
Alueviestin toimitukseen soittanut sastamalalaisnainen haluaa varoittaa pakettitoimituksiin liittyvistä huijausviesteistä.
“Sain kuljetus- ja kuriiripalveluyritys DHL:n nimissä viestin, jonka mukaan pakettini ei ole lähtenyt jakelukeskuksesta”, nainen kertoo.
Hän ei osannut epäillä viestin todenperäisyyttä, sillä tiesi odottaa itselleen pakettia saapuvaksi.
“Viesti vaikutti aidolta. Jotenkin sitten ajattelin, että paketti on nyt oikeasti jäänyt matkalle jumiin.”
Nainen klikkasi viestissä ollutta linkkiä, joka johdatti hänet maksusivulle. Viestin mukaan 2 euron maksun suorittamalla vastaanottaja saisi pakettinsa jälleen liikkeelle.
Sastamalalainen kertoo maksaneensa maksun pankkikortillaan, mutta alkaneensa sitten ihmetellä asiaa. Hän soitti DHL:n asiakaspalveluun.
“Sieltä vastattiin, ettei heillä ole mitään tekemistä kyseisen viestin kanssa, vaan se on huijausta. Kyse oli pankkikortti- ja tilitietojen kalastelusta. Asiakaspalvelusta ohjeistettiin ottamaan yhteyttä pankkiin.”
Nainen teki työtä käskettyä ja sai korttinsa kuoletettua. Myös uudet pankkitunnukset järjestyivät nopeasti.
Hän toivoo, että ihmiset kiinnittäisivät erityistä huomiota saamiinsa viesteihin ja niiden aitouteen.
“Joulun alla paketteja lähetetään ja vastaanotetaan runsaasti, joten tämän tyyppisiä viestejä voi liikkua enemmänkin.”