
Valtatiellä 12 oli kiireisiä kuljettajia pitkäperjantaina. Poliisi valvoi pienen tovin liikennettä Nokialla.
Noin tunnin aikana virkavalta asioi viiden kuljettajan kanssa kirjallisesti. Räikein ylitys oli satasen alueella lähes tuplat.
Poliisi muistuttaa pitämään ajonopeudet kurissa, vaikka kelit paranevat.
Sastamalantiellä taas ajonopeudet ovat monella liian alhaiset madellaan 80 alueella 60 ja tehdään jonoja taakse. Se myös saattaa aiheuttaa vaaratilanteita jos joutuu ohittamaan. Paras olisi noudattaa rajoituksia.
Aika huono kuljettaja on, jos ei pysty ohittamaan kuuttakymppiä ajavaa turvallisesti. Autokouluista saa myös kertauskoulutusta, josta on muutenkin hyötyä uusien liikennesääntöjen ja -merkkien ja vanhojen oppien palauttamisessa.
Oli kyse jonoista ja niitä ei kyllä tule mieleen ohitella. Yhden auton kyllä.
Oli kyse jonoista ja niitä ei kyllä tule mieleen ohitella. Yhden auton kyllä.
Jonon aiheuttaa jonon toinen ja kolmas autoilija, jos eivät osaa tai halua ohittaa ensimmäistä. Yhden auton ohittaminen kun on helpompaa kuin useamman. Nämä jononmuodostajat eivät pidä takanatuleville ohittamisen mahdollistavaa väliä, vaan roikkuvat etummaisen puskurissa. Syy jonoon ei ole ensimmäisen auton kuljettajassa. Lienee kyseessä myös itsekkyys, kun vedetään välit kiinni ja estetään ohitukset. Törppöjä riittää.
Itse pitkän uran tehneenä liikennekouluttajana/ liikenneopettajana, pitää muistaa että se esim. 80 km /h on suurin sallittu nopeud. Sitä ei ole pskko ajaa.
Kohteliasta on ajaa vaikka linja-auto pysäkille ettei kerrytä jonoa.
Itse ajan mittarin mukaan, mutta Suomen liikennekulttuuri kerryttää silti jonoja taakse. Jos ajan mittarin mukaan suurinta sallittua nopeutta ja joku polttaa hihansa, hän saa mennä ohi, omalla vastuullaan.
Hieman malttia liikenteeseen ja vastuuta.
Ja siten on nämä jotka laahaavat ohitus kaistalla kaikkien ohi reilua ylinopeutta ja sen päätyttyä liinat kiinni. Luulisi ajavan edelleen reippaasti, miksi vain ohituskaistalla , ei siinäkään saa rikkoa rajoitusta