OP Satakunta ryhtyi toimiin koronatartuntojen ehkäisemiseksi – kustantaa ruokien kotiinkuljetuksia

K-supermarket Lautturin kauppias Timo Ojala keräilee asiakkaan netin kautta tekemää tilausta ostoslaatikkoon. Nouto- ja kotiinkuljetuspalvelut ovat keränneet koronan myötä huiman suosion.

Satakunnan Osuuspankki on kuluvalla viikolla osallistunut koronaviruksen leviämisen ehkäisyyn uudella tavalla.
Op Satakunta on aloittanut viikon mittaisen kampanjan, jonka aikana se kustantaa huittislaisen K-supermarket Lautturin, sastamalalaisen K-market Äetsän, kokemäkeläisen K-supermarket Teljänportin ja harjavaltalaisen K-supermarket Myllylän ruokaostosten kotiinkuljetuksen.

“Ajatus ruuan kotiinkuljetusten sponsorointiin lähti siitä, että mietimme, mitä hyödyllistä voisimme pankkina tehdä omalla alueellamme. Kuulimme, että vastaavanlaista ideaa oli kokeiltu jo jossakin muualla ja myös tällä alueella jotain viritelmiä palvelun suhteen oli ollut. Pienellä kehittelyllä ja suunnittelulla me saimme asian vietyä maaliin saakka”, Satakunnan Osuuspankin toimitusjohtaja Olli Näsi kertoo.

Kampanjan tavoitteena on koronavirusaltistuksien vähentyminen edelleen. Kampanjan toivotaan tavoittavan etenkin erityisryhmiin kuuluvat henkilöt.

” Yhteistyökumppaneiksi valikoituivat tietyt K-kaupat Satakunnan alueen neljältä paikkakunnalta. Valikoituneilla oli jo ennestään ruuan kotiinkuljetuspalvelu, mikä helpotti kampanjan aloittamista. Vielä tässä vaiheessa on aikaista sanoa, miten innokkaasti ihmiset ovat kampanjaan tarttuneet. Toiveemme kuitenkin on, että se auttaa mahdollisimman monia, erityisesti riskiryhmäläisiä”, Näsi toteaa.

Nettitilauksissa huima kasvu

K-supermarket Lautturin kauppias Timo Ojala kertoo, että kotiinkuljetuspalvelun kysyntä on kasvanut räjähdysmäisesti muutaman viime viikon aikana. Aiemmin K-supermarket Lautturista toimitettiin viidestä kymmeneen toimitusta per päivä, nyt toimitettavia ruokalaatikoita lähtee kaupalta päivittäin viidestäkymmenestä kuuteenkymmeneen.

“Oikeastaan kaikki avatut toimitusikkunat myydään loppuun. Aluksi kysyntäpiikki oli sen verran suuri, että toimitusta ei saanut samalle, eikä vielä seuraavallekaan päivälle. Nyt tilanne on sellainen, että tilaus onnistuu pääsääntöisesti seuraavan päivän toimitukseen.”

Ruokatilauksia keräilee Lautturissa neljä työntekijää.

“Aiemmin tehtävään riitti yhden ihmisen työpanos. Tilausten keräily on kuitenkin sen verran vaativaa ja aikaa vievää työtä, että työresurssia on pitänyt siirtää siihen merkittävästi”, Ojala kertoo.

Osuuspankin kampanja on automaattisesti auki kaikille ruokatilauksen tekijöille.

“On hienoa, ettei mahdollisuutta ole rajattu esimerkiksi pelkästään Satakunnan Osuuspankin asiakkaille. Varmasti tästä on iso apu monelle sellaiselle, jolle kaupassa käynti on tällä hetkellä turha riski”, Ojala kiittelee.