Tasoristeysten poisto ei ole yksinkertainen juttu – poistolistan kärkipäässä useampi kohde Sastamalassa

Tavarajuna tulossa Riippilänjärventien tasoristeykseen, jossa on puomit-, valot- ja äänivaroituslaitteet.

Radoista vastaavalla Väylävirastolla on 40 miljoonaa euroa käytettävissä Tampere-Pori -radan turvallisuuden lisäämiseen vuoteen 2023 mennessä. Tarkoituksena on poistaa mahdollisimman monta tasoristeystä.

”Kaikkia ei poisteta. Parhaillaan tehdään suunnitelmia siitä, missä on järkevää ja kustannustehokasta tehdä esimerkiksi eritasoratkaisu, eli ali- tai ylikulku. Samalla selvitetään, voidaanko tasoristeyksiä vähentää yhdistelemällä niitä”, kertoo projektipäällikkö Mikko Heiskanen Väylävirastosta.

Yhdisteleminen tarkoittaa sitä, että jos lähekkäin on kaksi tai useampia risteyksiä, voidaanko niitä yhdistellä tieyhteyksillä.

”Jos kyseessä on yleinen tie tai katualue, niin se vaatii tiesuunnitelman tai katusuunnitelman. Tämä vie aikaa helposti kaksikin vuotta, jopa enemmän jos tulee valituksia. Helpoin tilanne on yksityisteillä. Niillä selvitään yksityistietoimituksella. Jos kaikki maanomistajat ovat yksimielisiä, niin kyse voi olla vain kuukausista”, toteaa Heiskanen.

Sastamalassa kohteita poistolistan kärkipäässä

Eniten tasoristeyksiä on jäljellä Kokemäen ja Porin välillä. Mutta tasoristeyksiä on myös Sastamalassa. Vuonna 2011 tehdyn tarveselvityksen mukaan esimerkiksi Nohkuantien, Riippilänjärventien ja Kaukolantien risteykset ovat Sastamalassa poistolistan kärkipäässä.

”Niissä kaikissa on nyt lain mukainen turvallisuusjärjestely, eli puomit, valot ja ääni. Poistaminen kuitenkin lisää turvallisuutta, joten etsimme kustannustehokkainta tapaa vähentää risteyksiä.”

Eritasoratkaisuissa hintalappu on helposti miljoonia euroja, pahimmillaan jopa kymmenen miljoonan luokkaa. Jos yhdisteleminen on mahdollista, niin sitä Heiskanen pitää hyvänä ratkaisuna.

”Tällaista ratkaisua voi olla mahdollista toteuttaa mahdollisesti Nohkuantiellä ja Riippilänjärventiellä, jonka läheisyydessä on Vuokkoniementien risteys. Mutta ne asiat selviävät vasta suunnittelun edetessä. Syksyllä teemme kuntakierroksen ja keskustelemme asioista. Esille nousee myös se, onko joillakin kunnilla intressejä osallistua rahallisesti hankkeeseen.”

Poistotöihin ehkä jo tänä vuonna

Tampere-Pori -radalla on yli neljäkymmentä tasoristeystä ja lisäksi asemilla laituripolkuja. Hankkeessa on tarkoitus vähentää yli kaksikymmentä tasoristeystä.

”Ne valikoituvat turvallisuus- ja kustannustehokkuuden yhteissumana”, sanoo Heiskanen.

Tasoristeysten vähentämisellä parannetaan ensisijaisesti rataosuuden turvallisuutta niin tienkäyttäjien kuin junaliikenteenkin osalta.

”Nopeus ei juurikaan nouse. Kyse on ehkä muutamasta minuutista. Suurnopeusjunille, joiden nopeus on yli 200 kilometriä tunnissa rataosuus ei sovellu. Radassa on paljon kaarteita ja kallistuksia, jotka estävät nopeuden selkeän noston. Nyt rataosuudella ajetaan joillakin kohdissa 160 kilometrin nopeudella”, ynnää Mikko Heiskanen.

Tasoristeysten poistotöihin päästään ehkä jo tänä vuonna Kokemäen ja Porin välillä, jossa on yksityisteiden risteyksiä. Enimmälti työt alkavat vuonna 2021 ja 2022.

Tasoristeysonnettomuuksia rataosuudella tapahtuu keskimäärin viisi kymmenessä vuodessa.

Vuokkoniementien tasoristeys on muutaman sadan metrin päässä Vammalan suuntaan Riippilänjärventien tasoristeyksessä. Näillä kohdin rata kulkee lähellä Riippilänjärveä.