Sastamalassa sijaitsevasta studiosta löytyy äänimainonnan ammattilainen, Miikka Kerkkänen. Kerkkäsen mukaan se, miltä yritys kuulostaa, on tänä päivänä entistä tärkeämpää. ”Radio on tehokas media ja äänellä erottuu joukosta”, hän tietää.
Kerkkäsen mielestä paikallisuus on radiossa valttia: mainokset omalla äänellä ja murteella jäävät varmasti kuulijoiden mieleen.
“Onko yrityksessäsi joku persoonallinen tyyppi, jonka jutuille hekotellaan kahvitunnilla? Käytetään häntä mainosäänenä”, Kerkkänen vinkkaa. ”Ota yhteyttä, niin suunnitellaan juuri sinun yrityksesi kuuloinen radiokampanja.”
“Kynnys tulla Iskelmä Sastamalan studiolle on matala, vain noin 1,5 senttiä. Spiikille ehtii poiketa vaikka ruokatunnilla”, hän naurahtaa.
Asiakkuuspäällikkö Riina Peltonen vinkkaa, että helppouden lisäksi radio on nopea ja notkea ja muuttuviin tilanteisiin pystytään vaikuttamaan nopeastikin. Pitkäjänteisellä imagollisella kerronnalla taas saadaan kasvatettua tunnettavuutta ja brändiä sekä korostetaan omia vahvuuksia.
”Radiomainonta on myös usein luultua vaivattomampaa ja edullisempaa’”, hän muistuttaa.
“Iskelmän paikallisuutisissa keskitytään paikallisiin, ajankohtaisiin asioihin. Mukana on esimerkiksi kunnallista päätöksentekoa sekä taloutta ja urheilua, mutta myös erilaisia kevyempiäkin sattumuksia ja ilmiöitä”, luonnehtii Alueradiot Sastamala Oy:n tuottaja Samuli Kinnari.
Aiheita poimitaan eri puolilta kuuluvuusaluetta ja kerronta on ohjelmavirtaan sopivan ytimekästä.
Mainostajalle radio on luova ja innovatiivinen media
Radion monimuotoisuus tarjoaa mahdollisuuden yksilölliseen kampanjaratkaisuun. Radio voi olla aito massamedia tai tehokas kohderyhmämedia.
Maantieteellisen kohdistamisen ohella eri tavalla profiloitujen kanavien avulla radiomainontaa voidaan kohdentaa erilaisille kohderyhmille, myös eri aikaan päivässä, eri päivinä tai jopa eri viikkoina. Lounasta on hyvä mainostaa aamupäivällä juuri ennen lounasaikaa, kun taas tiistain tapahtumasta kannattaa kertoa parina edeltävänä päivänä.
Radio on usein kuluttajalle viimeisin media ennen ostohetkeä.
Radio toimii erinomaisesti itsenäisenä mainosvälineenä, mutta se toimii loistavasti myös muiden medioiden rinnalla tehostajana ja vahvana tukena. Radiomainonta saa painetun sanan elämään ja tehostaa viestin vaikutusta. Ulko- ja radiomainonta yhdessä tavoittavat hyvin autoilijoita ja viesti kohdentuu tehokkaasti.
Monien tutkimusten ja kuuntelutilastojen mukaan suuri osa radioiden kuuntelijoista pitää radiota läheisenä ystävänä ja arjen rytmittäjänä. Radio liittyy moniin tilanteisiin ihmisten arjessa, tuo väriä ja antaa seuraa. Ääni on luonteeltaan vahva tunteenluoja.
Radio rakentaa vahvoja tunnesiteitä kuuntelijoihinsa, jonka ansiosta myös mainostajilla on loistava tilaisuus osallistaa ihmisiä intiimillä ja henkilökohtaisella tavalla.
Tutkimusten mukaan radiota kuunnellessaan ihmiset ovat tuotteliaampia ja tuplasti iloisempia kuin jos eivät kuuntelisi mitään mediaa.*
Radio on push-media, jolle tulee olemaan paikkansa. Loputtomien valintojen maailmassa ihminen kaipaa helppoa sisältöä, joka tarjoillaan hänelle sopivassa muodossa. Radio kulkee ihmisten mukana joka paikkaan ja hands-free-mediana sen käyttö onnistuu luontevasti myös muiden askareiden ohessa.
*Lähde: Radio Centre, Hear and Now -tutkimus.
Näin kuulumme: • Iskelmä ja Radio City Sastamala-Huittinen: Sastamala, Huittinen, Punkalaidun, Kokemäki, Säkylä, Eura, Hämeenkyrö, Pori, Ulvila, Vesilahti, Nokia, Oripää ja Loimaa.
• Iskelmä Kankaanpää-Hämeenkyrö: Kankaanpää, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Jämijärvi, Parkano, Ylöjärvi, Pomarkku, Pori, Ulvila, Sastamala ja Nokia.
• Iskelmä ja Radio City Forssa: Forssa, Loimaa, Jokioinen, Humppila, Urjala, Punkalaidun, Ypäjä, Tammela, Koski Tl, Somero, Oripää ja Akaa.
• Iskelmä Janne ja Radio City Hämeenlinna: Hämeenlinna, Hattula, Janakkala, Loppi, Hausjärvi, Riihimäki, Valkeakoski, Pälkäne ja Akaa.
Ota yhteyttä: alueradiot@alueradiot. 010 229 0400