
Rallicrossissa kaksi peräkkäistä Suomen mestaruutta SRC-luokassa vuosina 2018 ja 2019 voittanut Henri Haapamäki on tullut viime vuosina kotimaisessa autourheilussa tutuksi paitsi ajotaidostaan myös tiimin näkyvyyden eteen tehdystä työstä.
Kun koronavirus meni ja esti kauden avaustilaisuuden järjestämisen Ellivuoressa huhtikuussa, päätti Haapamäki turvautua toisenlaiseen ratkaisuun: hän kuvasi tiimeineen 42-minuuttisen HRX Show 2020 -nimeä kantavan esittelyvideon.
Videolla Haapamäki taustoittaa talvitauon tapahtumat ja kertoo siitä, mitä hyppäys porrasta ylöspäin on vaatinut jo ennen ensimmäistäkään ajettua kilpailua.
Kaudella 2020 sastamalalainen kääntää rattia Supercar-luokassa. Videolla julkistettiin myös Haapamäen uuden auton väritys.
HRX Show’ssa Haapamäen lukuisat yhteistyökumppanit pääsevät erinomaisesti esiin saaden arvokasta näkyvyyttä.
“Yhteistyökumppaneita, joiden kanssa tehdään rahallista yhteistyötä, on noin 80 ja tietysti on lukematon joukko ihan yksityishenkilöitä, jotka auttavat minua omalla työpanoksellaan”, Haapamäki sanoo.
Auto ja kustannukset tarkasti esillä
Supercar-autojen hintahaitari on laaja. Haapamäen mukaan ylärajaa ei ole, ja SM-sarjassakin nähdään monen hintaisia ja tasoisia autoja.
“Meidän auto on noin 100 000 euron hintaluokassa ja tietysti siihen päälle tarvitaan paljon varaosia.”
Haapamäki esittelee videolla Ari Perkiömäen Supercar-luokan Suomen mestaruuteen kaksi vuotta sitten kiidättäneen Ford Fiestan “lattiasta kattoon” ja kertoo myös varsin tarkasti sen, mistä suuret kulut tässä luokassa johtuvat.
“Yhden kilpailun kustannus testeineen ja huoltoineen on noin 10 000 euroa. Suurin osa siitä tulee auton kulumisesta, huoltamisesta ja siitä, kun osia hajoilee. Autot ovat niin korkeaviritteisiä, ja kun kyseessä on kontaktilaji, tulee osumia, menee pyörännapaa ja vetoakselia.”
Oman osansa kustannuksista muodostavat polttoaine ja renkaat. Haapamäki kertoo kisabensan maksavan viisi euroa litralta.
“Sitä menee kilpailussa noin 60 litraa. Renkaita menee kolmisenkymmentä kaudessa, hinta 300 euroa kappale”, mies listaa.
Koska kausi alkaa?
Haapamäen tiimi suoritti siis esittelyvideon myötä näyttävän kauden avauksen, mutta se missä kausi avataan – ja avataanko ollenkaan, on tällä hetkellä koronatilanteen takia iso kysymysmerkki.
Kauden piti käynnistyä toukokuun viimeisenä lauantaina Kouvolasta, mutta tällä hetkellä SM-sarjan kilpailukalenterissa ensimmäisellä rivillä lukee 27. kesäkuuta ja Pesämäen rata Honkajoella.
Esittelyvideon voit katsoa tästä:
KUKA:
Henri Haapamäki, 31
Rallicrossin SRC-luokan Suomen mestari 2018 ja 2019
SRC-luokassa SM-hopeaa 2016 ja 2017
Vuosina 2014-2015 rallin MM-sarjassa junioreissa neljä palkintosijoitusta
Suomen MM-rallissa 2014 nopein etuvetokuljettaja








