Satonen: Pikavippien markkinointikielto pysyväksi – “Moraalisesti kestämätöntä hyödyntää hädänalaista asemaa”

Arto Satonen.

Kokoomuksen kansanedustaja Arto Satonen pitää hyvänä hallituksen päätöstä laittaa pikavippien suoramainonta kieltoon koronakriisin ajaksi. Kiellon on tarkoitus olla voimassa vuoden loppuun saakka. 

Satonen teki lakialoitteen pikavippien markkinointikiellosta jo vuonna 2018. Aloitteen allekirjoitti 121 kansanedustajaa eli eduskunnan selvä enemmistö. 

”Vihdoinkin markkinointikielto etenee ja pikavippien heräteostoja saadaan hetkeksi hillittyä. Markkinoinnin ongelmat ja ihmisten hädän hyväksikäyttö eivät kuitenkaan liity vain koronakriisiin. Vetoan oikeusministeri Henrikssoniin – tehkää pikavippien markkinointikiellosta pysyvä. Tälle on eduskunnassa vahva tuki”, Satonen sanoo.

Pikavippien markkinointi on kielletty esimerkiksi Hollannissa. Järjestelmä toimii siten, että paikallinen finanssivalvonta määrittelee tapauskohtaisesti millaiset korkeariskiset ja vakuudettomat kulutusluotot ovat  kiellon kohteena ja tarvittaessa listaa päivitetään. 

”Hollannin malli on suoraan sovellettavissa Suomeen. Määräaikainen kielto tuo vain hetken helpotuksen, siksi on haettava pysyvämpää ratkaisua”, Satonen sanoo.

Suomessa on lähes 400 000 maksuhäiriömerkinnän saanutta ihmistä. Koronakriisin vuoksi taloudelliset vaikeudet ovat monilla ihmisillä lisääntyneet. Satosen mukaan pikavippiyhtiöt ovat tehneet markkinoinnistaan entistä aggressiivisempaa.

”On moraalisesti kestämätöntä, kun liikeidea perustuu ihmisten hädänalaisen aseman hyödyntämiseen. Markkinointikiellon ohella sosiaalista luototusta on tässä tilanteessa kehitettävä. Toivoisin Kelan tulevan mukaan toimintaan kuntien rinnalle”, Satonen ehdottaa.