokaupassa.

Joulunalusaikana niitä on saatavilla myös Huittisten keskustaan avautuvasta Pop up -myymälästä.

Sosiaalisen median myötä jonkun tuotteen kysyntä saattaa hetkessä pompsahtaa kovaksi. Isokalliolla on tästä omakohtainen kokemus juuri lumiukon kohdalta.

”Aloin tässä taannoin ihmetellä, kun nettikauppa ilmoitti aivan jatkuvasti tilauksista. Ajattelin heti, että nyt tässä on pakko olla joku juttu.
Pian selvisi, että joku oli ostanut lumiukko-figuurin ja laittanut siitä kuvan erääseen Facebookin jouluryhmään. Se sai aikaan tilausryntäyksen, joka tosin laantui yhtä nopeasti kuin alkoi, kun päivitys jäi kaikkien muiden joulukuvien alle”, Isokallio kertoo.

Hetken mielijohteesta ostettavien tuotteiden sijaan Isokallio toivoisi kuitenkin tekevänsä aikaa kestäviä koriste-esineitä.

”On ihana ajatus, että jollain minun tekemäni Jouluseimi voisi olla sellainen esine, joka laitetaan esille joka vuosi ja joka siirtyy perintönä sukupolvelta seuraavalle.”