“Vuoropuhelu ja ymmärrys lisääntyvät” – Kela siirtyy kaupungintalon yhteyteen Huittisissa

Palveluasiantuntijat Heidi Kallio (vasemmalla), Laura Laaksonen (oikealla) ja Kaisu Hiedo (toinen oikealla) auttavat Kelan asiakkaita Huittisissa torstaisin. Palvelusihteeri Kati Siltanen (kolmas oikealta) ottaa hakemuksia vastaan ja tekee ajanvarauksia aina kaupungintalon ollessa avoinna. Marjo Sarmet (toinen vasemmalta) ja Maarit Ketola pitävät Kelan ja kaupungin yhteistyön tiivistymistä hyvänä asiana.

Huittisten Kelan palvelupiste siirtyy lokakuun alusta alkaen kaupungintalon yhteyteen.
Kelan Rauman palveluryhmän päällikkö Marjo Sarmet ja Huittisten kaupungin sosiaalityön johtaja Maarit Ketola uskovat, että muutto helpottaa niin asiakkaiden, Kelan kuin kaupungin työntekijöidenkin arkea.

”Saamme samoihin tiloihin Kelan palveluasiantuntijat sekä kaupungin sosiaalipalvelut ja työllisyyspalvelut. Silloin kun palveluasiantuntijat ovat paikalla, asiaa voi käydä vain nopeasti kysymässä ovenraosta tai ohjata asiakkaan suoraan oikean ihmisen puheille. Vuoropuhelu ja ymmärrys lisääntyvät.”

Muuton myötä toimijat pystyvät syventämään yhteistyötään ja yhteisten asiakkaiden asioita onnistutaan hoitamaan tehokkaammin.

”Tänä päivänä moniongelmaisten asiakkaiden haasteet ovat yhä moninaisempia ja vaativat enemmän selvitystyötä. Jatkossa pystymme ottamaan asiat entistä paremmin hoitoomme, kun sosiaalitoimiston oven takaa löytyy useampi tarvittava toimija”, Ketola uskoo.

Muutoksen myötä huittislaisten on aiempaa helpompi saada yhteys Kelaan.

Asiat hoitoon nopeimmin netissä

Asiointipiste on avoinna kaupungintalon aukioloaikoina maanantaista perjantaihin aamuyhdeksästä iltapäiväkolmeen.

”Asiointipisteellä saa yleistason neuvontaa ja opastusta. Emme ota kantaa etuusasioihin, vaan neuvomme eteenpäin ja teemme ajanvarauksia palveluneuvojille”, pisteellä työskentelevä Huittisten kaupungin palvelusihteeri Kati Siltanen painottaa.

Palvelupisteelle voi myös jättää Kelalle tarkoitettua postia.

”Sosiaalitoimiston oven viereen tulee postilaatikko, jonne hakemuksia voi jättää. Kirjeet voi tiputtaa myös linja-autoaseman puoleisessa seinässä olevasta kaupungin postiluukusta”, Siltanen neuvoo.

Nopeimmin posti on kuitenkin perillä sähköisesti.

”Postilaatikko tyhjennetään kerran päivässä ja kirjeet lähetetään postissa eteenpäin. Niitä ei siis käsitellä Huittisissa”, Siltanen selventää.

”Nopeimmin asia menee eteenpäin, kun hakemukset täyttää netissä. Tarvittavista liitteistä voi ottaa vaikka kännykällä kuvan ja liittää sen hakemukseen”, Sarmet neuvoo.

Yhdellä käynnillä tavoittaa useamman toimijan

Kelan palveluneuvojia pääsee Huittisissa tapaamaan ajanvarauksella kerran viikossa, aina torstaisin. Ajan voi varata paitsi poikkeamalla palvelupisteellä myös soittamalla Kelan puhelinpalveluun.

”Muutto lisää asiakkaiden mahdollisuuksia saada palvelua, sillä nyt palveluneuvojat keskittyvät pelkästään ajanvarausasiakkaisiin, eikä heidän tarvitse tehdä ajanvarauksia tai vastaanottaa hakemuksia”, Sarmet sanoo.

”On hyvä, että ajat lisääntyvät, sillä vaikka asiakasmäärät ovat yleisesti vähentyneet, neuvonnan tarve tuntuu lisääntyneen. Monilla asiakkailla haasteita voi olla niin paljon, ettei edes tiedä, mitä kaikkea tukea on saatavilla tai omat voimavarat eivät riitä palveluiden hakemiseen”, Ketola tietää.

Kelan strategiaan kuuluukin siirtää palvelupisteitään lähemmäs muita toimijoita.

”On asiakkaan kannalta helpompaa, kun yhdellä käynnillä pystyy tavoittamaan useampia toimijoita. Yhä useamman asiakkaan asioiden hoitaminen vaatii laajempaa verkostoa ja tällä tavalla meidän on helpompi tehdä yhteistyötä keskenämme”, Sarmet perustelee.

”Palveluohjaus helpottuu ja yhden luukun periaate toteutuu”, Ketola summaa.