Pesunrinkadun pyörätietä paljon käyttävä lukijamme poikkesi toimituksessa ja toivoi meidän esittävän Sastamalan kaupungille muutaman kysymyksen.
Lukijamme on kovasti kiitollinen uudehkosta kevyenliikenteenväylästä ja sen päällystämisestä, mutta hieman hämmentynyt varoituskolmiosta Hopunkadun ja Pesurinkadun risteyksen tuntumassa.
Jos ajaa pyörällä Pesurinkatua Kiikan suuntaan, joutuu ylittämään Hopunkadun risteysalueella. Tässä kohtaa kevyenliikenteenväylää pyörällä ajava on ilmeisesti rinnastettavissa autoilijaan.
”Eli autoilijan pitää häntä väistää, jos autoilija tulee Pesurinkadulle Hopunkadulta kolmion takaa?” lukijamme miettii.
Kun pyöräilijä on ylittänyt Hopunkadun risteyksen, on hän aivan upouuden liikennemerkin edessä. Paikkaan on tullut normaalia pienikokoisempi kolmio. Pyörätie jatkuu tässä kohtaa Pesurinkadun toisella puolella ja päästääkseen sinne on ylitettävä Pesurinkatu.
”Mutta nyt pyöräilijän onkin ymmärrettävä, että hän on väistämisvelvollinen, eikö niin? Eli onko niin, että Hopunkatua ylittäessään pyöräilijä ei ole väistämisvelvollinen mutta Pesurinkatua ylittäessään on?”
Ja autoilijan näkökulmasta: Jos ajaa Hopunkatua kohti Pesurinkatua ja on aikeissa Pesurinkadulle kääntyä, pitää muistaa, että on väistämisvelvollinen myös pyöräilijöitä kohtaan, jotka Pesurinkadun pyörätietä pitkin ajavat?
Sastamalan kaupungin yhdyskuntatekniikan päällikkö Pasi Lähteenmäki vastaa:
”Kyllä lukija on ymmärtänyt merkit aivan oikein. Eli Hopunkadulta Pesurinkadulle tuleva autoilija väistää pyöräilijää, samoin Pesurinkadulta Hopunkadulle kääntyvä autoilija. Pesurinkatua ylittävä pyöräilijä sen sijaan väistää autoilijaa.”
Lähteenmäki muistuttaa, että joka tapauksessa maltti on valttia ja risteystä on aina hyvä lähestyä varovasti, vaikka tietäisi olevansa etuajo-oikeutettu.
Ihan hyvä kysymys tämäkin, mutta haluaisin kaupungin kommentin siitä, että miksi tämä kevyen liikenteen väylä jätettiin kulkemaan näin? On aivan käsittämätöntä, että Pesurinkadun väylää ei jatkettu muutamaa metriä Rimpikujalle asti, josta jatkuisi kevyen liikenteen väylä Liekoveden rannoille ja keskustaan. Tällöin ei tarvitsisi sukkuloida tien yli lainkaan, vaan voisi huoletta ajella samaa puolta Pesurinkadun vartta tietä ylittämättä. Nyt käytännössä pyöräilijät ajavat sen muutaman metrin vastavirtaan tien vasenta puolta Rimpikujalle päästäkseen. Todennäköisesti syynä on muuntajan siirto, tai joku muu ”ylitsepääsemätön” ongelma, mutta olisi kiva tietää asian todellinen laita?